sttrons Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Må kjøpe meg nytt kamera hus, da mitt første D40 hus gikk stein og vann. spørsmålet mitt er da, om jeg skal oppgradere til d40x eller d60, eller om jeg skal kjøpe meg D40 igjen, og heller bruke de sparte pengene til å kjøpe meg en speedlight 600 blitz. hva mener folket? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kjøp for all del D40 og en 600. Mye bedre pengebruk. Skal du først oppgradere fra D40 går du helst til D80 eller høyere. D40 er etter min mening bedre enn D40x og D60 på grunn av høyere blitssynkroniseringshastighet; D40 kan du blitse bekymringsløst med å opp til 1/500, mens øvre grense på de andre er 1/200, noe som suger siden det er viktig å kunne bruke blits for å kompensere for harde skygger i dagslys. Skriver du ut i 60x80cm eller denslags stiller prioriteringene seg annerledes, men da hadde du allerede visst svaret på spørsmålet uansett Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kjøp for all del D40 og en 600. Mye bedre pengebruk. Skal du først oppgradere fra D40 går du helst til D80 eller høyere.Særlig når D80 er så rimelig som den er nå:https://prisguiden.no/product.php?product_id=48681 Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Ja, absolutt. Det er en utrolig pris den går for. Mye for lite! Men personlig vil jeg ikke kvitte meg med D40-en min før det kommer noe med like høy blitssynkroniseringshastighet. Det er et viktig punkt for meg - når jeg på et eller annet tidspunkt skaffer en D90 kommer jeg til å ha 40-en liggende i kameraveska som reserve uansett, det er et fantastisk kamera. ISO-egenskapene er også gode, prisen tatt i betraktning. Men det hele koker ned til hva kameraet skal brukes til. Hvis du ikke vet at det er noe konkret du vil ha som dyrere/bedre hus gir, er det bedre å spare penga til en blits, mer glass, ha dem liggende til neste oppgradering, eller for den saks skyld bruke dem på å kjøpe en slaveblits til meg. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Sett i egen betrakning, så trenger jeg ikke en d80 for øyeblikket, siden jeg har masse igjen å lære om lyssetting, komposisjon og litt annet. så å mkjøpe en d80 tror jeg hadde hatt veldi veldi liten posetiv utvikling av mine bilder. skriver sjeldent ut bilder som er større en 15x18 eller en sjelden gang et a4 ark. så i bunn og grunn trenger jeg ikke mere en 6mp. menn hadde vært greit med 10mp når det kommer til crop'ing. ser ut til å bli en D40 og blits. Så da er spørsmålet, sb400\sb600 eller andre alternativer her?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 SB 600 holder i lange baner for nesten alle. SB 400 er også kjekk, men der er det en klar forskjell i forhold til SB 600. Forskjellen opp til 800 er ikke langtfra like stor, og overkill for de fleste av oss. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sett i egen betrakning, så trenger jeg ikke en d80 for øyeblikket, siden jeg har masse igjen å lære om lyssetting, komposisjon og litt annet.Du vil forelske deg i søkeren :-) Det er ikke så mye mer avansert, bare bedre å bruke... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Størst i sin klasse, eller stemmer ikke det? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Størst i sin klasse, eller stemmer ikke det?Ja, sammen med K10D/GX10 (som strengt tatt kanskje er klassen over). Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Ser klart det at gleden med å bruke D80 fremfor D40\60 kansje er en del større, og at enkelte detaljer er bedre, men tror jeg ville fått meg en mye større glede ved å bruke de pengene som en må bruke ekstra for å få en d80 på en blits og ekstern utløser. og også blitt bedre til og ta bilder og bruke blits.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Og å vente til du er flinkere før du bruker mer penger på det som er minst viktig. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 hv vil du katogirisere som minst vikti, større søker og bedre brukerglede, eller blits og fjern utløser. Mener selv jeg ikke er så flink at jeg kjøpre meg en d80, for bildene vil absolutt ikke bli bedre, kan ingen ting om blits bruk, og endeli begynt å forstå de enkle komposisjons reglene.. tror det beste er å lære seg blitsbruk og slikt før jeg spenner vekk de kr. på et dyrer kamera, og må spare en god stund til for å få blits. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 tror det beste er å lære seg blitsbruk og slikt før jeg spenner vekkde kr. på et dyrer kamera, og må spare en god stund til for å få blits. Hvis du vil lære om blitsbruk, vil du ha *stor* glede av den trådløse blitsstøtten en D80 kan gi deg. Det åpner for en helt annen bruk av blits. Skal du bruke kameraet til noe særlig mer enn point and shoot - gå for D80 er mitt råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå