Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan olje trenger jeg i min 50cc-motor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kriterier for en olje er følgende:

Takten til motoren (2 eller 4)

Kjøling (væske eller luft)

Syntetisk, halvsyntetisk eller mineral.

Hva du trenger vet du, bruksanvisningen eller forhandleren best ;)

Jeg vet ikke hvor farlig det er å velge feil olje. I verste fall motorhavari tenker jeg.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor farlig det er å velge feil olje. I verste fall motorhavari tenker jeg.

Har fylt, og kjørt en stund.. Ryker mye, kan være fordi jeg hadde litt for mye olje.. Lekker også bensin fra forgassern.. :p

Om det er væske eller luft har ingenting å si.

SHell Nautillus du fylte opp? DEN ER ALT FOR TYKK! oljeflasken er jo mye tyngre enn oljeflaskene til 2T olje til mopeder.. Er en grunn til at det er 2 forskjellige oljer vettu ;)

>.<

Endret av Daniel_91
Fjernet kommentar på moderering
Lenke til kommentar

Har fylt, og kjørt en stund.. Ryker mye, kan være fordi jeg hadde litt for mye olje.. Lekker også bensin fra forgassern.. :p

Da lurer jeg på hvorfor det står spesifikt på flaskene: "For luftkjølte motorer" (in my case)

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hvorfor det står spesifikt på flaskene: "For luftkjølte motorer" (in my case)

Har jeg aldri opplevd å se på de oljene jeg har vært borti.

Shellolje, Statoil (Racingway), Biltema helsyntet, Mobil1 helsyntet, og FK sin olje. INGEN av disse har hatt noe "for luftkjølte" - eller vannkjølte på seg..

Lenke til kommentar

@Daniel_91

Nevermind, det sto ikke på flasken jeg bruker nå. :blush:

Men jeg pratet litt med fattern om det (som er sivilingeniør) at mopeder i nesten alle tilfeller er luftavkjølte, og at det derfor ikke er behov for å nevne at det er til luftkjølte motorer. Dessuten kan vannkjølte motorer bruke luftkjølt-olje, men luftkjølte motorer kan ikke bruke vannkjøl-olje. Rett og slett fordi luftkjølte motorer er kjølt ganske ujevnt. Luftkjølt-olje tåler rett og slett større varmevariasjon.

Dette gjelder ihvertfall bare for små motorer, hva som skjer i motosykkel-verdenen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Oljen er kjøpt på statoil, og står "AquaWay" på. Den er tykk, og beregnet for 2takts båtmotorer. Altså vannavkjølt motor, mens min er luftavkjølt.. Er dette skadelig for motoren? :p

Kjørt en stund, går fint uten fusk. Eneste er at det ryker, men gjør ingenting for min del:)

Vel, det at det ryker er et dårlig tegn, kokser og soter igjen for motoren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...