SRD Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg er på jakt etter en ny blitz til mitt samsung GX-10. Til nå har jeg funnet disse kandidatene: Pentax AF-540FGZ: Link Sigma EF-530 DG ST Pentax/Samsung: Link Samsung SEF-54PZF Link Metz Mecablitz 58 AF-1 Digital Pentax Passer til Pentax/ Samsung (583179A): Link Vet ikke så veldig mye om blitz, men har lyst å kjøpe noe skikkelig når jeg først skal ha en. Ser at de har forskjellig ledetall, men det er med forskjellig brennvidde så da er det vel ikke mulig å sammenligne ledetallene? Er det noen ulemper med å kjøpe blitz fra en tredjepartsprodusent? Mister jeg noen funksjoner? Edit: Glemte å spørre hvilken jeg skal velge? Endret 7. september 2008 av SRD Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg ville valgt Pentax FGZ-540AF jeg, billigst av merkeblitsene og gir garantert 100% funksjonalitet. Kan vel også styres trådløst, det kan ikke den Sigmaen (må ha Super-variant). Lenke til kommentar
SRD Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Jeg ville valgt Pentax FGZ-540AF jeg, billigst av merkeblitsene og gir garantert 100% funksjonalitet. Kan vel også styres trådløst, det kan ikke den Sigmaen (må ha Super-variant). Støtter GX-10 trådløs blitsstyring? Eller trenger jeg ekstra utstyr? Ser forresten at Metz-blitsen har innebygget utfyllingsblits. Er ikke det en ganske smart ting? Har noen av de andre blitsene jeg har nevnt dette ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Støtter GX-10 trådløs blitsstyring? Eller trenger jeg ekstra utstyr?Den støtter det, men det er ikke like avansert som på Nikon... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Støtter GX-10 trådløs blitsstyring? Eller trenger jeg ekstra utstyr?Den støtter det, men det er ikke like avansert som på Nikon... takker k-ryeng! Men er pentax blitsen lik samsung blitsen? De har jo forskjellige batterigrep? Kan forresten metz blitsen brukes trådløs? Er det noen av de blitsene (uten om metz) som har utfyllingsblits? Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Samsung SEF-54PZF og Pentax AF-540FGZ er identiske. Jeg har aldri sett noen ha problemer hverken den ene eller andre veien vs kamerahus. Prisene varierer veldig, så gå for den du finner billigst. Den eneste årsaken til at GX10 og K10 har forskjellig batterigrep er at de har litt forskjellig design på huset slik at "fotavtrykket" som skal inn i grepet ikke blir 100% likt. Blitzskoen er lik på begge. Begge (både kamerahus og blitzer) har trådløs styring som er identisk. Jeg er usikker på hvilke 3. part (om noen) som har trådløs pttl-styring. Begge orignalblitzene har så klart utfyllingsblitz. Jeg vil tro alle du nevnte har det? Jeg kjøpte 540FGZ til mine pentaxkamera, etter å ha grublet på noe av det samme som deg. Jeg konkluderte med at det var verdt de ekstra kronene å være garantert at den vil fungere også etter at pentax/samsung oppgraderer firmware eller kommer med nyere kameramodell. Metz reklamerer med usb-port for å oppgradere firmware i blitzen, men strengt tatt burde vel ikke det være en nødvendighet i utgangspunktet Det er forøvrig et par punkter til du kan tenke på før du konkluderer: 1. 54PZF og 540FGZ er ganske store rent fysisk. Det er din første tanke når du holder en første gang, se bare på bilder hvor den er montert på kamera. 36/360 er litt mindre, men ikke like tøff når du vil ha toppmodellen (som vi alle med LBA-syndromet vil) 2. Hvordan skal du bruke den? Hvis målet med blitzfotograferingen er å følge læren til strobist.blogspot.com, trenger du ikke pttl-automatikken i det hele tatt. Det er den som koster flesk, og du kan f.eks få 3 stk like kraftige blitzer som brukes manuelt for prisen av en 540FGZ. Selv har jeg ignorert begge punktene og sitter med to stk 540FGZ Lenke til kommentar
SRD Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 tusen takk for hjelpen begge to sveinmb, er det mulig å bruke raskere lukkertider 1/180 med 54 eller 540? Hvordan er den å bruke med tanke på innstillinger og funksjoner? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 tusen takk for hjelpen begge to sveinmb, er det mulig å bruke raskere lukkertider 1/180 med 54 eller 540? Hvordan er den å bruke med tanke på innstillinger og funksjoner? Du har HS sync om du har lys nok, då får du opp til 1/4000 mener eg å huske. Når det gjeld 360 og 540 modellane har dei samme funksjonane, med unntak av bonsing mot tak, med kamerea i "portrettstilling". 360 er nok mindre og føles mindre og litt mindre lysstyrke. På 540 utgåva føl der med bordstativ som kan vere kjekt å ha om du vil kjøre trådlaust. Eg har begge varianatan, og skulle eg ha gått for kun 1 hadde det vorte 540-en Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har Metz-blitzen, og er fornøyd med den. MEN, jeg har ikke testet den veldig mye enda, utover å teste alle funksjonene dens. Den støtter selvfølgelig sync mot både front og rear curtain, den har strobe, den har HS-PTTL osv. Men, om den er bedre enn de andre skal jeg ikke si noe om, har ikke testet de andre. Men fungerer iallefall upåklagelig på K100D. Får ikke brukt den trådløst da, det støtter ikke mitt kamera. Men 2 Metz kan brukes trådløst sammen da, om den ene er på kameraet. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 tusen takk for hjelpen begge to sveinmb, er det mulig å bruke raskere lukkertider 1/180 med 54 eller 540? Hvordan er den å bruke med tanke på innstillinger og funksjoner? Du har HS sync om du har lys nok, då får du opp til 1/4000 mener eg å huske. Når det gjeld 360 og 540 modellane har dei samme funksjonane, med unntak av bonsing mot tak, med kamerea i "portrettstilling". 360 er nok mindre og føles mindre og litt mindre lysstyrke. På 540 utgåva føl der med bordstativ som kan vere kjekt å ha om du vil kjøre trådlaust. Eg har begge varianatan, og skulle eg ha gått for kun 1 hadde det vorte 540-en Etter det jeg har skjønt så betyr HS sync high speed sync. Prøvde å google dette men fant ikke så veldig mye. Men er det noen ulemper ved å benytte HS sync isteden for "vanlig synkronisering"? Er det ikke noe med lukkeren i kameraet som bestemmer blitssynkroniseringen? Ser ut til at det blir en Samsung 54/pentax 540 på meg! må takke alle for hjelpen Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 tusen takk for hjelpen begge to sveinmb, er det mulig å bruke raskere lukkertider 1/180 med 54 eller 540? Hvordan er den å bruke med tanke på innstillinger og funksjoner? Du har HS sync om du har lys nok, då får du opp til 1/4000 mener eg å huske. Når det gjeld 360 og 540 modellane har dei samme funksjonane, med unntak av bonsing mot tak, med kamerea i "portrettstilling". 360 er nok mindre og føles mindre og litt mindre lysstyrke. På 540 utgåva føl der med bordstativ som kan vere kjekt å ha om du vil kjøre trådlaust. Eg har begge varianatan, og skulle eg ha gått for kun 1 hadde det vorte 540-en Etter det jeg har skjønt så betyr HS sync high speed sync. Prøvde å google dette men fant ikke så veldig mye. Men er det noen ulemper ved å benytte HS sync isteden for "vanlig synkronisering"? Er det ikke noe med lukkeren i kameraet som bestemmer blitssynkroniseringen? Ser ut til at det blir en Samsung 54/pentax 540 på meg! må takke alle for hjelpen Du kan laste ned brukarvilledning her for 540: http://www.pentaximaging.com/files/product...F540FGZ_Eng.pdf Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Du kan laste ned brukarvilledning her for 540: http://www.pentaximaging.com/files/product...F540FGZ_Eng.pdf Du kan også laste ned bruksanvisningen fra Pentax.no på dansk: http://www.pentax.no/productview/19409569/ (PS: mulig jeg har en svært lite brukt AF 540FZG til salgs...;o) Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 high speed sync. Om jeg ikke tenker helt feil her så er det sync ved raskere lukkertid og ergo fint å kunne bruke som utfyllingslys i sterkt lys for eks. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Du kan laste ned brukarvilledning her for 540: http://www.pentaximaging.com/files/product...F540FGZ_Eng.pdf Du kan også laste ned bruksanvisningen fra Pentax.no på dansk: http://www.pentax.no/productview/19409569/ (PS: mulig jeg har en svært lite brukt AF 540FZG til salgs...;o) Du har fått en liten PM Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 high speed sync. Om jeg ikke tenker helt feil her så er det sync ved raskere lukkertid og ergo fint å kunne bruke som utfyllingslys i sterkt lys for eks. Ja, er det. For normalt klarer ikke blitz sync'e raskere enn 1/180 sekund, og om en i tillegg bruker blenderprioritet/Av for å ha kontroll på dybdeskarphet, så pleier kameraet, spes ute i sollys, å ville ha kortere lukkertid enn 1/180s. Ved HS, så klarer blitzen å holde følge på mye kortere tider, slik at en kan bruke blitz'en mer effektiv til utfylling i sollys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå