IceHeim Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Heisann. Handlet her om dagen inn ny maskin med følgende hovedkomponenter: ASUS Maximus II Formula Sapphire Radeon 4870 Intel Q9550 Corsair Dominator PC2-8500 (2x2GB) Kobler sammen alt og kjører igang. Etter en stund bestemmer jeg meg for å stressteste maskinen litt og kjører opp Stress Prime 2004 (SP2004) med Blend testen. Etter litt over 8 minutter kommer det en fatal minnefeil og maskinen slår seg av. For å få maskinen igang igjen må den ene brikken fjernes og denne klarer ikke lenger å starte maskinen på egenhånd heller. Problemet oppstod på en eldre BIOS (0503), men er vedvarende på de to nyeste også (0901, 0802). Alt dette ble i første omgang kjørt på stock frekvenser selv om planen trolig var å klokke noe etterhvert. Senere har den fungerende brikken blitt kjørt i memtest86+ i ca 7h uten feil. Nå har det seg slik at jeg også eier en eldre rigg basert på et ASUS P5AD2-E Premium hovedkort med i925X chipset og på dette hovedkortet fungerer den "defekte" brikken. Den kjører riktignok bare på halve hastigheten (DDR533 kontra DDR1066), og selv om jeg prøver å stille den høyere i bios så blir det maks DDR533, av en eller annen grunn. Har ikke fått kjørt noe særlig memtest på denne enda, men på 1 gjennomkjøring ble det ikke oppdaget noen feil. Har dere noen forslag på hva som kan være galt, eller forslag på tester jeg kan kjøre for å finne ut av det? Selv har jeg bare de 2 nevnte maskinene å leke meg med, men min bror har en som er bygget rundt Q6600 så skal se om vi kan få testet litt mer der. Om en eventuelt skal RMAe produktet bør det jo også være defekt for at de skal klare å reprodusere feilen slik at jeg slipper å måtte legge ut for et nytt sett brikker. Om det viser seg at det kun er problemer med dette hovedkortet og at brikkene ellers er greie kunne man kanskje brukt angreretten, men har ikke satt meg inn i om denne også gjelder for brukte produkter. Forslag angående RMA og angrerett tas også gledelig imot:) Har ikke fått fikset nett på hybelen enda så kan ta litt tid å svare på innlegg. EDIT: Etter å ha testet med et ASUS P5K Premium og og sånn ser det ut til at brikkene stopper ved DDR650 @ 2,1V. Blir vel å sende inn som defekt dette. Endret 8. september 2008 av IceHeim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå