Gå til innhold

Ny tlf - mye surfing, bra foto- og video kamera, stor skjerm

oktrg500

Anbefalte innlegg

Hei!

Som det framgår av en annen tråd, drepte jeg nettopp mob'en. Bruker den mye så behovet for erstatning er relativt presserende. Telefonen jeg drepte var Nokia 6280. Var egentlig veldig fornøyd med den. Det jeg savnet var WiFi og bedre kamera.

Bruksområde:

Generelt:

Surfing. Jeg bruker telefonen hovedsaklig til surfing. Det er derfor viktig at det finnes en veldig bra browser på telefonen, eller at man kan legge inn sin egen. Er veldig fornøyd med Opera Mini, men denne støtter ikke nedlasting av sertifikater så jeg kommer meg inn i Skandiabanken. Det er vel den eneste mangelen jeg har funnet i Opera Mini. Liker måten Opera Mini komprimerer nedlastingen på slik at det går raskere og det blir mindre kb's og betale for. Må kunne slå av nedlasting av bilder slik at det blir mindre kb's å laste ned.

Bilder og opptak. Jeg tar mye bilder og video-opptak med mobilen.

SMS og MMS. En del SMS meldinger og sporadiske MMS meldinger.

Ringemønster: Tar imot sporadiske samtaler. Ringer veldig sjelden.

Påminnelser. Bruker telefonen mye for å avhjelpe korttidshukommelsen. Har daglig flere påminnelser som jeg ser i hovedbildet og som popper opp med en alarm.

Pris:

* Spiller mindre rolle. Bruker den så mye at jeg mener å kunne forsvare å investere litt.

Abonnement:

* Spiller mindre rolle, men jeg vil ikke binde meg til Netcom pga for dårlig dekning.

Merke:

* Har hatt Sony Ericsson T610. OK telefon. Deretter Nokia 6280. Solid og robust. Opplevde programvaren som bedre enn på Sonyen. Men ting utvikler seg fort. Antar jeg ikke er altfor merkebundet.

Form:

* Format (Candybar, Skyve, Kamskjell, Annen form). Her er jeg usikker. Har hatt "vanlig" form og skyveløsningen til Nokia 6280. Begge var forsåvidt OK. Det eneste jeg erfarer, er at glasset blir fort herpet med åpen skjerm. Har derfor tenkt litt på om det er lurt med en løsning som beskytter skjermen når telefonen ikke er i bruk.

* Vekten spiller mindre rolle.

* Størrelse er derimot av betydning. Den må kunne gli greit ned i bukselomma uten at man legger spesielt merke til at den ligger der. Ullen målestokk, jeg vet det, men det er det nærmeste jeg kommer å kunne beskrive det. iPhone kunne vært en sterk kandidat, hadde det ikke vært for størrelsen. Jeg innbiller meg at den er i det største laget til å kunne ha i lomma. Men dette er bare tanker jeg har. Har ikke hatt en iPhone i lomma selv.

* Sprut/støtsikker. Kunne vært greit, men den typen high-tech jeg trenger fåes vel sjelden sprut/støvsikker.

Skjerm:

* Størrelse. Størst mulig skjerm, men dette blir et kompromiss mot total størrelse på telefonen - se kommentar om lommeformat over.

* Oppløsning. Best mulig ut fra andre viktige krav.

* Trykkskjerm. Har ikke noen sterke følelser for dette. Har erfaring fra trykkskjerm på GPS i bilen og det er greit. Er kanskje slik at skjermen er større på trykkskjermer da det er mindre behov for knapper?

* Tiltfunksjon. Med dette tenker jeg på at skjermbildet automatisk tiltes til landscape når man holder telefonen "sideveis". Dette er en funksjon som er kjekk og kommer et stykke opp på listen.

Andre funksjoner:

* EDGE: Ja.

* UTMS (3G): Ja.

* HSDPA (Super-3G): Ønskelig, men ikke absolutt krav.

* Wi-Fi (WLAN): Ja.

* Infrarød: Nei.

* Bluetooth: Ja.

* GPS: Nei.

* Radio: Nei.

* MP3 spillemulighet: Ja. Forventer ikke en walkman. Bare jeg får spilt MP3 og lyden i høyttaler er OK, er jeg fornøyd.

* Minnekortstøtte: Ja. Trenger minst 2Gb lagringsplass, gjerne mer.

* Fotokamera. Viktig. Tar mye bilder med mobilen og et godt kamera (I mobilsammenheng) som tar gode bilder både i lys og mindre lys er viktig. Gjerne med en del options for å kunne stille inn ting som innvirker på hvor bra bildet blir.

* Videkamera. Viktig. Jeg gjør mange opptak med mobilen. Må kunne gjøre video-opptak av selvvalgt varighet i god kvalitet (I mobilsammenheng).

* Kalender. Denne bruker jeg mye til å legge inn avtaler og påminnelser. Viktig med enkel tilgang til dagens avtaler - helst synlig hele tiden på forsiden.

Batteritid:

* Det er jo viktig. Lengst mulig, men erfaringsmessig er det vel slik at levetiden henger sammen med bruken. Jo mer skjerm og video som er involvert, jo mer går det ut over batteriet.

Prosessorkraft:

* Veldig viktig. Regner meg selv for å være avansert PC bruker og stiller krav til hardwaren. Det skal gå kjapt og ikke "lagge" når man bruker det.

Operativsystem:

* Dette er viktig. Jeg vil ha en så åpen og framtidsrettet mulighet som mulig. Mulighet for mest mulig open source software og add-ons er viktig. Vil ha mulighet til å kunne legge til funksjonalitet og programmer som jeg finner på nettet.

Håper dette ikke er verre krav enn at det finnes aktuelle kandidater. Jeg setter veldig stor pris på litt hjelp her da det erfaringsmessig går veldig mye tid på å finne telefoner som oppfyller krav man har.

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tror jeg faller igjennom på OS'et. Det er oppgitt "Lukket Sony Ericsson plattform", hva nå enn det betyr. Må sjekke hvor åpent dette er for å kunne legge inn egne programmer.

Må se nærmere på denne. Usikker på hvilke OS denne kjører.

Denne ser lovende ut. Må titte på denne.

Dårlig med kamsjell/klapp-telefoner med de spesifikkasjonene, men Nokia har N93i. Den har "bare" 3,2M piksler, men har bra videoopptak.

Kan være aktuell denne og.

Lenke til kommentar

Vil anbefale Nokia N95 på det sterkeste, har brukt evigheter på wlan med denne! Det eneste er at den har litt dårlig batteri, men det legger man ikke mye til etter hvert siden den har en veldig rask oppladning av batteri. Serfikat husker jeg ikke helt, men mener at jeg fikk lastet ned noe av disse ja. Er veldig god i sterk sollys hvis du er mye ute og surfer. Har hatt N95 i over ett år nå og kommer ikke til å skifte med det første. Ta en kikk på denne og se om den passer for deg du.

Lykke til med søket.

Lenke til kommentar

Foreløpig, virket N95 8Gb som veldig aktuell. Men så fikk jeg se N82. Denne er vel like bra som N95 på surfing, foto og video? Og i tillegg koster den en del mindre. Det eneste negative jeg kan se med N82, er de noe spesielle tastene. Må sjekke litt rundt hvordan de er i bruk. Noen som har erfaring? Amobil likte de ikke i test.

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar
Foreløpig, virket N95 8Gb som veldig aktuell. Men så fikk jeg se N82. Denne er vel like bra som N95 på surfing, foto og video? Og i tillegg koster den en del mindre. Det eneste negative jeg kan se med N82, er de noe spesielle tastene. Må sjekke litt rundt hvordan de er i bruk. Noen som har erfaring? Amobil likte de ikke i test.

Du har de ekle tastene plukket fra N81 og mindre skjerm 2.4" mot N95 2.6" og N95 8gb 2.8". Har som sagt ingen erfaring selv med N81, men vil anta at N95 er en mer avansert telefon som alikevel er enkel å bruke. + at autorotasjon kom standard i den nye fw'en som ble sluppet på fredag 5/9. Har både for og mot 8 gb versionen pga. ut i fra tall er standardutg. bedre, du får 8 gb micro-SDHC for nesten ingenting og den har samme oppløsning på skjermen som sin storebror. Prisen er nokså den samme da. Men om det er internetsurfin du foretrekker så anbefales det større skjerm jo bedre og da gjerne med autorotate så du kan lese sidene i landskapsmodus!

Lenke til kommentar

PS! Så at du foretrekker rask CPU! N95 har raskere CPU enn N82 (N95 333 mhz). Ikke velg SE siden de har dårligere enn Nokia sine (samtlige, med unntak av Xperia da!) HTC er å foretrekke på CPU-fronten med sine 500-650 mhz, men regn med mindre fokus på kamera og underholdning + en mye dyrere pris! Men de (eller noen andre) er ikke i nærheten av Samsung sin mobil som ble sluppet i Sør-Korea i fjor med sine 800 mhz. Veldig synd at det ikke ble mer oppmerksomhet rundt denne mobilen da den ble lansert!!!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Litt merkelig at ingen har foreslått det tidligere, siden du ranker stor skjerm og rask surfing såpass høyt: iPhone. Seriøst, ingenting slår iPhone på surfing eller skjermkvalitet. Punktet ditt om operativsystem går taler kanskje mot iPhone dog, litt avhengig av hva du vektlegger: etter jailbreak kan du installere hva du måtte ønske, uten jailbreak kan du installere alt som kommer på App Store. Jeg har nå en ikke-jailbreaket iPhone 3G (hadde en jailbreaket iPhone tidligere), og savner hverken Cydia eller Installer, da alt jeg trenger finnes på App Store. Jeg opplever nå "behovet" for å kunne "installere ting jeg finner på nettet" til å være kunstig formet, men det er nå engang bare meg. :)

Uansett; surfing på mobil = iPhone. Opera Mini/Opera/Pocket Explorer/whatever klarer ikke en gang å nærme seg opplevelsen man får når man surfer på en iPhone/iPod Touch, og folk som drar frem flame-kunnskapene og nekter hardnakket på dette er folk som har gravd seg såpass langt ned i sin egen hage (be it Symbian eller Windows Mobile) at de nekter å akseptere at noe annet kan være bedre.. og i mange tilfeller har de ikke forsøkt det engang, de bare nekter av gammel vane. :)

Til de andre punktene dine: iPhone har ikke et veldig bra kamera. Det er akseptabelt for "dilldall"-bruk, men det er ikke et proffkamera. Den kan heller ikke ta opp video, så om dette rankes som viktig av deg bør du velge noe annet. Vedr. hastighet så finner du ikke noen annen telefon som er raskere eller mer "snappy" i bruk enn iPhone. Jeg jobber i bransjen og har prøvd alt som kan krype og gå, og det finnes bare ikke. :)

Endret av josh909
Lenke til kommentar
Du har de ekle tastene plukket fra N81 og mindre skjerm 2.4" mot N95 2.6" og N95 8gb 2.8".

Har som sagt ingen erfaring selv med N81, men vil anta at N95 er en mer avansert telefon som alikevel er enkel å bruke. + at autorotasjon kom standard i den nye fw'en som ble sluppet på fredag 5/9.

Men om det er internetsurfin du foretrekker så anbefales det større skjerm jo bedre og da gjerne med autorotate så du kan lese sidene i landskapsmodus!

Jeg har lest flere tester siden i går og i testene jeg har sett er det bare Amobil som har innvendinger på tastene. Skal myse igjennom N82 tråden nå og se hva som står der.

* Skjermen er riktignok mindre på N82, men de kjører samme oppløsning og bildet vil da sannsynligvis oppleves skarpere på N82.

* N82 har bedre spec. på videokamera delen. Ganske vesentlig for meg som bruker video mye. Edit: Ikke tilfelle.

* N82 har deksel foran kameralinse - det ble borte fra N95 til N95 8Gb, som i tilfelle hadde vært aktuelt for meg.

* N82 har Xenon blits mens N95 har bare fotolys.

* N82 har ikke skyveløsning i begge retninger og det anser jeg som fordel. Skyveløsningen har av enkelte blitt påpekt å være uheldig da man uten å mene det kan komme til å skyve til ene eller andre siden og således deaktivere tastelåsen. Uansett ser jeg ikke nytteverdien i walkmanpanelet såfremt man ikke konstant benytter pause og skip forward/backward.

* Batteritiden til N82 later til å være minst like god, eller bedre enn N95.

* N82 har vel rotasjon som standard

Landskapsmodus kan løses på hvilken som helst telefon av nyere dato ved å bruke Opera Mini. I denne kan man velge mellom portrett eller landscape.

Såvidt jeg kan se, gjør N82 ting like godt, eller bedre enn N95. Til en pris som i skrivende stund er 1500,- lavere enn N95. Jeg oppfatter N82 som minst like avansert som N95. N82 er vel hevdet å være etterfølger til N95, ved siden av N96. Det eneste jeg kunne ønske meg, er større skjerm. Men det igjen gir utslag på batterivarigheten.

Takker for synspunktene ang. N95, men jeg anser N82 for et bedre kjøp til mitt bruk.

PS! Så at du foretrekker rask CPU! N95 har raskere CPU enn N82 (N95 333 mhz).

Jo, hvis spec ellers er lik, er det ikke å forakte med mer pulver. Men N82 later til å være veldig sterk på dette med kamera og video, noe som er viktig for meg.

Litt merkelig at ingen har foreslått det tidligere, siden du ranker stor skjerm og rask surfing såpass høyt: iPhone. Seriøst, ingenting slår iPhone på surfing eller skjermkvalitet.

Til de andre punktene dine: iPhone har ikke et veldig bra kamera. Det er akseptabelt for "dilldall"-bruk, men det er ikke et proffkamera. Den kan heller ikke ta opp video, så om dette rankes som viktig av deg bør du velge noe annet.

Video er viktig for meg. Derfor utgår iPhone. Stillbilde-delen i iPhone ble jeg skikkelig imponert av. Til og ikke være spec'et høyere, tar det rimelig bra bilder også når lysforholdene ikke er optimale. Jeg er ikke så sikker på om touchskjerm er det jeg er på jakt etter. Muligens mine fordommer, men jeg ser for meg minst like enkel manøvrering på Internet på en konvensjonell telefon, såfremt det er en bra browser som f.eks. Opera.

Takk for innspillet!

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerring - hvis vi forenkler spec'en, hva finnes hvis man vil ha det råeste av det råe? :devil:

Pris: Ingen betydning, men telefonen må være i salg nå.

Funksjoner: Edge, UMTS, HSDPA, WiFi og Bluetooth.

Surfing: Må være av det beste.

Fotokamera: Må være av det beste.

Videokamera: Må være av det beste.

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

Må bare nevne at videodelen mellom N95 og N82 er nesten helt identisk, og om du vil kan du sjekke ut Forum Nokia sine sider. De har avanserte spesifikasjoner på sine sider. Forskjell mellom led og xenon er ikke så stor mellom disse nokiamodellene. Slide-funksjonen har jeg aldri hatt noe problem med, selv om noen kan ha litt dårlig erfaring med den. Og hvis du liker å skrive en del på mobilen så føles N95 som en drøm i forhold til N82 (gjort en manuell demo ibutikk ang. taster). Men hva pris angår så er jo N82 billigere ganske enkelt fordi den ikke er like avansert som N95. Ganske enkelt! Men ta gjerne en titt på LG sine telefoner siden de fyller samtlige krav du er etter (iallefall de dyrere modellene som f.eks. i900)!

Det beste av det beste.... CPU - HTC, GPU - Klart Nokia, Kamera - Nokia, LG og Samsung.... Alt i ett Nokia og LG.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
hva med HTC Touch Diamond eller kommende LG KC910 Renoir vis du kan vente 4 uker?

http://www.amobil.no/artikler/htc_touch_diamond/54006

http://www.dialaphone.co.uk/blog/?p=2155

Her er det en som kan noe. Begge er bra telefoner, men det er nok bare LG telefonen som oppfyller kraven pga. Touch Diamond har "bare" 3.2 mpx kamera og ikke led eller xenon, kun autofokus. Uansett gode forslag. LG telefonen er veldig atraktiv med både stor skjerm, bra kamera/ video + xenon-blits, rask prosessor og DivX / Dolby Mobile for underholdningen... Det eneste er vel at prisen er ukjent, selv om det er noe jeg er usikker på!

Lenke til kommentar
Må bare nevne at videodelen mellom N95 og N82 er nesten helt identisk, og om du vil kan du sjekke ut Forum Nokia sine sider. De har avanserte spesifikasjoner på sine sider.

Jammen har du rett! Og jeg som var helt sikker på at N95 hadde 15FPS video. Så feil kan man ta.

Forskjell mellom led og xenon er ikke så stor mellom disse nokiamodellene.

Er ikke helt enig med deg her. Ihvertfall later det til å være vesentlig forskjell mellom bilder tatt i mørke med N95 og N82 - se

. Hvordan paster jeg forresten inn visning av youtube direkte i innlegget? I tester konkluderes det med at fargene er mer riktig på bilder tatt med N82. Mulig dette kan være rettet med nyere fw på N95.
Og hvis du liker å skrive en del på mobilen så føles N95 som en drøm i forhold til N82 (gjort en manuell demo ibutikk ang. taster).

Det tror jeg så gjerne ved direkte sammenligning. Men ellers er det kanskje en tilvenningssak med tastene på N82 og noe man merker bare spesielt ved sammenligning og overgang fra andre telefoner. I tillegg spiller det sikkert inn hvordan man foretrekker å trykke på knappene og hvordan fingre man har.

Men hva pris angår så er jo N82 billigere ganske enkelt fordi den ikke er like avansert som N95.

??? Kan du nevne eksempel på hvordan N95 er mer avansert? Noe jeg ikke har fått med meg? Sitat N82 test i Amobil: "Tastene er også det eneste vi kan finne av svakheter i denne telefonen, som med unntak av infrarød port og skyvedesign gir deg den samme pakken som N95, bare med bedre kamera".

Det eneste området jeg finner er bedre på N95, er større skjerm og bedre lysstyrke på skjermen. Jeg har sett noen snutter med sammenligning N82 og N95 på youtube og jammen var forskjellen mellom 2,4" og 2,8" skjerm større enn jeg hadde forestilt meg. Ble litt betenkt da jeg så dette...

N82 later til å være raskere med GPS. N82 autofokuserer raskere. Igjen - mulig dette kan ha blitt rettet med fw på N95.

Men ta gjerne en titt på LG sine telefoner siden de fyller samtlige krav du er etter (iallefall de dyrere modellene som f.eks. i900)!

Det skal jeg gjøre! :yes:

Lenke til kommentar
Men ta gjerne en titt på LG sine telefoner siden de fyller samtlige krav du er etter (iallefall de dyrere modellene som f.eks. i900)!

Det er vel Samsung i900 Omnia du mener, og ikke LG i900? Omnia virker litt uferdig. Skjerm vanskelig å se i sollys, kamera trenger programvareendringer, nettleser mangler flashstøtte, litt sær oppløsning, nettleser fryser, må bruke stylus for å navigere i menyer, programvare for GPS ikke inkludert, ikke oppbevaringsplass til stylus. Lurer på hva slags pris denne havner på?

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

N95 8gb gjør følgende ting bedre:

- Dedikerte knapper for musikk

- Bedre taster

- Større skjerm

- Infrarød port

- Design (Subjektivt)

N82 gjør følgende ting bedre:

- Ekte Blits

- Kameradeksel

- Batteri (er veldig liten forskjell her, men det er noen ektra timer standby, ja)

Tenk også på om du vil ha 8gb inkludert i prisen eller om du foretrekker å kunne bytte minnekort.

Det koker vel egentlig ned til om du er villig til å betale ekstra for større skjerm og bedre knapper eller ikke, eller om ekte blits er viktig for deg.

Men skulle jeg kjøpt ny telefon i dag hadde jeg helt klart kjøpt N85 med sin fantastiske AMOLED skjerm og hendige størrelse og mye bedre batteri.

Lenke til kommentar
hva med HTC Touch Diamond eller kommende LG KC910 Renoir vis du kan vente 4 uker?

Touch Diamond faller for mitt bruk igjennom på kamera. Ikke bra at skjermen blir så lett ripet. Men ellers ser den lekker ut.

KC910 ser brutal ut. Hvis den oppfyller, kunne jeg tenke meg en slik en. Spørsmålet er hva prisen blir. Noen som kjenner markedet og modellene godt nok til å tippe? Ulempe er det også at den ikke kommer før tidligst i oktober. Jeg trenger ny telefon NÅ da min gamle er totalt herpet. Hadde det enda kommet noen tester snart av KC910, så hadde det vært enklere og vurdert å vente. Men den virker lovende. Lekker!

Lenke til kommentar
N95 8gb gjør følgende ting bedre:

- Dedikerte knapper for musikk

- Bedre taster

- Større skjerm

- Infrarød port

- Design (Subjektivt)

- Bedre plassering av høytalere med tanke på spredning av lyd i rommet? Smakssak.

Vel, dette er ting N95 har, som ikke N82 har. Men jeg vil ikke automatisk si N95 dermed er mer avansert. Walkmanpanel, taster og design antar jeg er en smakssak og nytteverdien avhenger av bruken. Infrarødt medfører vel ikke det helt store savnet. Det eneste jeg mener N95 er bedre på, er større skjerm, som også kan synes mer lyssterk enn N82.

N82 gjør følgende ting bedre:

- Ekte Blits

- Kameradeksel

- Batteri (er veldig liten forskjell her, men det er noen ektra timer standby, ja)

Litt hentet fra tester og sammenligninger jeg Googlet fram. Arrester meg hvis noe er positivt feil i forhold til N95. Har ikke lyst til å avskrive N95 ennå pga bra skjerm.

N82 forts.:

- Mer riktig fargegjengivelse i bilder tatt med fotokamera (Denne går igjen)

- Raskere autofokus og lagring av bilder (Rettet fw N95?)

- Bedre mottak og raskere GPS. (Tror dette er rettet i fw N95)

- Omtrent 94MB ledig RAM etter boot. Tre ganger mer enn 28MB i N95.

- Raskere boot.

- MP3 spiller høyere.

- MicroSD slot støtter hot-swap (Trodde alle MicroSD støttet det?).

- Større batteri 1050mAH (og mindre skjerm burde ha en del å si for batteritiden) mot N95's 950mAH.

Tenk også på om du vil ha 8gb inkludert i prisen eller om du foretrekker å kunne bytte minnekort.

N82's originale 2Gb holder lenge til mitt bruk. Lemper det over på PC'n lenge innen dette er brukt opp. Eventuelt får jeg heller bite i det sure eplet og komplettere med 8Gb senere.

Det koker vel egentlig ned til om du er villig til å betale ekstra for større skjerm og bedre knapper eller ikke, eller om ekte blits er viktig for deg.

Alle tre delene er viktige. Og i tillegg noe av det nevnt i mitt tillegg "N82 forts.:". Søren og :wallbash:. Er løsningen N85, da eller? Riktignok mindre skjerm enn N95 8Gb, men er spent på AMOLED skjermen. Sikkert både bra og strømsnål.

Men skulle jeg kjøpt ny telefon i dag hadde jeg helt klart kjøpt N85 med sin fantastiske AMOLED skjerm og hendige størrelse og mye bedre batteri.

Ja, det er det jeg begynner å fundere på jeg og. Problemet er at den kommer ikke på en tid ennå og behovet mitt er nå. Vi vet heller ikke hvor bra N85 innfrir ved testing. Blir det først venting, er også KC910 en høyst aktuell kandidat. Liker spec'en på denne.

Får myse litt mer om det finnes alternativer i samme klasse som N82/N95 som er ute i dag :dribble:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...