Gå til innhold

Jaerung design v1

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har valgt journalistikk som valgfag på Media og Kommunikasjon VG2. Jeg har planer om å lage en nettavis for ungdom i området der jeg bor(Jæren). Derfor skal jeg lage en side som heter Jaerung.com. Jaer kommer i fra Jæren, siden "æ" er en fyfy bokstav som link, og ung kommer i fra ungdom. På siden skal jeg ha artikler, anmeldelser av film og spill, sport og galleri(bildene som mine medelever tar i deres valgfag).

Laget et utkast til hvordan jeg vil nettsiden skal se ut.

Har ikke begynt med kodingen enda, så dette er bare laget i Photoshop.

Er litt usikker på strekene som følger de små headerene og om det blir for mye grønt.

Plasseringen er ikke ferdig, så linjene kan være litt skeive.

Link.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes layout var grei (!), litt mye whitespace, og grønnfargen var horibel, du kunne laget bedre "buttons" (navigering), ble for tam, og det samme gjelder grønn fargen.

Fin logo, men grønn fargen kunne vært mørkere :p

EDIT: Og du må få orden på linjene, hvis du bruker PS så kan du bruke "snap to" og linjal for og finne ut hvor hvert element skal ligge, er veldig lurt, selv på utkast for at det skal se bedre og ryddigere ut

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Det finnes ingen fin måte å si dette på, men...

Designet var helt grusomt, og du bør starte på nytt.

- Grusom grønnfarge.

- Dårlig layout.

- Designet består bare av en stygg farge, litt lipsum og noen grå bokser.

- Det er ikke noe positivt å si om det, og det er ingen elementer i dette designet du trenger å ta med videre senere.

Les og lær.

Lenke til kommentar

Nå skal de sies at grønnfargen ikke var helt lik på min bærbar-pc. Tips om hvordan jeg kan tilpasse fargene slik de faktisk er lik på forskjellige datamaskiner?

Trodde kanskje dere skulle fatte det, men boksene er faktisk bilder.

Jaja, da får jeg gå tilbake til photoshop å prøve igjen da.

Holdningen deres til drop-down menyer, forresten?

Lenke til kommentar
Si meg, lærer dere ingen ting på media & kommunikasjon??? Ikke engang forståelse for design?

Noen tar det lettere med forståelse for layout og typografi, noen forstår det nesten ikke i det hele tatt...

Jeg får min del har ikke gått MK, så jeg kan ikke si hvilken opplæring dem får dær, jeg vil si jeg kjenner flere og mye bedre webdesignere som IKKE har gått MK, en dem som har gått...

Lenke til kommentar
Si meg, lærer dere ingen ting på media & kommunikasjon??? Ikke engang forståelse for design?

Ingen skoler som lærer deg design, det er noe du må forstå og lære selv. Er noe alle kan lære seg. Handler om å være kritisk. Se på fine websider og spør deg selv hvorfor den er fin, er det pga teksten, er det pga fargebruken eller formen på websiden ?

Lenke til kommentar
...

Jeg har planer om å lage en nettavis for ungdom i området der jeg bor(Jæren). Derfor skal jeg lage en side som heter Jaerung.com. Jaer kommer i fra Jæren, siden "æ" er en fyfy bokstav som link, og ung kommer i fra ungdom. På siden skal jeg ha artikler, anmeldelser av film og spill, sport og galleri(bildene som mine medelever tar i deres valgfag).

...

Riktig ende?

Du har en god målsetning, men jeg lurer på om du har startet i feil ende. Du burde ha en oppfatning om hva slags CMS du skal benytte. De aller fleste CMS har maler som er vesentlig bedre enn utkastet ditt, slik at du med stor fordel kan benytte en mal for å komme igang, for så å endre "design" etterpå.

Du burde også vurdere hva slags inntrykk du ønsker å gi med det grafiske designet ditt. Mulig jeg er litt for tradisjonell, men neon og sort gir meg assosiasjoner til tivoli, sigøynere, og red light district. Hvis innholdet er ungdommelig, så trenger du ikke neon. Du kan med stor fordel benytte en fargepallett med 3 farger. Sort er ingen farge.

Layout

Du får så øra flagrer for layout og typografi. Du trenger ett layout som tjener hensikten med siden, og du bør primært tenke vertikale kolonner, og ikke horisontale konlonner slik du gjør nå. Du bør også benytte bredder på de vertikale kolonnen slik at du kan legge inn en reklamebanner.

Eksempel

http://www.tek.no/

De benytter 3 kolonner til innhold, som kan slåes sammen til en liten og en middels, eller en stor horisontal del. De har ekstra dilldall til høyre i en tilsvarende kolonne. Merk at de kan plassere reklame fritt, da bredden på kolonnene er valgt for å flette inn reklame på en integrerende måte.

Merk at du trenger bilder for slike layout, og at du må skalere bildene slik at de passer både til stort, mellomstort, og lite for å oppnå det tek.no har oppnåd. Det er ingen ting galt med to kolonner der alle bildene er like store: De har alle samme bredde og høyde. Hvilken alternativer du har bestemmes av hvilket CMS du benytter.

En side med reklame, vil virke vesentlig mer proff enn en uten reklame.

Farger

Du kan rett og slett glemme at fargene blir like på tvers av alle platformer. Selv brukere med en plattform vil oppleve fargene vilt forskjellig. Din oppgave er å velge farger som gir det inntrykket du vil, selv om leseren sin skjerm er normalt avvikende.

Drop down menyer

Disse kan lages med java-scripts eller med CSS, og det er tekniske svakheter med begge, mye takket være IE. Det følger trolig med biblioteker til ditt CMS som løser slike floker. Det største problemet er ikke drop down menyer, men mer hvordan du har tenkt å strukturere informasjonen din. De fleste små nettsteder klarer seg fint med ett ett-nivå eller ett to-nivå navigerings tre, slik at du kan lage en sekundær liste under hovedkategoriene dine for ett to-nivå tre. Da er det tilnærmet umulig for leseren å gå seg vil.

Håper dette hjalp deg litt i riktig retning.

Frode

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet, Nilsen.

Må innrømme at det var et veldig raskt og ikke veldig bra gjennomført utkast. Ville bare komme igang litt før de andre. Har forresten skrevet i målet mitt med fordypingen var journalistikken - ikke webdesignet, så har ikke bestemt meg enda om jeg vil ha vurdering eller ikke når det kommer til layouten. Men en bra layout gir et mye bedre inntrykk av innholdet.

Du har helt rett når det gjelder måten jeg starter på. Jeg burde starte med CMS-et først, men tenkte jeg skulle ta det litt senere siden jeg er midt i en PHP-bok. Tror nok Joomla! er det beste for meg og mitt behov. Har fått et inntrykk av at Wordpress er for mye "blogg" relatert.

Tror jeg skal begynne helt fra 'scrath'(?), og gå igjennom alt jeg vil ha med og hvordan jeg kan bruke det.

Navnet; Er det dårlig? Er veldig usikker. Jo mer jeg leser det, jo dårligere blir det. Første tanke var "Jung", men domenene var opptatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...