Gå til innhold

Original DVD + legge til ny subtitle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då får ikke lagt den nye underteksten på den eksisterende DVD-en (altså den du kjøpte), men på en kopi. Jeg har gjort det flere ganger, for en god stund siden, og iallfall første gangen fulgte jeg bruksanvisningen du har lenke til - men mener å huske at jeg fikk problemer med Subtitlecreator, som ikke oppførte seg som beskrevet. så jeg fant noe annet. Mener å huske at jeg skrev ned framgangsmåten min og programmene jeg brukte, og skal se om jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
Då får ikke lagt den nye underteksten på den eksisterende DVD-en (altså den du kjøpte), men på en kopi. Jeg har gjort det flere ganger, for en god stund siden, og iallfall første gangen fulgte jeg bruksanvisningen du har lenke til - men mener å huske at jeg fikk problemer med Subtitlecreator, som ikke oppførte seg som beskrevet. så jeg fant noe annet. Mener å huske at jeg skrev ned framgangsmåten min og programmene jeg brukte, og skal se om jeg finner den igjen.

Jepp, har tatt kopi og prøver å legge inn subtitle. Finner du notatene dine så hadde det vært knall ;) BTW! Jeg fikk også problemer med Subtitle creator...

Endret av iggipop
Lenke til kommentar

I korte trekk:

1) Jeg åpnet DVD-en i DVD Shrink og kuttet ut menyer, ekstramateriale og alt annet jeg ikke trengte for at den skulle få plass på en ett-lags DVD (Hadde ikke tolagsbrenner dengang!), og beholdt en av undertekstene.

Prosessen ovenfor førte til at jeg fikk en AUDIO_TS og en VIDEO_TS mappe på harddisken.

2) Jeg startet VobEdit og åpnet den første av VOB-filene i VIDEO_TS - den som heter VTS_01_1.VOB - og klikket på Demux. I vinduet som kom opp, haket jeg av Demux all video streams, Demux all Audio streams og Demux all Subp streams.

Resultatet av dette ble tre filer - en videofil (.m2v), en lydfil (.ac3) og en undertekstfil (.sup).

3) Jeg startet DVDSUbEdit og valgte File/Open .sup file og lastet inn undertekstfilen. Fikk spørsmål om å laste inn IFO-fil - den finner man i VIDEO_TS. Klikket deretter på Run OCR, som leser av alle bitmap'ene tekstingen består av og lager vanlig tekst av dem. Når prosessen er ferdig kan man klikke Save as .srt.

Dermed har man en tekstfil som kan åpnes i f.eks. Subtitle Creator, hvor man lett kan redigere/oversette teksten.

DVDSUbEdit kan også redigere teksten direkte i VOB-filen, men det krever at man i tillegg bruker et grafikkprogram, og er en meget tidkrevende prosess. Det er mye kjappere å redigere tekst i en teksteditor enn som grafikk.

4) Når .srt-filen er ferdig oversatt, må video, lyd og tekst remuxes, altså slås sammen igjen til nye VOB-filer med mer. Jeg brukte DVDlabPro til dette (30-dagers demo), men det finnes også andre måter. Man kan bl.a. bruke IfoEdit til å remuxe DVD-en, men det krever en .sup-tekstfil. Subtitle Creator kan konvertere .srt til .sup.

Håper dette er til hjelp!

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...