Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Bibelen inneholder en rekke svært voldelige vers, deriblant dette fra Jesaja 13: For Herren, Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp. 14 Likesom skremte gaseller, lik sauer som ingen samler, skal alle vende seg til sitt folk og flykte, hver til sitt land. 15 Den som blir funnet, skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd. 16 Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas. 17 Se, jeg egger mederne mot dem, de som ikke bryr seg om sølv og ikke har lyst på gull. 18 Med bue feller de unge menn, de skåner ikke fosteret i mors liv og har ikke medynk med barna. Dette kan umulig være sunn lesning for barn. Bør man beskytte barn mot Bibelen ved å innføre 18-årsgrense slik man gjør med voldelige filmer? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Godt poeng, men jeg i utgangspunktet i mot aldersgrenser på alle medium, inkludert bøker Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Godt poeng, men jeg i utgangspunktet i mot aldersgrenser på alle medium, inkludert bøker Av hvilken årsak? Tror du ikke visse inntrykk kan skade barn? Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Er det aldersgrenser på bøker? Jeg har lest langt voldeligere bøker enn bibelen det ikke står noe som helst om aldersgrense på. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Dette skader helt klart barn og egentlig er det rart at bibelen IKKE er forbudt for barn, da den kristne skremsels propagandaen og brutale tanke fengslet kan sette varige spor i et uskyldig barnesinn.... Men mindre de som leser dette blir gjort ettertrykkelig oppmerksom på at det er et eventyr de leser, at ikke noe av dette er sant. ... Men jeg ville IKKE latt mine gutter få lese dette før de er fylte ihvertfall femten år.... Det er jo ikke for ingenting at det er aldersgrense på ringernes herre filmene, da de omhandler akkurat det samme.... Nå er det vel ikke det heller barne bøker, men jeg ville kikket rart på de som ga bibelen til sine barn for å lese den, DET er sikkert! Stygt og skremme barn med dette syntes jeg. SELV om foreldrene tror på denne skrekk og spøkelses historier som GT og mye av NT er... Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Men mindre de som leser dette blir gjort ettertrykkelig oppmerksom på at det er et eventyr de leser, at ikke noe av dette er sant. ... Enig. Kanskje noe slikt er løsningen? http://i63.photobucket.com/albums/h159/the...arningLabel.jpg Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Er det aldersgrenser på bøker? Jeg har lest langt voldeligere bøker enn bibelen det ikke står noe som helst om aldersgrense på. Jeg har lest mange voldelige bøker, men ingen når opp til bibelen. American Psycho er den nest voldligste jeg har lest. Kan du komme med eks. på bøker du har lest som er voldeligere en skriftene. Edit: Aldersgrense på bøker høres ikke ut som noe god ide, etter mitt syn. Endret 7. september 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Jeg har lest mange voldelige bøker, men ingen når opp til bibelen. Prøv Koranen, den er enda verre! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 En aldersbegrensning på religiøse skrifter vil ikke ha noen som helst forhindrende effekt på religionsvekst. Før boktrykkerkunsten var en del av det å være prest å ha tilgang på kanskje den eneste bibelen i bygda. Kristendommen sto ikke svakere av den grunn, snarere tvert imot. Jeg tror ikke kristne unger leser så mye i Bibelen uansett. Den er tung og lang og vanskelig for barn, så hvis de hadde gjort det hadde de nok blitt svekket i troen. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg har lest mange voldelige bøker, men ingen når opp til bibelen. Prøv Koranen, den er enda verre! Det var mekelig. Koranen og bibelen er nesten samme bok. Har du lest Koranen? Den er tilsvarende lik bibelen, hverken mer eller mindre voldelig. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det var mekelig. Koranen og bibelen er nesten samme bok. Har du lest Koranen? Den er tilsvarende lik bibelen, hverken mer eller mindre voldelig. Prosentandelen voldelige vers er langt større i Koranen enn i Bibelen. Bibelen har dessuten Jesus i NT, noe som gjør det mulig for moderate kristne å stryke mange av versene i GT. Noe tilsvarende har ikke Koranen. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det var mekelig. Koranen og bibelen er nesten samme bok. Har du lest Koranen? Den er tilsvarende lik bibelen, hverken mer eller mindre voldelig. Prosentandelen voldelige vers er langt større i Koranen enn i Bibelen. Bibelen har dessuten Jesus i NT, noe som gjør det mulig for moderate kristne å stryke mange av versene i GT. Noe tilsvarende har ikke Koranen. Mener du dermed at bibelen er mer upålitelig en koranen? Når det gjelder prosentandelen, så hadde det vært greit å høre hvor du har det fra (dokumentasjon). Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det var mekelig. Koranen og bibelen er nesten samme bok. Har du lest Koranen? Den er tilsvarende lik bibelen, hverken mer eller mindre voldelig. Bibelen og koranen en og samme bok sier du? DET ville det vært gøy og sett hvor du har i fra... Koranen er en rippoff av torah og bibelen, men ikke samme bok.... Men for all del, hvor har du lest dette? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det var mekelig. Koranen og bibelen er nesten samme bok. Har du lest Koranen? Den er tilsvarende lik bibelen, hverken mer eller mindre voldelig. Bibelen og koranen en og samme bok sier du? DET ville det vært gøy og sett hvor du har i fra... Koranen er en rippoff av torah og bibelen, men ikke samme bok.... Men for all del, hvor har du lest dette? Har ikke skrevet at de er samme bok. Men at voldsgraden er tilsvarende lik. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Mener du dermed at bibelen er mer upålitelig en koranen? Nei. Når det gjelder prosentandelen, så hadde det vært greit å høre hvor du har det fra (dokumentasjon). http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/20...e-or-quran.html Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Nå er det vel svært få små barn som sitter og leser bibelen fra perm til perm, det vanligste for småbarn er vel ting som søndagsskole og eventuellt en "barnebibel" som vanligvis bare har noen utdrag fra de mest kjente historiene i NT (den barmhjertige samaritan o.l.) og mange bilder. Og når barna først blir gamle nok til å tenke på å lese bibelen i sin helhet (fra tenårene og oppover), så kan jeg ikke si at dette er så stort mye mer skummelt enn hva som foregår på tv og dataspill. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Og når barna først blir gamle nok til å tenke på å lese bibelen i sin helhet (fra tenårene og oppover), så kan jeg ikke si at dette er så stort mye mer skummelt enn hva som foregår på tv og dataspill. Nei, ikke for folk flest, men ikke alle er like flinke til å skille mellom fantasi og virkelighet. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Men hvis noen først sitter seg ned med en bibel og tror at Gud er sannhet, så er det jo uansett ikke mye å frykte Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Nei, med mindre man er opptatt av skjebnen til andre enn seg selv. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Vi går off-topic nå, men bibelen oppfordrer jo i høyeste grad om å være opptatt av sjebnen til andre enn seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå