Gå til innhold

Nettsteder kan se telefonnummeret ditt når du surfer på mobil eller mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nå slått sammen de to trådene om dette emnet siden begge trådene har relevant informasjon om saken.

 

Bra.

 

Jeg fikk forresten et svar fra Telenor!

 

De svarer: "Hvis du surfer via WAP, så vises ikke MSISDN i header. Det blokkeres for dette i vår Wap-GW. Du kan ikke hente ut MSISDN på webhotel fra en Wap sekvens."

 

Det var ikke akkurat svar på det jeg lurte på, men det var i alle fall litt mer enn NetCom sitt enkle "Å nei, denslags holder ikke vi på med, nei!" Og WAP nevnte jeg ikke i spørsmålet engang. Men det er vel kanskje slik at WAP og internettsider er helt synonymt i mobilbransjen?

 

De sier altså at jeg ikke kan hente ut MSISDN på webhotel. Det er jo det samme som å si at "selv om du har en egen webside kan du ikke automatisk hente ut telefonnummer til alle besøkende". Og takk og pris for det! (Det er i hvert fall bedre enn i Saudiarabia da.) Men de sier ikke noe om hva som må til for at en innholdsleverandør skal kunne hente det ut. De er jo priviligerte betalende kunder til mobiloperatøren og ikke et vanlig webhotel a'la Domeneshop. Jeg har sendt noen oppfølgingsspørsmål om når konkret en innholdsleverandør får se mobilnummeret, og hvor lett det er for dem å initsiere en transaksjon uten mobilbrukerens vilje og viten. Får håpe det kommer noe mer matnyttig svar på dette.

Lenke til kommentar
Trodde trafikk og id ble registrert etter IMEI nummeret og ikke tlf nr?

 

Problemstillingen dreier seg om hva (noen) mobiloperatører sender av ekstra informasjon til (noen) nettsteder du besøker, hvorav MSISDN (altså ditt telefonnummer) er det mest sensitive fordi det kan brukes til å slå deg opp i telefonkatalogen.

 

IMEI-nummeret ditt er ikke noe problem ettersom det ikke finnes noen IMEI-database gud og hvermann (og ikke minst reklamefolk) kan slå opp i for å finne navn og adresse på den som har den telefonen.

 

Men det kan se ut som at problemet er mindre i Norge enn i enkelte andre land, i alle fall for Telenor-kunder.

Endret av stormelf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Som starter av den første posten i den første tråden om dette viktige emnet, vil jeg bare si følgende:

Det gleder meg veldig at temaet er 'hot' igjen.

 

Jeg har ikke foreløpig lest alt det nye stoffet i de 2 sammenslåtte trådene etter at jeg trakk meg ut i mai måned.

 

Etter det jeg fortsatt erfarer er Netcom 'trygg' og Telenor har foretatt en liten 'justering' på hva du ser ved å gå til wap.gemal.dk UTEN bruk av apn public.telenor.no.

 

Det som skremte meg var brevet som var kopiert fra Telenor tidlig i tråden. Jeg vil anbefale alle interesserte å lese min kommentar til dette i svar #16 i tråden.

 

Jeg bruker kun Netcom mobilt bredbånd ved bruk av mobilen som HSDPA modem via PC og vil for egen del fremdeles advare mot Telenors 'vanlige' APN ved surfing. Jeg er for opptatt av privacy til det.

 

 

Edit: Etter å ha lest litt mer av det nye vil jeg tilføye at Henrik Gemal som jobber hos en konkurrent av Telenor i Danmark, NEPPE har noen CPA-avtale med Telenor.

Denne kommentarer fordi jeg ser at mye av den seneste diskusjonen går rundt dette.

 

Jeg tror neppe at Henrik Gemal selger ringetoner eller andre ting på sin wapside. :)

 

I brevet fra Telenor som jeg kommenterte i svar nr 16 i tråden prøver da heller ikke Telenor å bortforklare noe med henvisning til CPA-avtaler. De har derimot en rekke andre bortforklaringer, bare les i vei.

 

Edit2: Jeg ser at Telenor prøver å bortforklare ved å trekke inn WAP denne gangen.

Da jeg startet tråden var ikke wap noe tema, kun bruk av mobilen som modem fra en PC.

Unnskyldninger som wap, cpa-avtaler blir da meningsløse.

 

Edit3: Jeg håper inderlig at denne problemstillingen blir skikkelig belyst.

Endret av curiousx
Lenke til kommentar
TDC leier tross alt nett av Telenor i Norge. http://www.dmeurope.com/default.asp?ArticleID=10911 En virtuel operatør vil selvsagt ha tilgang til slike opplysninger.

 

Hvis det er slik infoen kommer fram, så håper jeg ikke ALLE ansatte hos Telenors vituelle operatører gjør det samme. Det blir et stort potensiale for misbruk. :)

Jeg snakker dog om Henrik Gemals private (og nyttige) side tilgjengelig for alle.

 

I svar #16 i tråden har jo Telenor en 'forklaring' på hvorfor Gemal kan se og vise nummeret ditt.

 

 

Edit: Her er nevnte sitat fra Telenor:

 

SITAT

"wap.gemal.dk er en av ytterst få sider vi kjenner til som direkte kan

brukes til å vise hvilke headere som sendes med fra vårt nett."

 

Ordet header her skremmer i hvertfall meg mer enn hvor Gemal er ansatt.

Endret av curiousx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg fikk forresten et svar fra Telenor!

 

De svarer: "Hvis du surfer via WAP, så vises ikke MSISDN i header. Det blokkeres for dette i vår Wap-GW. Du kan ikke hente ut MSISDN på webhotel fra en Wap sekvens."

 

Det var ikke akkurat svar på det jeg lurte på, men det var i alle fall litt mer enn NetCom sitt enkle "Å nei, denslags holder ikke vi på med, nei!" Og WAP nevnte jeg ikke i spørsmålet engang. Men det er vel kanskje slik at WAP og internettsider er helt synonymt i mobilbransjen?

 

De sier altså at jeg ikke kan hente ut MSISDN på webhotel. Det er jo det samme som å si at "selv om du har en egen webside kan du ikke automatisk hente ut telefonnummer til alle besøkende". Og takk og pris for det! (Det er i hvert fall bedre enn i Saudiarabia da.) Men de sier ikke noe om hva som må til for at en innholdsleverandør skal kunne hente det ut. De er jo priviligerte betalende kunder til mobiloperatøren og ikke et vanlig webhotel a'la Domeneshop. Jeg har sendt noen oppfølgingsspørsmål om når konkret en innholdsleverandør får se mobilnummeret, og hvor lett det er for dem å initsiere en transaksjon uten mobilbrukerens vilje og viten. Får håpe det kommer noe mer matnyttig svar på dette.

 

 

Det har nå gått en måned siden jeg sendre noen avklaringsspørsmål til Telenor, men de har tilsynelatende bestemt seg for å ikke besvare dem. De ser det vel som i sin interesse at det er minst mulig diskusjoner rundt dette temaet. :hrm:

Lenke til kommentar
Det har nå gått en måned siden jeg sendre noen avklaringsspørsmål til Telenor, men de har tilsynelatende bestemt seg for å ikke besvare dem. De ser det vel som i sin interesse at det er minst mulig diskusjoner rundt dette temaet. :hrm:

 

Vi kan jo bidra til å holde diskusjonen oppe. :)

 

Jeg har selvsagt min egen forklaring på stillheten.

 

Telenor har jo forsøkt seg med et svar i begynnelsen av denne tråden, og som jeg har kommentert i svar # 16 i denne tråden.

 

Jeg anbefaler alle å lese både svaret og min kommentar til dette.

 

Alle som er opptatt av privacy MÅ da være interessert i temaet.

 

Jeg begynte å grave i dette våren 2005 etter å ha anskaffet min første 3G telefon, og det var like vanskelig å få noe svar da. Fra Netcom fikk jeg et klart svar.

 

 

Netcom connect er for meg det trygge alternativ fremdeles.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sendte for lenge siden en mail til Post- og teletilsynet (som vel er de som styrer reglene på dette området), og fikk da et generelt svadasvar om at de "fulgte med på den tekniske utviklingen". Jeg sendte for en måned siden enoppfølgningsmail hvor jeg spurte om de hadde sett noe mer på problemstillingen, men de har latt være gi meg noe svar. Så de er vel i full gang med å "følge utviklingen"... :sleep:

Lenke til kommentar

Jeg har en erfaring som kan ha noe med dette som det snakkes om her i tråden å gjøre. For noen år siden da jeg hadde Netcom eller NoExtras besøkte jeg Inpoc (mener jeg å huske det var) via wap på telefonen. Uten at jeg kjøpte noe (har aldri kjøpt noe der) oppdaget jeg plutselig at jeg hadde blitt trukket 49,- for noe jeg ikke hadde kjøpt. Jeg ringte da Inpoc og klaget og ville ha tilbake pengene mine. De kunne ikke betale tilbake fikk jeg beskjed om, og beklaget at det hadde skjedd en feil. Jeg skulle da få kreditt jeg kunne handle for, som de knyttet til mitt mobilnummer. Jeg tenkte da at siden jeg ikke fikk igjen pengene mine, kunne jeg like godt "kjøpe" noe for denne kreditten. Jeg gjorde jo det, men på nytt ble jeg trukket. Jeg ringte igjen og klaget, og igjen beklaget de og jeg fikk mer kreditt. Jeg prøvde denne gangen med noe billig, et bilde eller noe, bare for å sjekke om jeg ble trukket igjen, noe jeg ble. Da gadd jeg ikke bry meg mer om saken, ettersom det ikke akkurat var lett å komme gjennom kundeservice. Jeg hadde tross alt andre ting å finne på enn å sitte i telefonen dagen lang.

 

Jeg vil tro dette har noe å gjøre med det det snakkes om her i tråden. Inpoc hadde jo nummeret mitt i registeret der de kunne se hva jeg liksom hadde kjøpt, samt at de kunne gi meg kreditt, kreditten jeg aldri fikk. Hvis det ennå er slik den dag i dag virker det jo ikke akkurat veldig vanskelig og kunne svindle folk heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...