Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vrien pc som ikke vil installere XP

Anbefalte innlegg

Hei.

Har når brukt alle triksene i boka mi for å få installert xp på denne Acer Aspire 5101. Grunnen til reinstalleringen er at pcen ikke starter opp windows - hverken i sikkerhetsmodus eller vanlig.

Saken er det at det først skulle kun taes en enkel eRecovery ved å trykke alt+f10 ved oppstart. Denne feiler og dataen stopper som vanlig under loading av windows.

Så prøvde jeg å installere XP via en vanlig XP-cd, men denne kommer så vidt igang før den ikke orker mer.(Ender med svart skjerm med blinkende _ etter den har kopiert drivere i ca. 4 minutter - helt i starten etter "Trykk en tast for å starte opp fra cd...")

Prøvde så med en annen versjon av XP - samme problem

Prøvd å installere xp via minnepenn - dette gikk heller ikke. Ville visst ikke boote fra USB.

Installert ubuntu uten problemer. Men usb virker ikke.

SÅ, er den noen der ute som har peiling på hvordan jeg kan få XP igjen på PCen? Eller har tips til hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rammen er testet med ramtester, og skal være ok.

Rammen er også prøvd å flyttet rundt, fjernet halvparten.

Desverre er biosen ganske begrenset, så fann ikke noe mulighet for det mungo foreslår.

Men status nå er at pcen er sendt til AR-data. Vi får se om de får til noe :p

Lenke til kommentar
Hei.

Har når brukt alle triksene i boka mi for å få installert xp på denne Acer Aspire 5101. Grunnen til reinstalleringen er at pcen ikke starter opp windows - hverken i sikkerhetsmodus eller vanlig.

Saken er det at det først skulle kun taes en enkel eRecovery ved å trykke alt+f10 ved oppstart. Denne feiler og dataen stopper som vanlig under loading av windows.

Så prøvde jeg å installere XP via en vanlig XP-cd, men denne kommer så vidt igang før den ikke orker mer.(Ender med svart skjerm med blinkende _ etter den har kopiert drivere i ca. 4 minutter - helt i starten etter "Trykk en tast for å starte opp fra cd...")

Prøvde så med en annen versjon av XP - samme problem

Prøvd å installere xp via minnepenn - dette gikk heller ikke. Ville visst ikke boote fra USB.

Installert ubuntu uten problemer. Men usb virker ikke.

SÅ, er den noen der ute som har peiling på hvordan jeg kan få XP igjen på PCen? Eller har tips til hva jeg kan prøve?

Løsningen på problemer med frittstående XP installasjon er relatert til SATA AHCI modus

som er default på alle nye laptoper med intel brikkesett med ICHxM kontroller.

Tre muligheter finnes.

1) Legge inn AHCI driver fra diskettstasjon med å trykke F6 under XP install.

2) Slipstreame AHCI driveren til Intel på en ny XPCD du lager (nLite anbefales),og

installere XP med denne.

3) Stille inn i BIOS fra AHCI mode enablet til compability/ide mode på disk kontrolleren ,og

installere "normalt" med en XP CD med SP1/SP2 integrert som minimum.

Se forøvrig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991813&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...