Alpine_Cow Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hei Kjøpte meg en pakke blåbær fra Bama i går, men da jeg skulle sette tenna i dem i dag tidlig, slo det meg plutselig at de lignet veldig på blokkebær! De er (litt for) store, mangler "ringene" til blåbær og er helt fargeløse inni. Kan dette være blåbær? Finnes det blåbær som ikke har mørkerødt fruktkjøtt? Fant dette bildet på nettet: Blåbær øverst, blokkebær nederst. Fra Bamas hjemmesider: Bamas blåbær. Ligner ikke dette mistenkelig på blokkebær? Jeg er ingen bærekspert, så kan ta feil her. Noen som her som vet noe om dette? Mvh A.C. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det må vere ein stor feil av bama. Blåbær er lilla inni, blokkebær er blanke! Blokkebæra er og mykje større enn dei vanlige blåbæra. Du har og amerikanske blåbær som er MYKJE større. Lenke til kommentar
Alpine_Cow Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det er nok blåbær Så det du sier er at blåbær kan være helt fargeløse i fruktkjøttet? Lenke til kommentar
Alpine_Cow Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Tok noen bilder av disse merkelige blåbærene: Endret 7. september 2008 av Alpine_Cow Lenke til kommentar
AmazinglyConfused Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 De har jo "ringene". Blokkebær er vel mer stjerne/kryssformet. Men det med fargemangelen var rart. Lenke til kommentar
Alpine_Cow Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 De har jo "ringene". Blokkebær er vel mer stjerne/kryssformet. Men det med fargemangelen var rart. Jeg mente "ringer" som dette blåbæret har: Bamas liksomblåbær er, om ikke annet, ganske annerledes: Jeg vet ikke om Bamas "blåbær" er blokkebær eller noe annet, men det er ikke det vi i Norge kaller blåbær! Hva man kaller det andre steder kan kanskje diskuteres. Men at nederlenderne kaller epler for pærer, betyr jo ikke det at man kan selge epler som "pærer" i Norge, selv om det ligner aldri så mye. Kall meg vrang, men når jeg kjøper blåbær, vil jeg ha blåbær. AC Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Amerikanske blåbær... Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jupp det er amrikansk blåbær, etter kjøp av ein kurv og google forskning så må det vere det. Fant og eit bilde som der bæra er liken den som er i kurven. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Alle blåbær som selges i butikk er de hvite møkkabærene. Skarru ha noe gjort måru gjørra det sjæl. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det er blåbær, men tror de er genmodifiserte els noe sånt, fordi uansett hvor mye man prøver blir man ikke blå på tungen av dem kan også ha noe med at det er import, skal du ha ordentlig blåbær fra Bama så satser du på Skogsblåbær.. de blir du blåe av - skal jeg love deg Lenke til kommentar
O2R Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Hei Kjøpte meg en pakke blåbær fra Bama i går, men da jeg skulle sette tenna i dem i dag tidlig, slo det meg plutselig at de lignet veldig på blokkebær! De er (litt for) store, mangler "ringene" til blåbær og er helt fargeløse inni. Kan dette være blåbær? Finnes det blåbær som ikke har mørkerødt fruktkjøtt? Fant dette bildet på nettet: Blåbær øverst, blokkebær nederst. Fra Bamas hjemmesider: Bamas blåbær. Ligner ikke dette mistenkelig på blokkebær? Jeg er ingen bærekspert, så kan ta feil her. Noen som her som vet noe om dette? Mvh A.C. Det er ikke blåbær. Amerikanske blåbær er en myte. Såkalte amerikanske blåbær er ikke blåbær av den grunn av at blåbær naturlig ikke finnes på det amerikanske kontinent. Bærene som markedsføres i Norge som blåbær, har kun til felles at de er blå, og at de vokser på.busk som ligner på blåbærlyng, bare at buskens blader er også store¨. Blueberry Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Må ikke forveksles med europeiske blåbær . . Blueberry Vaccinium corymbosum Vitenskapelig klassifisering Kingdom: Plantae (Urangerte): Angiosperms (Urangerte): Eudicots (Urangerte): Asterids Bestill: Ericales Familie: Ericaceae Genus: Vaccinium Seksjon: Cyanococcus Rydb. Arter Se tekst Blåbær er flerårige blomstrende planter med indigo-fargede bær i seksjonen Cyanococcus innenfor slekten Vaccinium (en art som også inkluderer tyttebær og blåbær ). Arter i seksjon Cyanococcus er de mest vanlige [ 1 ] frukt som selges som "blåbær" og er innført til Nord-Amerika Endret 11. august 2012 av O2R Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå