NidhoggVik Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Er det noen som vet hvordan jeg kan få nett ved å koble med til en annen PC med nett via en nettverksledning? Hva slags instillinger jeg skal fikse på osv (Windows Vista) Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 er det slik det er? Internet-> Trådløstnett -> PC /m wlan -> PC /m kabel ? Isåfall tror jeg du må ha en kryssetkabel, så tror jeg du må gå på nettverksinstillinger å la andre maskiner koble til internett via deg. I tillegg er det mulig at du må sette en fast ip på maskinen med kabel. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kontrollpanel\Nettverk og Internett\Nettverkstilkoblinger. Trykk på internettkilden og ctrl+klikk på tilkoblingen som du ønsker å "vidersende" internettet til, høyreklikk og velg "Opprett bro mellom tilkoblinger." Lenke til kommentar
NidhoggVik Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 er det slik det er?Internet-> Trådløstnett -> PC /m wlan -> PC /m kabel ? Isåfall tror jeg du må ha en kryssetkabel, så tror jeg du må gå på nettverksinstillinger å la andre maskiner koble til internett via deg. I tillegg er det mulig at du må sette en fast ip på maskinen med kabel. Jeg forsotd egentlig ikke så mye av det innlegget Men jeg har hørt av en kamerat som har bra peiling på pc at man kan få nett via en annen pc med en nettverkledning hvis man har instillingene ordentlig, men han kunne ikke hjepe meg pga jeg har Windows Vista. Finner ikke de instillingene jeg skal fikse på. Lenke til kommentar
NidhoggVik Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Kontrollpanel\Nettverk og Internett\Nettverkstilkoblinger. Trykk på internettkilden og ctrl+klikk på tilkoblingen som du ønsker å "vidersende" internettet til, høyreklikk og velg "Opprett bro mellom tilkoblinger." Tusen takk for hjelpen! Tror jeg fant ut av det nå Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 du må ha en kryssa kabel, eller en switch/ruter mellom de to pc'ne med kabel. hvis du får internett fra en trådløs ruter, så er det lurt å lage en lik ip mellom de kabla maskinene.. eks: du får internett fra 192.168.1.100(gateway) så har du fått en ip som mest sansynlig er under 100 på slutten.. eks. 192.168.1.1, dette er for at den må ha samme range som rutern for å ha kontakt. (netverksmaske må også være identisk til rutern) for at du skal få direkte tilgang til rutern må du derfor lage enda en ip på vertsmaskinen(den med internett). eks, 2 på slutten(samme netmaske som netverkskortet med internett.) og den maskien du skal gi internett gir du f.eks 3 på slutten. (samme netmaske osv) og på dns OG gate way instillingene til netverkskortet på maskinen du skal gi internett må du bruke ip adressen til gateway'en om du følger den oppskriften mener jeg du skal slippe å bridge netverkskortene. og slippe mye pes om at ting plutslig ikke funker lenger osv. om du ikke skjønte en dritt av det jeg forklarte er det bare å lese masse hjelp filer MS har laget for "deg" . Lenke til kommentar
NidhoggVik Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 du må ha en kryssa kabel, eller en switch/ruter mellom de to pc'ne med kabel. hvis du får internett fra en trådløs ruter, så er det lurt å lage en lik ip mellom de kabla maskinene.. eks: du får internett fra 192.168.1.100(gateway) så har du fått en ip som mest sansynlig er under 100 på slutten.. eks. 192.168.1.1, dette er for at den må ha samme range som rutern for å ha kontakt. (netverksmaske må også være identisk til rutern) for at du skal få direkte tilgang til rutern må du derfor lage enda en ip på vertsmaskinen(den med internett). eks, 2 på slutten(samme netmaske som netverkskortet med internett.) og den maskien du skal gi internett gir du f.eks 3 på slutten. (samme netmaske osv) og på dns OG gate way instillingene til netverkskortet på maskinen du skal gi internett må du bruke ip adressen til gateway'en om du følger den oppskriften mener jeg du skal slippe å bridge netverkskortene. og slippe mye pes om at ting plutslig ikke funker lenger osv. om du ikke skjønte en dritt av det jeg forklarte er det bare å lese masse hjelp filer MS har laget for "deg" . Jeg skjønte noe, men ikke alt Men hva mente du med MS? Hvor kan jeg finne hjelpefiler? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 MS = Microsoft Hjelpefilene finner du om du googler eller ser i knowleagebasen til Microsoft. Lenke til kommentar
NidhoggVik Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Åja, ok. Takk for hjelpen folk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå