Gå til innhold

Flytte Vista innstallasjon fra en harddisk til en annen

Figge645

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger litt hjelp til å få flyttet en vista innstallasjon på best mulig måte fra en harddisk til en annen, UTEN å måtte reinstallere. Og uten at det blir en masse tull, med repair osv.

Saken er at jeg har kjøpt en bærbar pc, med Vista ultimate installasjon på, men har kjøpt en større og raskere sata disk som jeg ønsker å sette i. Jeg har ikke fått med noe DVD-medie eller lignende, så jeg ønsker å clone partisjonen over på en større disk...

Saken er hvordan gjør jeg dette best mulig, regner med at en vista installasjon er for stor for en dvd, så jeg ikke kan brenne direkte til denne for så å få denne inn igjen på den nye harddsiken?

Brukte Norton Ghost for mange år tilbake, vet ikke hva som har skjedd her, men har vel egentlig lite tro på at en gammel versjon av ghost vil virke med Vista...

Så hvis noen har noe erfaring med noe lignende, evnt hvilke programmer jeg kan bruke osv, setter jeg stor pris på litt hjelp. Det beste hadde vært om jeg kunne dumpe imaget av harddisken over nettverk, for så å hente det fra nettverket igjen til den nye harddsiken med en slags bootcd/dvd... Finnes dette for vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista Ultimate har faktisk en innbygd funksjon som heter "Complete PC Backup". Du finner den i "Backup and Restore Center".

Har prøvd den en gang, men ble ikke så veldig imponert.

Har brukt Ghost 2003, den pleier å fungere bra.

Har også brukt Terabyte CopyWipe 1.14, den er gratis og finnes på UBCD.

PS: hadde begge diskene koblet internt i samme PC.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Vista Ultimate har faktisk en innbygd funksjon som heter "Complete PC Backup". Du finner den i "Backup and Restore Center".

Har prøvd den en gang, men ble ikke så veldig imponert.

Har brukt Ghost 2003, den pleier å fungere bra.

Har også brukt Terabyte CopyWipe 1.14, den er gratis og finnes på UBCD.

PS: hadde begge diskene koblet internt i samme PC.

Problemet her jo at jeg trenger å mellomlagre imaget'/backupen av partisjonen et eller annet sted, siden det bare er plass til en disk i pc'n... Hvordan skal man da få hentet inn imaget'?

Så programmet bør kunne lagre kopien på nettverket, og kunne hente inn imaget fra nettverket, uten behov for en eksisterende windows innstallasjon liggende på pc'n, det blir nemlig unødvndig tungvint

Lenke til kommentar

Bruk (lån) en stasjonær PC med masse ledig plass på og anskaff en slik :

http://www.idg.no/produkter/maskinvare/til...rticle71945.ece

Klone 2.5" orginal disken til ledig HD plass på stasjonær.

Restore image fra stasjonær tilbake til ny 2.5".

Edit:

PS.no har en som tar 3.5" SATA og 2.5" SATA :

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=136733

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Brente ut image til dvd m nero engang, går d ikj på ei plate så bruker du 2+ plater. Skulle gå fint som snus d. Kan vel brenne t dvd m de fleste image program

Brente ut image til dvd m nero engang, går d ikj på ei plate så bruker du 2+ plater. Skulle gå fint som snus d. Kan vel brenne t dvd m de fleste image program

Lenke til kommentar

Les posten skikkelig før du svarer...

Svaret ditt er jo ikke relevant i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...