Gå til innhold

Bør Bibelen ha 18-årsgrense?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det aldersgrenser på bøker? Jeg har lest langt voldeligere bøker enn bibelen det ikke står noe som helst om aldersgrense på.

Jeg har lest mange voldelige bøker, men ingen når opp til bibelen. American Psycho er den nest voldligste jeg har lest.

Kan du komme med eks. på bøker du har lest som er voldeligere en skriftene.

Edit: Aldersgrense på bøker høres ikke ut som noe god ide, etter mitt syn.

Har du lest bibelen? Vanlige krimbøker som Menn som hater kvinner er langt voldeligere enn bibelen.

Lenke til kommentar
Er det aldersgrenser på bøker? Jeg har lest langt voldeligere bøker enn bibelen det ikke står noe som helst om aldersgrense på.

Jeg har lest mange voldelige bøker, men ingen når opp til bibelen. American Psycho er den nest voldligste jeg har lest.

Kan du komme med eks. på bøker du har lest som er voldeligere en skriftene.

Edit: Aldersgrense på bøker høres ikke ut som noe god ide, etter mitt syn.

Har du lest bibelen? Vanlige krimbøker som Menn som hater kvinner er langt voldeligere enn bibelen.

Står det virkelig i den boken at denne mannen som hater kvinner bedriver etnisk rensing, oppfordrer til barne drap og andre uhyrligheter? At han brenner alle de som ikke tror i en dam av svovel og ild?

Nå tar du litt hardt i vel? :)

Nei, aldergrenser på bøker er kanskje ikke å anbefale.... Er vel enig i det. Det er uansett ikke fordi ungene leser bibelen som får dem troende (hadde de lest den kunne de med egne øyne sett hvor grusom denne boka og denne "herren" de skal tjene egentlig er), men foreldre som hjernevasker dem med assosiert utvalgte deler der gud er så god så god og strer klar av de delene som viser guden deres sin rette natur. Den blir nok spart til unger som vingler i sin tro tenker jeg........ Grøss, og dette kaller de den gode guden?

Lenke til kommentar
Når det gjelder prosentandelen, så hadde det vært greit å høre hvor du har det fra (dokumentasjon).
http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/20...e-or-quran.html

Hmmm….. denne opptellingen var ny for meg. Stadig ny kunnskap og tilegne seg.

Men den viser i alle fall at bibelen er veldig voldelig.

Har lest hele triologien. Når det gjelder voldeligheten i ”Menn som hater kvinner”, så synes jeg ikke denne boken kommer høyest. I boken er nesten all vold og voldsutførelse sentrert rundt en person (Martin), samt noe vold utøvd mot Salander og andre gjennom boken. Volden er til tider veldig detaljert beskrevet (som i alle romaner) og et slik detaljenivå har man ikke i bibelen.

Derfor er det store spørsmålet? Er det detaljenivå, voldsmengde eller mening med volden som avgjør om en bok er voldelig eller ikke? Jeg føler at det er stor forskjell på disse to bøkene (roman – bibel).

I boken ”Menn som hater kvinner” er volden av en art som ikke aksepteres og man prøver å oppklare og gjøre noe med det. I bibelen er det akseptert vold, samt at volden beskrives i flere ”kapitler”.

Støtter også meg til det RWS skriver….. (over)

Lenke til kommentar

Ville ikke det bare gjøre bibelen og kristendommen mer populær da?

Hvis man vil ha ned antall bibeler i omløp burde man nok heller slutte med skattefritak og subsidier for trykkeriene og de som ber om å få trykket flere bibeler. Og få slutt på konfirmasjonen som bestikker barn til å lese bibelen osv ved f ex å ha en aldersgrense.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha ned antall bibeler i omløp burde man nok heller slutte med skattefritak og subsidier for trykkeriene og de som ber om å få trykket flere bibeler. Og få slutt på konfirmasjonen som bestikker barn til å lese bibelen osv ved f ex å ha en aldersgrense.

Jeg er konfirmert (var dessverre den eneste måten å få de berømte pengene på den gangen... :( ) men kan ikke huske at vi faktisk LESTE bibelen. Vi leste kun det presten sa vi skulle lese (de fine kapitlene i den boka vet du :) ) og resten lot vi være. Vi hadde rett og slett ikke tid til å lese hele.....

Dette var en svovel predikant type prest og samme hva vi spurte om fikk vi til svar at vi ikke skulle trekke guds ord i tvil.... Neivel nei, men jeg mistenkte den presten for å mangle gode svar...... :)Så vi burde kanskje innføre 18 års grense for å høre på prester/patorer/shamaner/immamer i serledeshet?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg er konfirmert (var dessverre den eneste måten å få de berømte pengene på den gangen... :( ) men kan ikke huske at vi faktisk LESTE bibelen. Vi leste kun det presten sa vi skulle lese (de fine kapitlene i den boka vet du :) ) og resten lot vi være. Vi hadde rett og slett ikke tid til å lese hele.....

Dette var en svovel predikant type prest og samme hva vi spurte om fikk vi til svar at vi ikke skulle trekke guds ord i tvil.... Neivel nei, men jeg mistenkte den presten for å mangle gode svar...... :)Så vi burde kanskje innføre 18 års grense for å høre på prester/patorer/shamaner/immamer i serledeshet?

Jeg er ikke konformert eller engang døpt så jeg vet ikke helt hvordan det er. Bare hørt litt om folk som gikk på søndagskole eller noe for en prøve for kirkelig konfimasjon eller noe sånt. Er vel en borgerlig variant eller noe også.

Man måtte i så fall kriminalisere enten å snakke om sånt til mindreårige eller la de høre på f ex. Men man måtte enten hatt unntak for foreldrene osv ellers blitt ganske totalitært.

Uansett er konfirmasjon en anakronisme. Den typen ritualer skal jo egentlig markere overgangen til voksent liv. Det ville ha vært 16 eller 18 i vårt samfunn nå.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke konformert eller engang døpt så jeg vet ikke helt hvordan det er. Bare hørt litt om folk som gikk på søndagskole eller noe for en prøve for kirkelig konfimasjon eller noe sånt. Er vel en borgerlig variant eller noe også.

Man måtte i så fall kriminalisere enten å snakke om sånt til mindreårige eller la de høre på f ex. Men man måtte enten hatt unntak for foreldrene osv ellers blitt ganske totalitært.

Uansett er konfirmasjon en anakronisme. Den typen ritualer skal jo egentlig markere overgangen til voksent liv. Det ville ha vært 16 eller 18 i vårt samfunn nå.

Det var vel ingenting i det ritualet, såvidt jeg husker, som markerte overgang til noe som helst. Eller var det det faktum at jeg ikke fikk lov til noe mer etter at jeg ble konfirmert? Jeg husker ikke....

Anyway, du er jo ikke myndig før du er atten og får ikke kjøpt sprit på monopolet før du er 21 år.... Konfirmasjonen var vel egentlig bare en måte å liksom si du vil fortsette å være kristen tror jeg.... Noe jeg løy om da det var pengene jeg var ute etter og ikke kristendommen .. :) Men men.

Det burde kanskje vært innført 18 års grense på kirke møter og alskens hjerne vaskings møter av denne arten? Men da får vi vel sånne under jorden kirker da antagelig. Faktum ER jo at religion i alt for stor grad er fritatt mange av samfunnets restriksjoner, det er liksom lovelig så lenge vi setter religion foran... Religion har enda alt for stor respekt, det er helt sikkert! Vi putter folk som går rundt å tror på all annen overtro inn på instutisjoner og lignende men religiøse lar vi gå i fred og det er IKKE fordi det er mer troverdig eller at det er flere av de, men kun at de har fått en overdreven status og respekt.... Om hundre år er religiøs tro avrespektert og avskydd på lik linje med nazisme tenker jeg.... Den som lever for se :)

Lenke til kommentar

Har lest hele triologien. Når det gjelder voldeligheten i ”Menn som hater kvinner”, så synes jeg ikke denne boken kommer høyest. I boken er nesten all vold og voldsutførelse sentrert rundt en person (Martin), samt noe vold utøvd mot Salander og andre gjennom boken. Volden er til tider veldig detaljert beskrevet (som i alle romaner) og et slik detaljenivå har man ikke i bibelen.

Derfor er det store spørsmålet? Er det detaljenivå, voldsmengde eller mening med volden som avgjør om en bok er voldelig eller ikke? Jeg føler at det er stor forskjell på disse to bøkene (roman – bibel).

I boken ”Menn som hater kvinner” er volden av en art som ikke aksepteres og man prøver å oppklare og gjøre noe med det. I bibelen er det akseptert vold, samt at volden beskrives i flere ”kapitler”.

Om du mener voldsmengde, er det åpenbart at det er mer vold i bibelen. Da kommer spørsmålet, er det slik at det er skadelig for et barn å lese voldsversene i bibelen? Volden er ikke detaljert. Den kan kanskje skremme de aller minste (som neppe leser de delene av bibelen), men det gir allikevel ingen god grunn til å sette aldersgrense på det. Jeg nevnte "Menn som hater kvinner" som et av mange eksempler på bøker som IKKE har aldersgrense. Tror du ikke det er mer skadelig for barnet å lese en slik bok enn bibelen?

Jeg mener at bibelen ikke skal dyttes på barna av foreldrene for å gjøre det kristent.

Lenke til kommentar

Om du mener voldsmengde, er det åpenbart at det er mer vold i bibelen. Da kommer spørsmålet, er det slik at det er skadelig for et barn å lese voldsversene i bibelen? Volden er ikke detaljert. Den kan kanskje skremme de aller minste (som neppe leser de delene av bibelen), men det gir allikevel ingen god grunn til å sette aldersgrense på det. Jeg nevnte "Menn som hater kvinner" som et av mange eksempler på bøker som IKKE har aldersgrense. Tror du ikke det er mer skadelig for barnet å lese en slik bok enn bibelen?

Jeg mener at bibelen ikke skal dyttes på barna av foreldrene for å gjøre det kristent.

Finnes ikke uenig i dette siste du skriver. Men slik jeg definerer (mener)det er bibelen voldligere en "Menn som hater kvinner". Slik du viser til i et tidligere innegg.

Lenke til kommentar

Det ser ut som at folk i tråden glemmer de gamle eventyrene man leste som barn, der folk ble drept, begravd og bortført. Dette var ikke noe skadelig for oss på den tiden, og heller ikke nå.

Jeg er imot aldersgrenser på media, og jeg liker veldig dårlig måten barna blir isolert på nå for tiden. Skal man ikke LÆRE noe i oppveksten lenger? Skal barna vente til de blir 16/18 før de får smake på livet?

Lenke til kommentar

Hvis Bibelen skal ha 18års grense, burde ikke mange flere dataspill, fremfor alt dagsrevyen, mange blader osv osv osv også ha det? Og frem for alt, INTERNETT! Hva mener de her som eventuellt er under 18 år om det? Det er mye lettere å finne langt mer bestialske ting på nettet enn å finne de få stedene i Bibelen som beskriver ting som trådstarteren mener kunne være skadelige for folk under 18 år. (tenk over det)

Er denne debatten seriøs? Eller er det noen som har hørt om folk med eventuelle senskader som følge av bibellesing?

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi en gang skolebestyreren som vikar. Han var forresten en ytterliggående ateist. Han leste for oss om en man som ble sinnsyk. Han lånte hobbydrillen til naboen, og drepte ham med den da han kom for å få den igjen. Drapet ble beskrevet i detalj på en svært kvalmende måte.

JEG FORESLÅR 18ÅRSGRENSE PÅ NORSK SKOLE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...