miig Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg har netopp lagt inn ubuntu sammen med vista, og kjører nå dual-boot på min bærbare. Innstallasjonen gikk bra, men problemet oppstår når jeg skal koble meg på nettet. Maskinen finner oppdateringene, men jeg får ikke lastet dem ned på maskinen. Firefox fungerer heller ikke. Da jeg koblet meg trådløst, fungerte det bra, og oppdateringene og firefox fungerte utmerket. Jeg vet at nettverkskabelen fungerer ettersom den fungerer utmerket i vista. Hva kan jeg gjøre for at jeg kan bruke nettverkskabelen? Det skal sies at jeg ikke har mye erfaring med linux. Endret 7. september 2008 av miig Lenke til kommentar
juhu Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Bruker du fast ip eller tildeles automatisk med DHCP? Hvis sistnevnte, prøv å kjør "sudo dhclient eth0" i et terminalvindu å se om det fungerer da. Lenke til kommentar
arkael Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 har du aktivert nettverkskortet i linux? Lenke til kommentar
miig Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har "restartet" nettverkskortet (deaktivert og aktivert det). Jeg får som sagt forbindelse dersom jeg velger å surfe trådløst, men det har jeg ikke mulighet til hverdags. Jeg prøvde å kjøre både "sudo dhclient eth0" og "sudo/etc/init.d/vmware stop", uten at det har hjulpet noe særlig. Jeg har en følelse at det ligger en brannmur eller tilsvarende i ubuntu som hindrer meg i å koble meg til internett med nettverkkabelen. Lenke til kommentar
Pinkey Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det skal ikke ligge noen brannmur i Ubuntu som nekter deg å bruke nettverkskabel. Jeg har installert Ubuntu på utallige maskiner, og har aldri fått det problemet. Som standard, skal den fungere med både trådløst/kabel. Mystisk vil jeg påstå. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Gi gjerne output av kommandoene "ifconfig -a" og "lspci". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå