Gå til innhold

Hjelp til å bygge gamingsub

Anbefalte innlegg

Hei, alle som vil hjelpe meg=)

Jeg har tenkt meg å bygge en subwoofer, men er helt nybegynner med dette :)

Det som skal være det spesielle med denne er at siden jeg allerede har en til musikk, skal denne bygges inn i stolen min, og vil nok tilnærmet aldri bli brukt til musikk, da det vil bli slitsomt, men til å spille med :!:

Jeg tenkte på å kjøpe en stol med innebygget sub, men det går jo ikke, fordi den skal jo være ved pulten min.

Så, til spørsmålene:

De innvendige målene vi bli 51cm x 54cm x 22cm, som jeg regnet ut at ville bli omtrent 60 liter, er det en grei størrelse og form?

Hva slags materiale bør den bygges av? Har hørt oe om MDF-plater, hva er det for noe, og bør jeg bygge den av det?

Fremgangsmåte? Bør jeg tette den så den er helt lufttett? Bør den være lukket eller ha wooferhull?

Forsterker, jeg har et ganske stramt budsjett, fins det noe billig og bra? Og, hvor kan jeg kjøpe dem? Har leita over alt føler jeg, men finner ikke noe sted å kjøpe den på nett :ermm:

Høyttaler, hvor bør den plasseres? Hvilken størrelse bør jeg gå for? Jeg har fått en av en venn, men jeg vet ikke hva slags merke eller modell den er, har heller ingen spesifikasjoner for den, bare at den er 8" (Den det er bilder av på bunn) Kan jeg bruke den, eller bør jeg rett og slett bare invistere i en ny?

All hjelp settes stor pris på :)

post-125084-1220800058_thumb.jpg

Tror det står: 2422 257 38101

A0 8065/W8

17 70 AH

Sier det noen noe? xD

post-125084-1220799733_thumb.jpg

post-125084-1220799740_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bass/mellomtone-element fra Philips muligens. Det står mest sansynlig AD 8065/W8. Egner seg dårlig til subwoofer da slaglengden er liten.

Den vil spille bass, men vil ikke gå spesielt dypt.

Siden det ikke finnes(?) noen Thiel/Small data på høytalerelementet, er det best å bygge en lukket kasse. 40 liter kansje ? Men du kan ikke spille særlig høyt.

MDF= Medium Density Fiberboard, sponplate der "sponene" er mye finere og liminnholdet høyere en i tradisjonell sponplate. Det går greit å bygge kasse av vanlig sponplate (min. 18mm tykkelse).

Når det gjelder forsterker har Ljudia en billig en: Zachry DSW-150. 70W i 8Ohm og 120W i 4Ohm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Peerless og Seas er jo kjent for å lage gode elementer. Elementstørrelse er alt etter behov, egentlig. Større elementer spiller bedre dypere frekvenser, men krever kraftigere forsterker for å ha kontroll. 10" og 200 watt forsterker hadde kanskje gjort seg, men det kommer fort til å koste noen tusen, bare så du er forberedt på det.

Lenke til kommentar

Setter du et element i en kasse på et tilfeldig volum, så spiller det som oftest svært dårlig. En 6,5" i en 50 liters kasse? Ville tippe 10-20 liter porta kasse til det elementet, men du må vite det rette volumet for elementet, ellers er det vanskelig å få det til å spille bra.

Hvis ikke kassa er riktig bygd, så spiller ingen høyttalere bra.

Jeg tror jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en ferdigbygd, aktiv subwoofer, fra f. eks Soundgarden eller Hifiklubben, da det virker som du ikke har så mye erfaring innen dette feltet.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Setter du et element i en kasse på et tilfeldig volum, så spiller det som oftest svært dårlig. En 6,5" i en 50 liters kasse? Ville tippe 10-20 liter porta kasse til det elementet, men du må vite det rette volumet for elementet, ellers er det vanskelig å få det til å spille bra.

Hvis ikke kassa er riktig bygd, så spiller ingen høyttalere bra.

Jeg tror jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en ferdigbygd, aktiv subwoofer, fra f. eks Soundgarden eller Hifiklubben, da det virker som du ikke har så mye erfaring innen dette feltet.

Jeg har absolutt ingen erfaring innen dette, men hele prosjektet er fordi jeg vil lære =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...