curiousx Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Jeg har brukt Mobilt bredbånd fra Telenor med PC og mobilen som UMTS modem. Rett på sak: Ved å bruke en wap-browser, f.eks Operas vanlige Desktop browser, og gå inn på wap.gemal.dk og velge browserspy, deretter environment info fikk jeg meg en stor overraskelse. Der sto det mye "nyttig info" , bl. a. mitt fulle mobile telefonnummer med landskode. Jeg har senere forsøkt å få en forklaring fra Kundeservice hos Telenor, men dette synes ikke å være lett å få svar på. Ingen kan/vil svare på dette. Jeg har spurt flere andre med bl.a. USB-modem fra Telenor og alle får samme resultat, nummeret vises!! Dette må da være feil, MITT telefonnumer skal vel ikke kunne fanges opp av andre på nettet med unntak av de som det er en ContentProvider avtale med, og også da kun etter at et eventuelt kjøp er foretatt. (dette er selvsagt nødvendig av billing-hensyn). Skremmende...synes i hvert fall jeg. Edit 2.5.08: Fjernet Post Icon Endret 2. mai 2008 av curiousx Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det ser ut som om du har rett. Men det finst ein måte å kvitte seg med telefonnummeret. Lag ein ny datakonto der tilgangspunkt (apn) er internet.public Når du brukar telefonen som modem vel du denne datakontoen. (Same kontoen kan også brukast for e-post på telefonen.) Brukar du nettlesaren i telefonen må du også opprette ein internettprofil der du vel den nye datakontoen. Du vil no merke at tenestetilbydarar ikkje greier å identifisere deg. Dessutan får ein tildelt ekte ip-adresser, noko ein ikkje gjer med wap/telenor/internet apn. Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det ser ut som om du har rett. Men det finst ein måte å kvitte seg med telefonnummeret. Lag ein ny datakonto der tilgangspunkt (apn) er internet.public Når du brukar telefonen som modem vel du denne datakontoen. (Same kontoen kan også brukast for e-post på telefonen.) Brukar du nettlesaren i telefonen må du også opprette ein internettprofil der du vel den nye datakontoen. Du vil no merke at tenestetilbydarar ikkje greier å identifisere deg. Dessutan får ein tildelt ekte ip-adresser, noko ein ikkje gjer med wap/telenor/internet apn. Takker for svaret. Skal prøve dette. Men kan du utdype hva som skal stå i oppsettet på tlf i forhold til i dag? Jeg har ulike tilgangspunter for internet, wap osv. Jeg tror du mener å lage et nytt tilgangspunt her under internet og med apn som du skriver. Hva med valget Tilgangspunkt som står under Pakkedata, det samme navnet som ovenfor? Jeg har for øvrig midlertidig løst problemet ved å bruke en annen operatør. Da blir intet vist ved å gå til nevnte side annet enn forventet. Problemet er at Telenor har litt bedre HSDPA fart der jeg bor enn konkurrenten. Det er en annen side her også: Hvor mange ville ikke endre surfevaner hvis de visste at telefonnummeret ved surfing kunne hentes ut. Tenk deg en telefon fra Henrik Gemal som sier takk for besøket hos meg i dag kl ... Dette var et snilt scenario. Tenk på andre siter man kan ha besøkt som ikke er like "snille" hvis dere skjønner hva jeg mener. Mitt inntrykk er at Telenor vil legge et lokk på dette. Etter at jeg har fått kontakt med Kundeservice og forklart problemet blir det helt stille. Jeg får beskjed om at de ikke kan svare og at jeg må settes over. Deretter timer forbindelsen ut. En gang ba jeg om å få nr til de som skulle svare og det fikk jeg. Ringte direkte, fikk svar, la fram problemet og vedkommende la straks på........ Vil gjerne ha flere tilbakemeldinger på dette komplekset. Edit 1: La oss ta tilbake telefonnummerert vårt. VI må ha kontroll over dette. MODS: Jeg har ikke oversikt over alle fora her, så flytt meg gjerne til et mer passende forum hvis det finnes. Takk. Endret 26. april 2008 av curiousx Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Du har nok ulike datakontoar for wap, mms og internett. Du skal no opprette ein ny datakonto som du kallar eitt eller anna, f.eks. Offentleg. Når du vert beden om å fylle ut tilgangspunkt/apn skriv du internet.public Framgangsmåten varierer frå telefon til telefon. På SE w810i vel ein ikonet for "innstillinger" nederst til høgre i ikonmenyen. Deretter arkfana "kommunikasjon". Så blar ein seg ned til "datakommunikasjon", og vel denne. Så vel ein "datakontoer". Då får ein opp lista over datakontoane. På min telefon har eg fleire datakontoar for ulike formål (wap, mms, internett) for kvart nett eg har brukt (Telenor, Netcom, Mobile Norway). Så blar ein opp til toppen, der står det "Ny konto". Så vel ein "Legg til", deretter "GPRS-data". Så skriv ein inn eit namn, f.eks. "Offentleg", vel "Fortsett", skriv inn internet.public under apn, lar brukarnamn/passord vere blanke, deretter vel ein "Fullfør". Gratulerer! Så blar ein seg fram til den nye kontoen, trykkjer "Mer" og "Kontoinformasjon". Så noterer ein nummeret for ekstern id. Så lagar ein ei ekstern pålogging på datamaskina (evt. redigerer den som alt er der), slik at du kan "ringe" opp datakontoen. Du skriv inn telefonnr. *99***id# der id er nummeret du nettopp fann. Skal du bruke datakontoen med den innebygde nettlesaren i telefonen må du lage ein ny internettprofil der du brukar datakontoen du nettopp oppretta. Deretter må du velje denne profilen. På min telefon kjem eg til internettprofilane ved å velje "Internett-innstillinger" i kommunikasjonsmenyen. Lurer du på korleis du gjer dette på ein annan telefon finst det nok ein drøss med ulike rettleiingar på nettet som du finn ved f.eks. eit google-søk. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Prøvde nettopp wap-profilen for Mobile Norway saman med eit One Call abonnement, og ser at telefonnummeret ikkje kjem på avvege der. Eg reknar med at det likevel er mogeleg å kjøpe ringetonar osv. med One Call-abonnement. Så det er litt merkeleg at det skal vere slik som dette hos Telenor, men ikkje andre stader. Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Som en kuriositet kan jeg nevne at min sønn har Telenor Mobilt Bredbånd med USB-modem. Han fikk bakoversveis da jeg ba han om å gå til wap.gemal.dk for å sjekke. Jeg har ikke fått prøvd din løsning ennå, men tviler ikke på at den virker. Men vil jo ikke hjelpe sønnen min og andre med USB-modem. Her går det for tida med Netcom av nevnte grunn med mobil som HSDPA-modem. -------- Er litt overrasket over at ikke flere som bruker feks HSDPA fra Telenor har noen kommentarer til dette. -------- Har brukt en god del tid på å prøve å finne ut hvordan nummeret kommer "på avveie". Finner det ikke i noen av headerene, og ei heller i noen cookie. Det eneste jeg kan tenke meg er at det gjøres et oppslag i en database beregnet på de som har CSP-avtale med Telenor. Greit nok, men når Henrik(Gemal) kan finne nummeret så må vel også andre kunne gjøre dette. Jeg har i hvertfall ikke kjøpt noe hos han Kanskje noen som vet svaret vil bidra med en oppklaring, eller er svaret "for farlig". Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det skal vere mogeleg å velje apn manuelt i innstillingane for mobilt kontor, eller kva det no heiter. Endret 26. april 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei curiousx! Eg ser at den gode gamle GEMAL sida er opp og går igjenn..Har ikkje brukt den på veldig mange år 2001 eller 2003 eller noko slikt (tida flyr jo..).Grunnen for at eg skriver at sida er god er fordi den bevisst gjær personer på kor mykje informasjon dei kan gi fra seg ved å surfe fra mobiltelefonen enten via wap/web-leseren på mobilen eller når ein bruker mobilen som eit modem mot ein pc/laptop. Det som er skremmande er at det virker som om folk flest er alt for godtroende og tenker at alt er trygt og kryptert når det gjelder informasjon. Når eg surfer på sita fra mobilen min sin wap/web-leser vises mobiltelefon modell men,ikkje tlf nr. Det enkleste og som er eit velkjendt tricks for dei som trenger public ip i tillegg er å endre APN namnet i datakontoen på mobiltelefonen.Denne virker som å variere litt fra operatør til operatør noen virker som bruker internet.public andre public.Dette er det bare å sende ein epost til DIN opperatør for å få vite. Eg vil bare informere om at det går ann å redigere den datakontoen ein allerede bruker.Ein treng ikkje å opprette ein ny..Bare for å ha skreivet og komentert det.Det kan være hendig for oss med plass til å ledige og nye datakontoer (at ein har mange som allerede er i bruk). Når det gjelder komunikasjon med operatører foretrekker eg å bruke epost.Da det er litt vanskeligere for dei å "gjømme" seg da. Som det allerede er opplyst om i tråden kan dette potensielt "farlig" da GEMAL siden viser DEG kva informasjon DU sender i fra deg.Er det ikkje så vanskelig å tenke seg at noen kan og har satt opp ei side for å "fiske" (<-Det blir ikkje heilt som phizing,da informasjonen er open om ein ikkje beskytter seg) informasjon om deg.Om da dette blir lagret i databaser som t.d kryss sjekker/henter informasjon i både lukkede og opne databaser på internett kan folk med skumle hensikter få ein detaljert profil på deg og dine.Som dei da kan utnytte i alt fra ID-tyveri med meir. Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Hei Mr.Hassan! Takk for svaret/innlegget ditt. Godt å se at jeg ikke er alene om å se implikasjonene av at telfonnummer kan strøs utover nettet uten brukernes kjennskap. Skremmende at nesten ingen vet om dette heller. Det er vel bare en part her som er tjent med denne uvitenheten. Som sagt bruker jeg Mobilen som modem med Netcom HSDPA og da viser gemal ingen ting, heller ikke noen info om telefonen. Han ser kun at jeg bruker Opera som browser og kan indirekte finne ut at jeg surfer fra mobil-modem ved å se på ip-adressen som tilhører netcom.no. Går jeg direkte dit med mobilen vises telefontype og modell, men intet mer. Ellers er alt ok med Netcom uansett valg av apn(wap,internet). Med Telenor strøs det ut informasjon både med wap og internet og telenor APN hvis jeg går dit direkte med mobilen. Jeg skal prøve senere og redigere datakontoen for å se om det hjelper og vurdere å gi Telenor en ny sjanse.(hvis de består Gemal-testen ) Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Men kvifor skjer ikkje dette hos Netcom eller Mobile Norway? Er det fordi opplysningane ikkje er så lett tilgjengelege, eller er det kanskje slik at opplysningane er tilgjengelege også der, men at Gemal måtte ha brukt ein annan metode for å slå opp? For ein kan då også bruke Netcomabonnement til å kjøpe ringetonar osv. Nokon som kan forklare korleis dette fungerer hos ulike operatørar/nett? Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Men kvifor skjer ikkje dette hos Netcom eller Mobile Norway? Er det fordi opplysningane ikkje er så lett tilgjengelege, eller er det kanskje slik at opplysningane er tilgjengelege også der, men at Gemal måtte ha brukt ein annan metode for å slå opp? For ein kan då også bruke Netcomabonnement til å kjøpe ringetonar osv. Nokon som kan forklare korleis dette fungerer hos ulike operatørar/nett? Gode spørsmål. Vi får håpe at noen av de som vet kommer fram. Slik det er MENT å skulle fungere er at INGEN skal se ditt nr før du eventuelt initierer et kjøp. Da sendes nummeret ditt og det skjer mye detaljer rundt fakturering mv som jeg ikke har oversikt over. Dessuten er det kun siter som har avtale med de resp operatører som kan initiere et kjøp. Vi snakker om et hunretalls siter. Uansett hvordan Gemal gjør dette, så kan jo da andre gjøre det samme. Han selger i hvertfall ikke ringetoner. Min foreløpige konklusjon er en svikt i systemet, som nok er kjent...(av enkelte). Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei igjenn curiousx! No har vel ingen opperatører meg bekjendt gått ut med at surfingen fra mobil og "mobiltmodem (bruker mobilen som modem)" er verken trygg eller sikker.Men,når ein bestiller automatiske oppsett fra dei tre mobilnetta som finnes i Noreg så burde dei la folk ha alternativt med eit "trygt" oppsett.Slik at kanskje ein del mindre tekniske folk enn dei på forumet her har mulighet til å få "riktige" innstillinger. Vel,om ein tenker å kjøpe mobilinnhold som ikkje er ringetoner trenger ein å identifisere mobil typen for å kunne gi deg ei oversikt over kva mobilspill,themes og bakgrunner som fungerer på din mobil.Ingen vil vel kjøpe eit produkt som viser seg å virke på din mobiltelefon.Dette bør skje før handelen blir bekreftet og du blir belastet. Helst burde ein få opp ein dialogboks der ein gir selger lov til å hente informasjon om kva mobil du bruker.Korleis dette skulle kunne løses praktisk om ein bruker internet.public APN veit eg ikkje heilt. Når vi først er inne på sikkerhet er det fremdeles mange som ser på epost kommunikasjon som sikkert.Men,det er som å sende informasjon på eit snegle postkort. Eit anna litt skremmande eksempel på at folk ikkje tenker på kva informasjon dei gir ut er følgende: Da eg var aktiv på irc fra 95 og utover.Satt eg eit år opp ein bot på #hw.no kanalen og kjørte eit script som lagret all informasjonen som var skrevet i kanalen.Denne informasjonen blei lagret i filer sortert på dag.Og kunne gjærast tilgjengelig på ei web-side.Der ein kunne søke etter spesifikke ord og få opp når og i kva sammanheng ordet/orda blei brukt.Og med all informasjon personene frivillig gav fra seg og med offentlige tilgjenglige frie databaser som finnes på internett kunne eg enkelt finne ut veldig mykje om personene. Som om eg ville kunne ha missbrukt.Noko eg da sjølvsagt ikkje gjorde..Men,siden eg kunne gjer slikt kan/kunne folk gjere det også.Det brurde ikkje være så vanskelig å gjere slikt i forhold til forum og nettsamfunnene som finnes no og som er populære. Ein annan ting er at folk ser på sms som sikkert.Dei tenker ikkje på at det er veldig enkelt å gi seg ut for å være andre,ved å sende sms melding fra det mobilnummeret ein sjølv vil. Problemet er at ein er nødt til å kunne stole på noen.Det finnes nok potensielt utro tjenere i dei fleste mobilselskap som kan utnytte/selge privat info om trafikk med meir... Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Hei igjen! Jeg lovte å gi tilbakemelding etter å ha prøvd å endre APN til internet.public. Da jeg ikke lenger har Mobilt Bredbånd fra Telenor, måtte jeg ringe litt rundt for å få tak i en som bruker dette via mobilen som modem. Han kunne bekrefte at denne endringen løste problemet. Jeg skal ikke gjenta meg selv, de interesserte kan lese hele tråden. Det som undrer meg er selvsagt hvorfor "ingen" på Telenors kundeservice visste dette. Det som også undrer meg er at personen hos Telenor som skulle vite svaret, etter å ha hørt min forklaring, bare la på. Jeg forventer ikke svar på mine undringer her på forumet, men har selvsagt mine tanker om problematikken... Jeg velger derfor å avslutte mitt bidrag i denne tråden her. Jeg holder fast ved Netcom Mobilt bredbånd inntil problemet jeg har tatt opp her eventuelt forsvinner som default hos Telenor. Back to work.. PS Jeg har ingen tilknytning til Netcom. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 For det fyrste har eg den oppfatninga at dei som jobbar hos kundesørvis ofte ikkje har så mykje greie på det tekniske. Dessutan spørst det om Telenor har noko interesse av at dette vert kjent, særleg dersom problemet er vanskeleg å løyse. For det fyrste vil kundane bli skremde, noko som betyr færre kundar. For det andre vil også dei som ynskjer å utnytte problemet verte gjort oppmerksame på saka. Men no som katten er ute av sekken kunne det vore interessant å få stadfesta/avkrefta at Telenor veit om problemet, samt kor tid problemet evt. vil vere løyst. Forresten, så viser eit google-søk på variablane til gemal at ein har vore borti desse andre stader i verda i samband med programmering, så det er nok ikkje berre hos Telenor at nummeret vert vist. Men eg las også at vanlegvis kunne dette skje for nokre år sidan, men at opplysningane no er sikra nettopp på grunn av at det ville vere eit grovt brot på personvernet dersom slike opplysningar var fritt tilgjengelege. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Telenor hevdar wap.gemal.dk er eit unntak: Fra: <[email protected]> Sendt: 29 apr 2008 08:06 +02:00 Til: <[email protected]> Emne: Re: Mobilt Bredbånd Hei Torbjørn, og takk for henvendelsen. wap.gemal.dk er en av ytterst få sider vi kjenner til som direkte kan brukes til å vise hvilke headere som sendes med fra vårt nett. Siden brukes nettopp til testformål ifbm oppgraderinger og testing av nye tjenester. wap.gemal.dk er en av få sider hvor vi overfører telefonnummer i klartekst, nettopp for å sjekke at nettet har korrekt oppfatning av hvilken bruker som benytter tjenesten. Mot innholdsleverandører med avtale med Telenor sender vi et kryptert alias, som innholdsleverandøren må sende tilbake til Telenor for betaling. Vi sender ikke telefonnummer til andre steder på internett, nettopp for å beskytte integriteten til våre kunder. Vår policy er at kunden skal være anonym inntil han foretar et kjøp som da krever gjenkjenning for belastning. Alle med tilgang til en webserver kan sjekke headere i http dialog, og man vil ikke finne header som identifiserer kunden på andre internettadresser enn nevnt over. Håper dette var godt nok forklart. Er det noe mer vi kan hjelpe deg med, ta gjerne kontakt med oss. Ha en strålende dag! Med vennlig hilsen Xxxxxxx Xxxx kundeansvarlig i Telenor kundeservice for mobil ______________________________________________________________________ _________ On 26 Apr 2008 20:32:36 +0200 you wrote: >Navn: Torbjørn Xxxxxxxx >Fødselsdato: >Mobilnummer: xxxxxxxx >E-postadresse: [email protected] >Kontaktnummer: xxxxxxxx >Spørsmål:Telenor har eit sikkerheitsproblem. Dersom ein surfar me >d wap, telenor eller internet apn på telefon eller PC (mobilt breiband >), så kan den som eig ei heimeside finne telefonnummeret det vert surf >a frå. Dette gjer det m.a. lett å identifisere den som surfar, sa >mt at det kan misbrukast til spam og sikkert også verre ting. Dette m >å vel vere eit grovt brot på alt som har med personvern å gj >ere. Det virkar ikkje som om Netcom eller Mobile Norway har tilsvarande pro >blem. Sjå debatt på forum: https://www.diskusjon.no/index.php?show >topic=944333 og prøv sjølv med dykkar eigne Telenor-telefonar. > > >Lurer på om Telenor kan komme opp med ei løysing på probleme >t, slik at ikkje kven som helst kan få tak i telefonnummeret når >ein surfar. > >Mvh. >Torbjørn Xxxxxxxx > > Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Hei og takk for sist! Nu er alt så mye klarere SITAT "wap.gemal.dk er en av ytterst få sider vi kjenner til som direkte kan brukes til å vise hvilke headere som sendes med fra vårt nett." SITAT "Alle med tilgang til en webserver kan sjekke headere i http dialog, og man vil ikke finne header som identifiserer kunden på andre internettadresser enn nevnt over." Spørsmål: Er det fler enn meg som ser feilen her? Usynlige headere som blir synlige (eller omvendt). SITAT "wap.gemal.dk er en av ytterst få sider vi kjenner til som direkte kan brukes til å vise hvilke headere som sendes med fra vårt nett." Spørsmål: Henrik Gemal er i følge han selv ansatt i TDC Mobil. Er det sannsynlig at Telenor vil bruke en privat Wap-side eid av en konkurrent til å vise sine 'skjulte' headere? Spørsmål: Følger av forrige spm. Hadde det ikke vært naturlig at slike testsider lå hos Telenor 'i en beskyttet atmosfære'. SITAT "wap.gemal.dk er en av ytterst få sider vi kjenner til som direkte kan brukes til å vise hvilke headere som sendes med fra vårt nett." Spørsmål: Er det fler sider? Også noen dere IKKE kjenner til? Lukter ikke bra. Kommentar til Spørsmålet: Les SITATET en gang til. UTROLIG. SITAT "wap.gemal.dk er en av få sider hvor vi overfører telefonnummer i klartekst, nettopp for å sjekke at nettet har korrekt oppfatning av hvilken bruker som benytter tjenesten." Krever ingen videre kommentar! Ikke annet enn at dette antallet brukere vil gå ned hvis ikke dette rettes opp straks! Husk at mitt tema her er surfing via PC/laptop med telefon som modem eller et eget USB-modem. Mao vanlig internettsurfing med PC/laptop. Vi skal vel ikke kjøpe ringetoner eller andre ting til PC-en. Et viktig prinsipp om privacy på nettet brytes her og det vet Telenor. SITAT "Vår policy er at kunden skal være anonym inntil han foretar et kjøp som da krever gjenkjenning for belastning." FIN POLICY, men fine policyer er ikke alltid nok, i hvert fall ikke her. Vi surfer ikke med PC/laptop for å kjøpe ting og vi KREVER å være anonyme. MIN KONKLUSJON: En av de beste bortforklaringer av et privacy-problem jeg har lest til nå. Her er det nok mye mellom linjene. Skjønner bedre enn noen gang hvorfor dette forsøkes dysses ned. Denne mailen har i hvertfall fått meg til å bli ennå mer skeptisk. EDIT: Skjønner nå hva HEMMELIG NUMMER betyr hos TELENOR: Nummeret gjøres ikke kjent for andre, med unntak av en Henrik Gemal i Danmark og andre ukjente/kjente steder på nettet som du besøker med Mobilt Bredbånd fra Telenor som ingen tilsynelatende har helt oversikt over. Dette er bekreftet av en kompis med hemmelig nummer fra Telenor som testet for meg. Han vurderer videre tiltak, men det er en annen sak. Endret 29. april 2008 av curiousx Lenke til kommentar
RogerM Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 wap.gemal.dk den eneste?.....har dere sjekket ShieldsUp https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 ? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Slik jeg forstår det mener Telenor her at de selv har gitt gemal.dk tilgang til disse dataene. Dvs, at de har lagt gemal.dk på en liste over domener hvor også telefonnummer skal sendes ved besøk. Som han nevner kan du enkelt sjekke hvilke data som er tilgjengelig dersom du har en webserver. Om du vil kan jeg sjekke det for deg, send i så fall en PM. Lenke til kommentar
curiousx Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Slik jeg forstår det mener Telenor her at de selv har gitt gemal.dk tilgang til disse dataene. Dvs, at de har lagt gemal.dk på en liste over domener hvor også telefonnummer skal sendes ved besøk. Som han nevner kan du enkelt sjekke hvilke data som er tilgjengelig dersom du har en webserver. Om du vil kan jeg sjekke det for deg, send i så fall en PM. Headerne som sendes til wap.gemal.dk er 'rene'. Dette har jeg sjekket og nevnt tidligere i tråden for de som leser hele. Min teori er at han (og andre) får disse opplysningene fra en database hos Telenor ut fra IP-adressen. Edit: La oss ikke glemme utgangspunktet. Hva skal Henrik Gemal og andre med våre telefonnummer når vi surfer på nettet med Mobilt Bredbånd via PC/laptop. Skal ikke gjenta meg selv, tråden er lang og enhver får gjøre seg sine egne tanker. Personlig vil jeg inntil dette er løst ikke benytte tjenesten. Bortforklaringer av teknisk art øker ikke min tillit. Endret 30. april 2008 av curiousx Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Om eg skal seie kva eg meiner, tykkjer ikkje eg at dette er så mykje meir å bråke om. Me har fått ei forklaring, som ein kan tolke eller mistolke som ein vil. Vil du ikkje at nummeret skal visast på wap.gemal.dk er løysinga for USB-modem å gå inn i innstillingane for Mobilt Kontor, velje manuell innstilling for apn og skrive inn internet.public Eg hugsar ikkje framgangsmåten heilt i detalj, sidan datamaskina mi står til reparasjon hos Elkjøp, noko ho har gjort i 5 veker (!). Men eg veit i alle fall at det går. Det er som tidlegare nemnt også mogeleg å opprette ny internett datakonto på mobilen, evt. redigere den som alt er der, slik at ein brukar internet.public som apn også med mobilen som modem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå