Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp? 16 år og kanskje gravid?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Visste ikke helt hvor jeg skulle sette denne tråden, så jeg satte den her inne jeg.

Jeg har en venninne på 16 år som fortalte meg på fredag at ho hadde vært på fest og sannsynligvis blitt gravid med en venn av seg, men ho er ikke helt sikker. Ho føler seg uvel om morgene og er veldig redd. Ho spurte meg om råd, men jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si til henne. sa hu burde ta å snakke med en lege eller helsesøster på skolen sin.

Har noen noe gode råd om hvordan jeg kan få hjulpet ho igjennom dette?

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke bare sitte på rævva og late som ingenting, når ei venninne ber om hjelp heller.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge siden er det dette har skjedd? Hvor lenge siden var festen?

Det lureste du skal gjøre er å be henne ta en test. Så lenge det er over 2 uker siden det her skjedde.

Er det under 2 uker siden, vil jeg tippe at hun lurer seg selv, og får morgenkvalme osv fordi hun er redd for å få det.

Lenke til kommentar
Hvor lenge siden er det dette har skjedd? Hvor lenge siden var festen?

Det lureste du skal gjøre er å be henne ta en test. Så lenge det er over 2 uker siden det her skjedde.

Er det under 2 uker siden, vil jeg tippe at hun lurer seg selv, og får morgenkvalme osv fordi hun er redd for å få det.

Jeg tenkte også på om det var noe ho bare innbilte seg. men jeg aner ikke. det skjedde for snart 2 uker siden. en og en halv uke nå ca.

Lenke til kommentar
Be hun ta en test fort som faen, om hun er gravid så må også faren varsles og det blir nok et spenningsmoment for begge to, avhengig av hva de ønsker om graviditet er tilfellet her.

Ingen av dem ønsker seg unge. De er ikke kjærester engang. :s

Lenke til kommentar
Ja, men da er saken grei, hun tar en test for å sjekke om hun er gravid, hvis hun er det, tar hun abort, case closed.

men hvis ho tar abort får foreldra vite det. og får dem vite det er ho redd for at da blir ho kasta ut. hmm.

Lenke til kommentar
Ja, men da er saken grei, hun tar en test for å sjekke om hun er gravid, hvis hun er det, tar hun abort, case closed.

men hvis ho tar abort får foreldra vite det. og får dem vite det er ho redd for at da blir ho kasta ut. hmm.

Du skriver at hun er 16, da har hun immunitet i forhold til foreldrene sine. Alle pasienter over 15 år har legene total taushetsplikt for.

Er hun faktisk 16 kan hun ta abort uten at foreldrene får vite det.

Lenke til kommentar
Eller angrepille.

ho har allerede tatt en angrepille før. for et halvt år siden, ikke det engang. så angrepille kan ho nok ikke ta igjen for det er ikke bra :s

Du skriver at hun er 16, da har hun immunitet i forhold til foreldrene sine. Alle pasienter over 15 år har legene total taushetsplikt for.

Er hun faktisk 16 kan hun ta abort uten at foreldrene får vite det.

Jeg mente man måtte være 18 for å ta abort uten at foreldra vet det. sikker på at det er 16?

Lenke til kommentar
Eller angrepille.

ho har allerede tatt en angrepille før. for et halvt år siden, ikke det engang. så angrepille kan ho nok ikke ta igjen for det er ikke bra :s

Angrepille må taes innen 72 timer etter samleie for å forhindre graviditet. Angrepille er ett MYE bedre alternativ enn abort sånn hvis hun kommer i samme situasjon igjen..

Lenke til kommentar

Så lenge hun er over 16 år trenger ikke foreldrene å få vite noe om det. Men jeg vil si de ikke er mye til foreldre om hun blir kastet ut av den grunn.

Ellers så er det jo kanskje greit å begynne å ta forhåndsregler før man "står på". :thumbup:

Ref på 16 år

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Det får være en lærepenge i så fall. Kan være en tankekors å bruke p-pille/kondom neste gang venninna di skal knulle på en fest.

Ha sa dem brukte kondom men at den sprakk, men gutten stoppa ikke forde. Altså det gikk for han etter at kondomen sprakk.

Lenke til kommentar
Jeg mente man måtte være 18 for å ta abort uten at foreldra vet det. sikker på at det er 16?

Nå har ikke jeg vært involvert i en abortsak noen gang, men selv hadde jeg sammenstøt med visse deler av helse-norge når jeg var 16 år gammel, og for meg var det helt frivillig om jeg ville involvere foreldrene mine i behandlingen.

Lenke til kommentar
Eller angrepille.

Angrepille må taes innen 72 timer etter samleie for å forhindre graviditet. Angrepille er ett MYE bedre alternativ enn abort sånn hvis hun kommer i samme situasjon igjen..

Jeg vet det er 72 timer. men det er gått snart 2 uker siden det skjedde, så det er forsent med angrepille forde.

Nå har ikke jeg vært involvert i en abortsak noen gang, men selv hadde jeg sammenstøt med visse deler av helse-norge når jeg var 16 år gammel, og for meg var det helt frivillig om jeg ville involvere foreldrene mine i behandlingen.

Aha. da stoler jeg på det du sier er riktig ;)

Ville ha vært så evig bra om venninna di var gravid med trillinger, barnas far ville nok ha begynt å grine rimelig kjapt da.

Ja sant nok. Men vil ikke ho skal ødelegge livet sitt som 16 åring ved å få unge.

Lenke til kommentar
Det er da bedre å ta en angrepille etter samleie, enn å måtte ta abort.

Ikke vet jeg hva dem tenkte. Men det er forsent i å ta angrepille. Ho begynte å snakke om "hjemme abort". For å si det sånn så aner jeg ikke hva "hjemme abort" er for noe. Når ho sa det begynte jeg å lure på om ho skulle bruke "strikkepinne metoden" :s

Lenke til kommentar

Du føler uansett ikke morgenkvalme og uggenhet etter 2 uker, med mindre jeg er totalt på bærtur i skogen.

Venninna di er bekymret, og lurer seg selv rett og slett..

Ikke at det ikke er noe risiko her, det er ikke det jeg sier, men hun ville ikke ha merka en graviditet så tidlig etter hva jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...