Gå til innhold

Skolegang, studier og forvirret

eRixn

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg har alltid vært interessert i PC.

Så skal ha en utdanning innen noe med data, det jeg vil bli og utdanne meg som er webmaster/webkommunikasjon som det het hos NiTH sine 3årig-studier.

Men først er det vidergående. Nå går jeg Bygg & Anlegg, som ikke interesserte meg så veldig så skal slutte å ta et jobb år.

Men det jeg tenkte på til neste år var:

Vg.1: Elektro - Vg.2 IKT-Servicefag - Så er det litt forvirring her. Det jeg tenkte var å ta påbyggning til generell studiekompetanse, men er det så mulig å ta fagbrev eller gå i lære i IKT-Faget?

Når det er funnet ut, så har jeg tenkt litt videre på NiTH sine studier, vet det er lenge til, men likte tanken på at jeg har nesten funnet ut skole-gangen min.

NiTH 3årig, webkommunikasjon, er dette et bra valg for å bli webmaster eller har dere noen andre råd?

Ble litt langt, men takker for alle svar. Beklager skrive feil.

Endret av Erixn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan som sagt ikke velge for deg. Men hvis du går elektro kommer du kanskje lenger vekk fra det du tenker å gå på som er webkommunikasjon.

Jeg går selv på IKT-servicefaget dette skoleåret noe som jeg er veldig fornøyd med selv. Hvis du har spørsmål må du gjerne stille dem..

Men jeg føler hvis du velger elektro vg1 og dataelektronik vg2 vil jeg si det er bortkastet for deg som skal designe eller kode websider om jeg forstår deg riktig? på IKT får du mer en gennerell kunnskap innen mange områder så jeg tror du heller ville vært bedre fornøyd med IKT servicefaget. Der lærer du alt fra linux, servere, klienter, databusser, hvordan data kommuniserer lage egen nettradio osv...

Ha en god dag videre...

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar, lurer egentlig ikke så mye på hva IKT-Servicefag er, da jeg har lest en del om det.

Jeg har ikke tenkt å ta "Dataelektronikk" har tenkt å ta IKT-Servicefag vg2, elektro Vg1. Eller anbefaler du noe annet første året, noe annet enn elektro altså.

Men lurer fortsatt på det med fagbrev, er det mulig gå i lære, ta fagbrevet også ta påbyggning til generell studiekompetanse? Og er den noe vits i å ta fagbrevet ettersom jeg skal bli webmaster?

Endret av Erixn
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å ta "Dataelektronikk" har tenkt å ta IKT-Servicefag vg2, elektro Vg1. Eller anbefaler du noe annet første året, noe annet enn elektro altså.

Men lurer fortsatt på det med fagbrev, er det mulig gå i lære, ta fagbrevet også ta påbyggning til generell studiekompetanse? Og er den noe vits i å ta fagbrevet ettersom jeg skal bli webmaster?

1. Jeg gikk Service og Samferdsel VG1. Jeg får en masse rep pga på vg1 brukte vi en bok som heter it guiden. Denne går som sagt igjen på ikt-driftsfaget på lundehaugen vgs der jeg går. Men det må du se selv.. Jeg vet det er mange fra elektro, mekansik osv på IKT... Men personlig vil jeg si jeg har veldig mye igjen for å gå Service og samferdsel siden du lærer veldig mye om å være service innstillt og lese kunden sine kroppsbevegelser.. Hvis du velger Elektro første året, er jeg redd det blir veldig lite data. Men jeg tør ikke love deg at jeg har rett i det... Du lærer også å starte egen bedrift på Service og samferdsel + teorien rundt økonomi osv. Andre året på IKT hadde jeg valgt utplassering. Jeg begynner på onsdag i utplassering.

2. Når det gjelder spørsmål to må jeg si meg usikker.. Men ville tatt fagbrevet, da har du plutselig fagbrev + (Påbygg) utdannig innen webmaster og vil stå sterkere enn andre i forhold til jobb osv. Om du tar læretid, og studeiekomp på kveldstid eller om du tar studeiekomp først og lære må du se selv. Læreren vår snakka om vi kan forvente oss en årslønn opp mot en halv million. Men dette kommer selvsagt an på hvor og henn du jobber?

BARE HUSK NÅR ALT KOMMER TIL ALT ER DET; DITT VALG;)

Lenke til kommentar

Tusen takk, oddy26. Dette hjalp meg virkelig.

Søkte faktisk Service & Samferdsel, men var på vente liste og havnet på bygg & anlegg i steden for.

Men nokk om det. Da tror jeg, jeg har det da.

Vg1. Service & Samferdsel

Vg2. IKT-Servicefag

Så tenker jeg å gå i lære. Er det 1 eller 2år i lære før jeg kan få fagbrevet?

VgX. Påbyggning til generell studiekompetanse

NiTH Studier

Hva syns dere jeg bør velge, da jeg vil bli webmaster. Webkommunikasjon eller Programmerer.

Noe som har gått noen av disse studiene som kan forklare litt?

Igjen, tusen takk til Oddy26!

Lenke til kommentar
Tusen takk, oddy26. Dette hjalp meg virkelig.

Søkte faktisk Service & Samferdsel, men var på vente liste og havnet på bygg & anlegg i steden for.

Men nokk om det. Da tror jeg, jeg har det da.

Vg1. Service & Samferdsel

Vg2. IKT-Servicefag

Så tenker jeg å gå i lære. Er det 1 eller 2år i lære før jeg kan få fagbrevet?

VgX. Påbyggning til generell studiekompetanse

NiTH Studier

Hva syns dere jeg bør velge, da jeg vil bli webmaster. Webkommunikasjon eller Programmerer.

Noe som har gått noen av disse studiene som kan forklare litt?

Igjen, tusen takk til Oddy26!

hehe. Det var da så lite. Det er 2 år på skole og 2 år i lære. Selvfølgelig skal du velge webkommunikasjon, siden programmerer er vel å programmere progammer osv. Men skal du lage dine egen script osv er jeg nok usikker. Men trolig lærer du det på webkommunikasjon. eller begynn å les på sider som f.eks. ITPRO der det står mange nybegynner artikkeler innen scripting.. Men syns du skulle kontakte NITH via mail siden det koster ingenting. Men gjerne lurt å begynne litt i det små... Last ned Wampserver og les W3school . Wampserver la deg vise sidene dine slik de ser ut som de er publisert på internett. Anbefaler du bruker notepad+++ til å kode/lage siden....

Ha en god dag;)

Lenke til kommentar

Ja, ok. Skal ta å skjekke ut W3school og Wampserver ikveld, så skal jeg ta å skjekke ut noen nybegynner artikkeler som du nevnte over.

Tusen takk, å ha en fin dag du å.

Hadde vært supert med noen som sa noe om NiTH sin studier, som går/ har gått der.

Hvis ikke skal jeg ikke tyte for mye på dere, da kan jeg heller sende en mail til NiTH å spørre litt :)

Lenke til kommentar
Hadde vært supert med noen som sa noe om NiTH sin studier, som går/ har gått der.

Hvis ikke skal jeg ikke tyte for mye på dere, da kan jeg heller sende en mail til NiTH å spørre litt :)

Jeg også har lyst til og ta webkommunikasjon studiet, så hadde vært fint om noen som går/har gått det kan fortelle litt mer om det :)

Er det vanskelig og komme inn?

Er det veldig mye og gjøre?

Er det noe en bør kunne før en begynner på det studiet? :hmm:

Lenke til kommentar

Har iallefall fått med meg at det er ikke noe du bør kunne, de begynner med alt fra scratch av.

Men går utifra de som begynner der kan litt om PC fra før av uansett.

Lurer også på hva en ferdig utdannet webmaster tjener, trenger ikke å være nøyaktig bare sånn ca. års-lønn.

Endret av Erixn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...