Gå til innhold

"Mini" PC - tips - hvilken skal jeg velge?

Sovesofa

Anbefalte innlegg

Heisann..

har vurdert og kjøpe meg en sånn mini pc, til å bruke på forlesninger etc, er så stress og drasse med den "store". Men da lurer jeg egnetlig på hva jeg skal velge. Har sett på: Asus EEE, Acer Aspire One, Og MSI Wind, sistnevnte har jeg ikke sett i en norsk butikk..

Prisen er vel forholdsvis lik på alle sammen, antar jeg da, jeg ikke fant noen norske butikker hvor jeg kunne kjøpe MSI Wind.. PC`en kommer til å bli brukt mest til Exel, word og Powerpoint, men også enkel internett surfing. Hvilke av disse pc`ene er det beste valget da? Når jeg vil ha XP som OS, har hørt at Asus EEE ikke helt takler XP, samme med Aspire, MSI har jeg ikke hørt noe særlig om... Noen som har litt mer peil enn meg her? :)

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som forhandler selv, aktiv nerd og eier av Wind kan jeg si med en gang at de to beste av disse er Acer One 150 og MSI Wind. EEE blir etter min mening altfor liten til at den er god å bruke til noe seriøst. Virker dessuten veldig plastikk.

Selv mener jeg (og de fleste største fagbladene på nettet, deriblant PCWorld) at MSI Wind er den beste av disse. Den har det største tastaturet og skjermen. I tillegg har den innebygget bluetooth. Det kan dog være smart å vente litt med å bestille da det ganske snart kommer Wind med 6-cells batteri på lager. Nå er uansett nesten alltid Wind utsolgt, og det kan være vanskelig å få tak i den på kort tid. Jeg mener at noe av grunnen til at Acer One har solgt bedre enn Wind er at Acer har et gedigent forhandlernettverk i Norge i motsetning til MSI.

Begge er uansett veldig gode maskiner.

Lenke til "MSI Wind"-tråden her på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960599&hl=

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Lenovo og Dell har vel også lansert sine minibærbare. Spørsmålet er vel heller hvor lenge du skal vente. Tror ingen av disse blir noe særlig bedre enn de som er ute nå ettersom at de bygger på nesten identisk oppsett (med unntak av mulig innebygget 3G-støtte). Til slutt må du bare velge å hoppe på karusellen. Det kan være lurte å vente litt dersom man står midt i et generasjonsskifte, men det gjør vi ikke på lenge. Det tar en ganske god stund før f.eks. dobbeltkjerne Atom kommer ut, AMDs BobCat (?) kommer ut.

Lenke til kommentar

Det er norsk tastatur på begge. Det er flere som selger disse. De som selger Wind er NetShop (nett og butikk), PS.no og BestBuy.no. Det er enda flere som selger Acer One. Av fysiske butikker vet jeg om Datakjeden, Netshop og DigitalImpuls.

Det er forøvrig bare til å ta en titt på Prisguiden..

Lenke til kommentar

oki, takk for svar, kan faktisk hende dette holder for meg, vetke om det faktisk er verdt å ksote på meg 6 celleren hvis den blir veldig mye dyrere og ikke misnt tyngere.. på forelesnigner så har jeg somregel stikkkontakt ledig, men er jo greit med batterikapasitet også da, vansklig valg detta ass:P

Lenke til kommentar

Den blir vel ca 200 gram tyngre med 6-cells. Opp fra ca 1,1 kg til ca 1,3 kg. Det er ikke ille, og jeg syntes det er verdt det for å gå opp fra 2-2,5 t til 4-4,5 t. Utrolig deilig å slippe å stresse med den feite og kronglete strømkabelen. Det andre er at kapasiteten på batteriet blir dårligere over tid. Gjerne 25-30 % det første året selv med korrekt bruk. Da kan det være kjekt at du hadde litt ekstra "juice" i batteriet når det var nytt i forhold til standardstørrelsen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

ikke værre nei, synts jeg hørte at 6 celleren ble diger og klumpete jeg og stakk ut på siden... men hvis ikke det er tilfellet så er jo det en hele annen sak... kunne egnetlig tenke meg denne pc`en fordi den ikke ser på liten og spinkel ut som acer og asus, men den er alikevel liten og nett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...