Liberum Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Kan noen forklare meg fordelene og ulempene med bakhjulstrekker og framhjulstrekker Endret 7. september 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sier ikke det seg selv litt? Den ene trekker på bakhjulene og den andre på forhjulene. Bakhjulene ligge breit, forhjulene bedre kontroll. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Bakhjulene ligge breit, forhjulene bedre kontroll. Det spørs hva du mener med "bdre kontroll". Det er riktignok slik at en bil med bakhjulstrekk får kjappere sleng, men du har mye mer kontroll på en slik sleng en med en forhjulstrekk. Hvis rumpa først kommer på en forhjulstrekk har du ikke sjangs til å rette deg opp. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Hvis rumpa først kommer på en forhjulstrekk har du ikke sjangs til å rette deg opp. Å? Dette har eg da gjort mange ganger! Kanskje eg er en sinnsykt dyktig sjåfør eg..... Det eg synest eg verre er når forhjula mister grepet.... Men det gjelder jo både forhjul og bakhjulstrekk.... Endret 7. september 2008 av Jotun Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Å? Dette har eg da gjort mange ganger! Kanskje eg er en sinnsykt dyktig sjåfør eg.....Det eg synest eg verre er når forhjula mister grepet.... Men det gjelder jo både forhjul og bakhjulstrekk.... Det er ille når forhjula mister grep ja. Men når det gjelder rumpa er iallefall min erfaring at jeg har mye mer kontroll med en bakhjulstrekk, rett og slett fordi jeg faktisk har kraft der bak som kan hjelpe meg tilbake på veien. På en forhjulstrekk har man ikke noe annen kontroll enn håndbrekket. Men det kan såklart variere fra person til person. Lenke til kommentar
Vip3r Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Greieste er vel når det trekker på alle fire, det er i hvertfall min mening;) Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det som er med sleng er vel at den ene enden prøver å gå raskere eller tregere enn den andre. Greide å få sleng på bakenden med framhjultrekkeren min i ubrøytet slapsføre i vinter. Reagerte i første omgang i refleks med å trampe inn clutchen, men rakk å tenke meg om og i stede trampe litt på gasspedalen med den reaksjonen at bilen rettet seg opp... Det er vel noe av dette som gjør det vanskeligere i utgangspunktet å få sleng på hekken med framhjulstrekk. Vil uansett si at så lenge man passer farten så er nok firhjulstrekker det beste på vinterføre, men man må huske at man også skal bremse. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Selv liker jeg RWD best, rett og slett fordi det er morsomst. Men rent praktisk så er det liten forskjell med tanke på vanlig bruk og fremkommelighet. Sånn i bunn og grunn er det vel smak og behag. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Nei, altså til vanlig bruk vil jeg ikke si det er stor forskjell. Bakhjulsdrift har gjerne bedre svingradius, da. Det eneste er på glatt føre, da blir bakhjulsdrift en del mer "nervøs", men nyere biler har jo elektronikk som hjelper deg. Det som blir nevnt her om at en vil ha bedre kontroll på bakhjulsdrift om man først slipper er jeg ikke helt enig i. Det er noe man må øve på, og for de som ikke kan det vil jeg nok si at forhjulstrekk er "tryggere". Endret 9. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Bakhjulene ligge breit, forhjulene bedre kontroll. Det spørs hva du mener med "bdre kontroll". Det er riktignok slik at en bil med bakhjulstrekk får kjappere sleng, men du har mye mer kontroll på en slik sleng en med en forhjulstrekk. Hvis rumpa først kommer på en forhjulstrekk har du ikke sjangs til å rette deg opp. Null problem å rette en sladd med FWD, som en annen nevnte her, gi gass så drar sladden seg ganske kjapt unna. Ellers funker clutch pluss ratting ganske så greit. Det som ikke funker er brems... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 En ulempe med forhjulsdrift, er "moment-styring", men dette gjelder helst på biler med litt sprækere motor da. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 En ulempe med forhjulsdrift, er "moment-styring", men dette gjelder helst på biler med litt sprækere motor da. Det er vel egentlig ikke et problem om man bare har henda på rattet? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Merker det uten servo hvertfall. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 jeg kjører en ford transit, som veier ca 3 tonn totalt, 75hk TDI framhjulsdrift, Og det kan være et helvete i enkelte bakker, siden bilen er såpass baktung. Så i dette tilfellet tror jeg at bakhjulsdrift hadde vært best. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 jeg kjører en ford transit, som veier ca 3 tonn totalt, 75hk TDI framhjulsdrift, Og det kan være et helvete i enkelte bakker, siden bilen er såpass baktung. Så i dette tilfellet tror jeg at bakhjulsdrift hadde vært best. Ja, men mye spørs å¨bilen du kjører å. Vis den er baktung selfølgelig lønner det seg med bakhjul. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det spørs hva du mener med "bdre kontroll". Det er riktignok slik at en bil med bakhjulstrekk får kjappere sleng, men du har mye mer kontroll på en slik sleng en med en forhjulstrekk. Hvis rumpa først kommer på en forhjulstrekk har du ikke sjangs til å rette deg opp. Du kan vell gi gass? Da vill jeg tro bilen retter seg opp. Det å gi gass kan heller ikke være så veldig vanskelig. Lenke til kommentar
Eirikii Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Så har man jo de tilfellene der det er negativt å gasse også, der forhjulene mister det lille de hadde av grep. En fin firehjulsladd å rette opp er alltid artig Ihvertfall når du akkurat har sett en danske dra rett av og du legger den fint tilbake i sporet. Er på vei til å gå fra forhjul til bakhjul her. Fransk shait til Bayersk presisjon. Lenke til kommentar
pepeminus Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det klassiske spørsmålet... :-p Forhjulsdrift: fornuftig, trygg, billigere i drift (mindre aksler å snurre rundt) Bakhjulsdrift: mye større morrofaktor, ofte mer komplisert bakhjulsoppheng, diffklokke og aksler som må ettersees/skiftes. Beste kontrollen på kjøretøyet er vel vane og sjåføren spiller en vel så stor rolle. Går nok kjappere gjennom svinger med forhjulstrekk, men mye morroere med bakhjulstrekk! En over her som mener at det ikke går å hente inn en sladd med forhjulstrekk...? Det er jo bare og gi gass, så legger ræva seg så fint inn atte! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Kan være ganske morro å spole baklengs i ring også, om man har framhjulsdrift. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det klassiske spørsmålet... :-p Forhjulsdrift: fornuftig, trygg, billigere i drift (mindre aksler å snurre rundt) Bakhjulsdrift: mye større morrofaktor, ofte mer komplisert bakhjulsoppheng, diffklokke og aksler som må ettersees/skiftes. Beste kontrollen på kjøretøyet er vel vane og sjåføren spiller en vel så stor rolle. Går nok kjappere gjennom svinger med forhjulstrekk, men mye morroere med bakhjulstrekk! En over her som mener at det ikke går å hente inn en sladd med forhjulstrekk...? Det er jo bare og gi gass, så legger ræva seg så fint inn atte! Retter deg litt der: Forhjulsdrift er dyrere viss du kjører ut og ødelegger noe i forstillinga. Men, billigere å produsere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå