Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP funker helt ikke som det skal, programmer henger seg og vil ikke instaleres

Anbefalte innlegg

Har store problemer med maskinen min som jeg kjøpte litt etter konfirmasjonen min i mai. Den funket fint i ca. 1,5-2 måneder, men så begynte den å tulle. Programmer frøys seg ofte, avsluttet seg selv og det sto at tingene jeg prøvde å inntallere var korrupte. Så etter det har jeg prøvd å innstallere Windows XP på nytt 2 ganger, men det har ikke hjulpet noe. Pc'en er likedan nå også.

Har brukt antivirus, anti-spyware og anti-rootkitprogram og de har ikke funnet noe farlig eller kritisk.

Oppsettet på pcen. Bestilte det fra netshop.

Er det fordi det ikke er sata drivere til xp, eller fordi ikke noe passer helt sammen?

Hva kan det være, og er det noen som kan hjelpe meg?

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger ikke å være virus, nei.

Har selv opplevd at dataen har frøset etter bruk av programmer.

F.eks Avast antivirus og Online Armor Firewall.

Har du prøvd å se hva som skjer etter en reinstall og _uten å ha innstallert_ antivirus, firewall osv.

Aller helst med nettverkskabelen frakoblet.

Har selv brukt metoden med å disable/fjerne ett og ett program før jeg fant ut hva det var som fikk dataen til å fryse.

Hvis dataen fryser før du har innstallert dine vanlige programmer er det nok et hardware problem.

Jeg mener å ha lest i en annen tråd om problemer med minnebrikkene fra OCZ.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Er ikke pc'en som fryser, men programmene på en måte. BAre i 3-5 sek av gangen.

Innstallerte xp på nytt i dag uten å installere noen virusprogrammer. Bare drivere, men det blir helt kørka og mongo med en gang.

Er ganske irritert siden jeg har brukt en del penger på pc'en :hrm:

Jeg fikk innstallert SP2 fra cd, men får bare en feilmelding under innstallasjon av SP3. Jeg får også feilmelding når jeg prøver å innstallere Norman antivirus, oppdatere mediaplayer og andre rogrammer. Jeg har fått innstallert noen småprogrammer som Firefox, Flashplayer og lignende, men Firefox lukker seg plutselig og virker ikke helt som det skal. Programvaren er jeg helt sikker på fungerer.

Kan det være et hardwareproblem?

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
Foreslår at du tester systemet ditt med memtest86+ bootable CD.

Last ned ISO her http://www.memtest.org

Hvis feil så endrer du auto settingen i BIOS på memory voltage (auto = 1.80v) til manuell - og øker spenningen til du får feilfri test 1-9 i memtest.

Memtesten ligger vel også på Ubuntu cd'ene?

Er det ikke litt rart at det er minnespenningen dersom systemet fungerte ordentlig de første månedene?

Lenke til kommentar

Behøver ikke være det , spenningsnivået kan være helt på vippen mellom stabilt/ustabilt og ting kan ha endret seg over det tidsrommet.

Bruk alltid minne produsentens nominelle spennings spesifikasjon på hovedkortet istedet for "auto setting" som automatisk setter jedec volt spesifikasjon (hk produsentene pålagt dette) .

Test iallefall minne uten å gjøre noe først i BIOS for å eliminere at dette er et problem.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Altså 1 pass tar ca 20-25 minutter.

Det er helt bortkastet å la testen gå videre hvis man får error overhodet.

Får man error - avslutter man memtest86 å prøver på å eliminere feilen før man tester igjen pånytt.

Det skal ikke registreres en eneste feil under et memtest86 pass.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Altså 1 pass tar ca 20-25 minutter.

Det er helt bortkastet å la testen gå videre hvis man får error overhodet.

Får man error - avslutter man memtest86 å prøver på å eliminere feilen før man tester igjen pånytt.

Det skal ikke registreres en eneste feil under et memtest86 pass.

Så da er enten minnebrikkene defekte, eller defår feil påtrykt spenning? Da er det vel mest sannsynlig å tro at de er defekte, siden maskinen fungerte bra de første månedene?

Lenke til kommentar

Det er ingen konklusjon å tro at minnebrikkene er defekte (enda) .

Har de blitt kjørt med auto (dvs 1.8v) fra BIOS mens produsenten har anbefalt en høyere spenning kan det ha vært helt marginalt. Temperaturer internt i maskina , PSU sin effektivitet , mosfet transistorer på hovedkort o.l kan ha endret seg bittelitt og gjort det ustabilt.

Nå står det svart på hvitt her : https://prisguiden.no/product.php?productId=71116

at disse skal settes på 2.0volt.

Som er link fra trådstarters handlevogn : https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=71953

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det trenger ikke å være virus, nei.

Har selv opplevd at dataen har frøset etter bruk av programmer.

F.eks Avast antivirus og Online Armor Firewall.

Har du prøvd å se hva som skjer etter en reinstall og _uten å ha innstallert_ antivirus, firewall osv.

Aller helst med nettverkskabelen frakoblet.

Har selv brukt metoden med å disable/fjerne ett og ett program før jeg fant ut hva det var som fikk dataen til å fryse.

Hvis dataen fryser før du har innstallert dine vanlige programmer er det nok et hardware problem.

Jeg mener å ha lest i en annen tråd om problemer med minnebrikkene fra OCZ.

wtf? mener du at online armor fryser pc'n? hvis det er tilfelle så skal jeg kanksje bytte til comodo firewall.

Lenke til kommentar
Det er ingen konklusjon å tro at minnebrikkene er defekte (enda) .

Har de blitt kjørt med auto (dvs 1.8v) fra BIOS mens produsenten har anbefalt en høyere spenning kan det ha vært helt marginalt. Temperaturer internt i maskina , PSU sin effektivitet , mosfet transistorer på hovedkort o.l kan ha endret seg bittelitt og gjort det ustabilt.

Nå står det svart på hvitt her : https://prisguiden.no/product.php?productId=71116

at disse skal settes på 2.0volt.

Som er link fra trådstarters handlevogn : https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=71953

Har nå satt spenningen opp til 2,0 V, men får fremdeles mange error med Memtest86. Kan det da være at brikkene er defekte, eller kan det være andre innstillinger? Det spiller vel ikke inn at minnefrekvensen står på auto kontra å sette den manuelt til 800 MHz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...