dozer22 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Har nå overklokket min gamle traver P4 2,67ghz til 3,1ghz. Lydkortet deaktiveres, men aktiveres igjen når jeg klokker tilbake. Hva i heite hoppsannsa er galt? Lenke til kommentar
s1gh Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kan vel være noe ala det problemet jeg har. Når jeg klokker høyere enn det jeg har funnet ut er maxlimit, klarer ikke PC-en å kjenne igjen den ene harddisken. Justerer du volt samtidig som du klokker CPU? Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Kan vel være noe ala det problemet jeg har. Når jeg klokker høyere enn det jeg har funnet ut er maxlimit, klarer ikke PC-en å kjenne igjen den ene harddisken. Justerer du volt samtidig som du klokker CPU? Når jeg klokket til 3,1 ghz satte jeg volten på 5,75 Når jeg klokker til 3,0 setter jeg volten til 5,25, da funker lydkortet bra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Kan vel være noe ala det problemet jeg har. Når jeg klokker høyere enn det jeg har funnet ut er maxlimit, klarer ikke PC-en å kjenne igjen den ene harddisken. Justerer du volt samtidig som du klokker CPU? Når jeg klokket til 3,1 ghz satte jeg volten på 5,75 Når jeg klokker til 3,0 setter jeg volten til 5,25, da funker lydkortet bra Høres ut som om dere har problemer med henholdsvis PCI-buss hastigheten og PCI-e buss hastigheten. Dozer22: still pci-buss hastigheten til 66Mhz manuelt i bios og se om det hjelper. Sigh: er det s-ata disker du har? isåfall prøver du og sette pci-e buss hastigheten til 100Mhz manuelt i bios og prøver igjen. @:Dozer22: Jeg håper for guds skyld at du mener 1.75v og 1,25v... så høye spenninger som du nevner ville sendt nyere prosessorer (alt lagd de siste 10 åra) til de evige jaktmarker før du rekker og blunke... Endret 7. september 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Regner med at du mener AGP buss til 66Mhz og PCI buss til 33Mhz. Er tidlig PCI-X som er 66MHz (ikke vanlig PCI). Høres som sagt over at hovedkortet ditt ikke "locker" PCI bussen ved økt FSB slik at lydkortet konker ut grunnet for høy PCI frekvens. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Regner med at du mener AGP buss til 66Mhz og PCI buss til 33Mhz.Er tidlig PCI-X som er 66MHz (ikke vanlig PCI). Høres som sagt over at hovedkortet ditt ikke "locker" PCI bussen ved økt FSB slik at lydkortet konker ut grunnet for høy PCI frekvens. oops, liten tabbe akkurat der... Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Høres ut som pci bussen som blir for høy. Jeg hadde samme problemet med mitt gammle socket-A system. Der kunne jeg ikke låse bussen på 33MHz, så det ble litt "risikoklokking" :!: Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Kan vel være noe ala det problemet jeg har. Når jeg klokker høyere enn det jeg har funnet ut er maxlimit, klarer ikke PC-en å kjenne igjen den ene harddisken. Justerer du volt samtidig som du klokker CPU? Når jeg klokket til 3,1 ghz satte jeg volten på 5,75 Når jeg klokker til 3,0 setter jeg volten til 5,25, da funker lydkortet bra Høres ut som om dere har problemer med henholdsvis PCI-buss hastigheten og PCI-e buss hastigheten. Dozer22: still pci-buss hastigheten til 66Mhz manuelt i bios og se om det hjelper. @:Dozer22: Jeg håper for guds skyld at du mener 1.75v og 1,25v... så høye spenninger som du nevner ville sendt nyere prosessorer (alt lagd de siste 10 åra) til de evige jaktmarker før du rekker og blunke... AGP/PCI bus hastighet har hele tiden stått på 66/33 (AUTO). Mener selvsagt 1,525 og 1,575 ja For å si det litt enkelt: Når jeg setter FBS(?) til 150 x 20 (multiplier) funker lydkortet Når jeg setter FBS til 155 x 20 (3,1ghz) så funker ikke lydkortet. Alt annet default Onboard Soundmax lydkort Endret 8. september 2008 av dozer22 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Selv om AGP/PCI "står til" 66/33 i bios vil begge to følge med oppover ved FSB økning på brikkesett som ikke har lock. For å sjekke hva som er aktuell AGP/PCI frekvens ved en gitt overklokket FSB må du bruke en utility som f.eks clockgen ( http://itpro.no/fil/801.html ) Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Selv om AGP/PCI "står til" 66/33 i bios vil begge to følge med oppover ved FSB økning på brikkesett som ikke har lock. For å sjekke hva som er aktuell AGP/PCI frekvens ved en gitt overklokket FSB må du bruke en utility som f.eks clockgen ( http://itpro.no/fil/801.html ) Så det hjelper ikke å sette AGP/PCI til 66/33 uten auto? Har også satt AGP/PCI til 70/40 (sånn ca.) uten at lydkortet forsvant av den grunn. Kun når jeg setter vcoren til 1,575 og FBS til 155 (3,1ghz) Kan det ha noe med volten å gjøre? Kan ikke klokke til 3,1 uten å endre volten. Når det gjelder clockgen så får jeg kun opp CPU 3001, FBS 155 og RAM 187. Stilte på noe memory greier i BIOS, til 375. Trodde det var RAM'en, men hvorfor står den på 187? Endret 8. september 2008 av dozer22 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sjekk med clockgen som sagt ved FSB= 155 og BIOS satt til AGP=67mhz - og bruk "get info/clocks" . PCI blir automatisk satt til 1/2 av AGP buss frekvensen på de hk/chipsett jeg kjenner til da denne er referanse clocken. Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Sjekk med clockgen som sagt ved FSB= 155 og BIOS satt til AGP=67mhz - og bruk "get info/clocks" .PCI blir automatisk satt til 1/2 av AGP buss frekvensen på de hk/chipsett jeg kjenner til da denne er referanse clocken. Når jeg får opp clockgen ser jeg følgende. Har prøvd å sette FBS til 155 og AGP/PCI til 66/33 (som er det laveste mulige). Da funker som sagt ikke lydkortet. Skal det være mulig å lese av bushastigheten i ClockGen? clockgen.bmp Endret 8. september 2008 av dozer22 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Kanskje du kunne fortalt i tråden din hva slags hovedkort/brikkesett det er du har ?? Blir lettere å gi svar da , istedet for å gjette . Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Kanskje du kunne fortalt i tråden din hva slags hovedkort/brikkesett det er du har ??Blir lettere å gi svar da , istedet for å gjette . Har et ASUS P4PE hovedkort med 845PE chipset http://www.firingsquad.com/hw/14/ASUS_P4PE/?viewdesc=1 Endret 8. september 2008 av dozer22 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Prøv med AGP/PCI Frequency setting til [Auto] ->P4PE agp/pci frequency lock problems <- Endret 8. september 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Prøv med AGP/PCI Frequency setting til [Auto] ->P4PE agp/pci frequency lock problems <- Har nå prøvd med AGP/PCI til auto, 66/33, 85/45 etc. Lydkortet funker da bra på FBS 150 Når FBS stilles over 150 kutter lydkortet ut uavhengig av hva AGP/PCI står på. Prøvde å stille vcoren ned til 1,525, men det hjalp heller ikke. Må stille opp vcoren for å unngå bluescreen uansett, så det hadde neppe blitt en varig løsning. Mulig det hadde hjulpet med et nytt lydkort, men gidder ikke bruke mer penger på en gammel traver for å oppnå 100-150 mhz mer. Skal uansett unne meg en ny maskin rundt juletider. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 har liknende problem, men grafikkdriverne mine slutter å fungere når jeg kjører for høy klokkehastighet. ( p5q deluxe q9550 ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå