ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Har store problemer med maskinen min som jeg kjøpte litt etter konfirmasjonen min i mai. Den funket fint i ca. 1,5-2 måneder, men så begynte den å tulle. Programmer frøys seg ofte, avsluttet seg selv og det sto at tingene jeg prøvde å inntallere var korrupte. Så etter det har jeg prøvd å innstallere Windows XP på nytt 2 ganger, men det har ikke hjulpet noe. Pc'en er likedan nå også. Har brukt antivirus, anti-spyware og anti-rootkitprogram og de har ikke funnet noe farlig eller kritisk. Oppsettet på pcen. Bestilte det fra netshop. Er det fordi det ikke er sata drivere til xp, eller fordi ikke noe passer helt sammen? Hva kan det være, og er det noen som kan hjelpe meg? Endret 7. september 2008 av Sindre :) Lenke til kommentar
Havar14 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hei, sindre. Hva slags type programmer er det som fryser og er korupte? Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Nesten alt. Når jeg prøver å innstallere antivirusprogram på nytt, spill fra cd, gjennom microsoft windows update. Pluss at mye henger seg i 3-4 sek, så funker det igjen, og web-browser klikker hele tiden. Burde jeg prøve å legge inn Vista? Endret 7. september 2008 av Sindre :) Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Bruker du Avast antivirus ? Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Har brukt Nod32, Search and Destroy og Sophos Anti-Rootkit. Tviler på det er et virus sin skyld siden jeg har innstallert og formatert pc'en 2 ganger. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Det trenger ikke å være virus, nei. Har selv opplevd at dataen har frøset etter bruk av programmer. F.eks Avast antivirus og Online Armor Firewall. Har du prøvd å se hva som skjer etter en reinstall og _uten å ha innstallert_ antivirus, firewall osv. Aller helst med nettverkskabelen frakoblet. Har selv brukt metoden med å disable/fjerne ett og ett program før jeg fant ut hva det var som fikk dataen til å fryse. Hvis dataen fryser før du har innstallert dine vanlige programmer er det nok et hardware problem. Jeg mener å ha lest i en annen tråd om problemer med minnebrikkene fra OCZ. Endret 7. september 2008 av johome Lenke til kommentar
Etern1tyy Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 hadde det vært noe med hardwaren som ikke passa sammen så hadde dette skjedd fra første boot... hva med en systemgjenoppretting til sist tidspunkt du husker det funka fint ? Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Er ikke pc'en som fryser, men programmene på en måte. BAre i 3-5 sek av gangen. Innstallerte xp på nytt i dag uten å installere noen virusprogrammer. Bare drivere, men det blir helt kørka og mongo med en gang. Er ganske irritert siden jeg har brukt en del penger på pc'en Jeg fikk innstallert SP2 fra cd, men får bare en feilmelding under innstallasjon av SP3. Jeg får også feilmelding når jeg prøver å innstallere Norman antivirus, oppdatere mediaplayer og andre rogrammer. Jeg har fått innstallert noen småprogrammer som Firefox, Flashplayer og lignende, men Firefox lukker seg plutselig og virker ikke helt som det skal. Programvaren er jeg helt sikker på fungerer. Kan det være et hardwareproblem? Endret 7. september 2008 av Sindre :) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Foreslår at du tester systemet ditt med memtest86+ bootable CD. Last ned ISO her http://www.memtest.org Hvis feil så endrer du auto settingen i BIOS på memory voltage (auto = 1.80v) til manuell - og øker spenningen til du får feilfri test 1-9 i memtest. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Foreslår at du tester systemet ditt med memtest86+ bootable CD.Last ned ISO her http://www.memtest.org Hvis feil så endrer du auto settingen i BIOS på memory voltage (auto = 1.80v) til manuell - og øker spenningen til du får feilfri test 1-9 i memtest. Memtesten ligger vel også på Ubuntu cd'ene? Er det ikke litt rart at det er minnespenningen dersom systemet fungerte ordentlig de første månedene? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Behøver ikke være det , spenningsnivået kan være helt på vippen mellom stabilt/ustabilt og ting kan ha endret seg over det tidsrommet. Bruk alltid minne produsentens nominelle spennings spesifikasjon på hovedkortet istedet for "auto setting" som automatisk setter jedec volt spesifikasjon (hk produsentene pålagt dette) . Test iallefall minne uten å gjøre noe først i BIOS for å eliminere at dette er et problem. Endret 7. september 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Når jeg kjørte den memtest86 greia så hadde det stått å¨i 10 timer og 40 min , og var enda ikke ferdig. Det var vel over 4 millioner error. Jeg måtte skru av pcen fordi jeg skulle på skolen. Minnebrikkene det er noe feil med da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Altså 1 pass tar ca 20-25 minutter. Det er helt bortkastet å la testen gå videre hvis man får error overhodet. Får man error - avslutter man memtest86 å prøver på å eliminere feilen før man tester igjen pånytt. Det skal ikke registreres en eneste feil under et memtest86 pass. Endret 2. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Altså 1 pass tar ca 20-25 minutter.Det er helt bortkastet å la testen gå videre hvis man får error overhodet. Får man error - avslutter man memtest86 å prøver på å eliminere feilen før man tester igjen pånytt. Det skal ikke registreres en eneste feil under et memtest86 pass. Så da er enten minnebrikkene defekte, eller defår feil påtrykt spenning? Da er det vel mest sannsynlig å tro at de er defekte, siden maskinen fungerte bra de første månedene? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Det er ingen konklusjon å tro at minnebrikkene er defekte (enda) . Har de blitt kjørt med auto (dvs 1.8v) fra BIOS mens produsenten har anbefalt en høyere spenning kan det ha vært helt marginalt. Temperaturer internt i maskina , PSU sin effektivitet , mosfet transistorer på hovedkort o.l kan ha endret seg bittelitt og gjort det ustabilt. Nå står det svart på hvitt her : https://prisguiden.no/product.php?productId=71116 at disse skal settes på 2.0volt. Som er link fra trådstarters handlevogn : https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=71953 Endret 2. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det trenger ikke å være virus, nei. Har selv opplevd at dataen har frøset etter bruk av programmer. F.eks Avast antivirus og Online Armor Firewall. Har du prøvd å se hva som skjer etter en reinstall og _uten å ha innstallert_ antivirus, firewall osv. Aller helst med nettverkskabelen frakoblet. Har selv brukt metoden med å disable/fjerne ett og ett program før jeg fant ut hva det var som fikk dataen til å fryse. Hvis dataen fryser før du har innstallert dine vanlige programmer er det nok et hardware problem. Jeg mener å ha lest i en annen tråd om problemer med minnebrikkene fra OCZ. wtf? mener du at online armor fryser pc'n? hvis det er tilfelle så skal jeg kanksje bytte til comodo firewall. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Det er ingen konklusjon å tro at minnebrikkene er defekte (enda) . Har de blitt kjørt med auto (dvs 1.8v) fra BIOS mens produsenten har anbefalt en høyere spenning kan det ha vært helt marginalt. Temperaturer internt i maskina , PSU sin effektivitet , mosfet transistorer på hovedkort o.l kan ha endret seg bittelitt og gjort det ustabilt. Nå står det svart på hvitt her : https://prisguiden.no/product.php?productId=71116 at disse skal settes på 2.0volt. Som er link fra trådstarters handlevogn : https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=71953 Har nå satt spenningen opp til 2,0 V, men får fremdeles mange error med Memtest86. Kan det da være at brikkene er defekte, eller kan det være andre innstillinger? Det spiller vel ikke inn at minnefrekvensen står på auto kontra å sette den manuelt til 800 MHz? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Prøv 2.1v som siste forsøk. Ikke uvanlig at hovedkort "undervolter" litt. Still om minnefrekvensen (divider) fra auto til manuelt - slik at du får det du skal ha på dem. SPD og timings fra SPD data kan godt stå til automatisk (controlled by SPD) Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Prøv 2.1v som siste forsøk.Ikke uvanlig at hovedkort "undervolter" litt. Still om minnefrekvensen (divider) fra auto til manuelt - slik at du får det du skal ha på dem. SPD og timings fra SPD data kan godt stå til automatisk (controlled by SPD) Funket ikke dette heller gitt.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Prøv memtest med en og en modul i DIMM slot # 1 . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå