Gå til innhold

Data koblet til LCD-TV. Hvordan god kvalitet?

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Dette spørsmålet er muligens noe generellt, men jeg antar at løsningen består i riktig valg av grafikkort.

Først kunne jeg tenke meg å høre hvilke erfaringer folk har med å bruke VGA til en LCD-TV. Hvilket tap av kvalitet opplever man der? Tror jeg leste at VGA var gaaanske begrenset og egentlig ikke kunne nerme seg 1920x1080, men er litt usikker. Hvordan virker dette?

Ser at min TV ikke har DVI, finnes dette på noen? Syntes vertfall jeg så at DVI akkurat klarte 1920x1080 (faktisk 1920x1200). Isåfall hadde vel det vært en løsning, men desverre ikke for meg.

Men så kommer vel det egentlige spørsmålet her da. Hvordan ligger det ann med grafikkort og HDMI? Jeg lurer litt på det med lyd, må jeg ha egen kabel for lyden da, eller finnes det kort som ordner begge deler her? Hvor mye må man ut med? Antar at HDMI er beste løsningen, men desverre har ikke mitt det, og virker også som det fremdeles er ganske tynt.

Håper noen kan redegjøre litt for tingenes tilstand her, og hvilke kvaliteter jeg kan forvente, da gjerne både fra erfaring og rent teknisk! Til slutt, hvis det er noen direkte tips på grafikkort fronten så tar jeg gjerne det og!

All hjelp tas hjertlig imot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

Jeg ser at grafikkortet jeg har nå har "TV/out" (slik det står på selve kortet), og er spesifisert med en "1 x HDTV-utgang" hos Komplett (som ser ut som en 7-pins mini-DIN). Er ett kort av typen Gainward GeForce 8800GT.

Mulig å få noe 1080p ut gjennom den, og over til Component på TVen?

Er det rett som jeg tror jeg nettopp leste, at jeg kan ha en DVI til HDMI overgang, og kjøre den rett i HDMIen på TVen, uten tap av kvalitet? Isåfall er jo det helt supert.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et ATI radeon HD 4850 så vill du få et veldig godt kort, samt overganger fra DVI til HDMI. Det vil ikke bli "tap" av kvalitet på noen som helst måte, da DVI har akkurat de samme signalene som blir overført i en HDMI, altså samme kabelen med ulike tilkoblinger. eneste forskjellen er lyden som kan overføres med HDMI.

Lenke til kommentar
Er det rett som jeg tror jeg nettopp leste, at jeg kan ha en DVI til HDMI overgang, og kjøre den rett i HDMIen på TVen, uten tap av kvalitet? Isåfall er jo det helt supert.

DVI->HDMI skal ikke utgjøre noe tap.. Et digitalt signal kan jo i prinsippet ikke "tape seg"... Jeg gjør dette selv med mitt 8800GT kort på min Samsung 40 Full HD, og jeg syns rett og slett det er heeelt konge! :-D

Om det presterer 1080p vet jeg dog ikke da jeg ikke har testa ut dette på noe vis, men oppløsningen er hvertfall 19.. x 1080... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...