CellularDude Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Vurderer å opprette ny bruker i Windows Vista, slik at jeg av sikkerhetsmessige grunner ikke er pålogget som administrator annet enn når det er nødvendig. Dersom jeg da må installere de programmene jeg vil bruke i den nye brukerprofilen, er jeg redd det vil ta mye plass på harddisken. Går det an å gjøre det enklere? Tenkte kanskje den nye profilen kunne få status som administrator, mens den nåværende fikk en lavere status. Da kunne jo de programmene som allerede er installert brukes videre, og så kunne jeg bare installert de mest nødvendige i administrator-profilen. Går dette an? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvis jeg forstår spørsmålet rett, se er det bare til å gå inn på kontrollpanel og opprette ny bruker (legg til bruker). Her kan du som administrator definere hvilken tilgang den nye brukeren skal ha. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Hvis jeg forstår spørsmålet rett, se er det bare til å gå inn på kontrollpanel og opprette ny bruker (legg til bruker). Her kan du som administrator definere hvilken tilgang den nye brukeren skal ha. Det var ikke så lett å formulere spørsmålet, for å si det slik Men ut fra svaret ditt, ser det ut som jeg kan opprette en ny bruker, og deretter definere denne som administrator. Deretter definerer jeg den "gamle" brukeren (som nå er admininstrator) med brukerrrettigheter på et laverer nivå. Stemmer det? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 NEI det er feil! du må lage en ny konto som har samme rettigheter som den kontoen du bruker nå så kan du logge av den kontoen og logge på den nye og slette den gamle. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Ikke bry deg om det Danielsm skriver, det er tøv. Det er like greit å beholde den administrator-kontoen du har og opprette en ny bruker med de rettighetene du ønsker. Alle installerte programmer vil i utgangspunktet være tilgjengelig også for den nye brukeren. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) @ kjeklulf: Ja, det var noe slik jeg håpet jeg skulle få til. Og dermed er det ikke nødvendig å slette den gamle (nåværende) kontoen. I fremtiden kan jeg så installere ønskede programmer på den nye kontoen, eller begge dersom jeg trenger det. Endret 7. september 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Som sagt: alle installerte programmer vil i utgangspunktet være tilgjengelig for alle brukere. (Enkelte programmer spør deg om dette under installasjonen). Det er ikke nødvendig å slette noen brukerkontoer i det hele tatt. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Som sagt: alle installerte programmer vil i utgangspunktet være tilgjengelig for alle brukere. (Enkelte programmer spør deg om dette under installasjonen). Det er ikke nødvendig å slette noen brukerkontoer i det hele tatt. Ja, men da skal jeg prøve dette Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Noen spill kan få problemer med å kjøre som vanlig bruker. Dette gjelder eldre spill, men det kan løses ved at bruker for skrivetilgang til mappen der programmet er innstallert.. Forøvrig er det bare greit å være administrator i Vista. Det kommer en popups når du må gi administrative rettigheter til et program eller fil du skal kjøre... Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 @*:Flott!Takk til deg og andre som har svart i denne tråden! Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Kom på en ting til. Jeg oppretter ny konto uten admininstrasjonsrettigheter med tanke på økt sikkerhet dersom virusangrep. Fikk nemlig en trojaner på maskinen da jeg prøvde musikknedlasting av torrent-filer. Maskinen ble såpass mygla at jeg ikke fikk tilgang til C: og D: . Da jeg omsider fikk det igjen, restoret jeg C: fra en speiling, og maskinen var frisk igjen. Lurer nå på hvilke rettigheter jeg bør endre på på den nye kontoen jeg skal opprette. Kommer hovedsaklig til å bruke den til å surfe, e-post, samt jobbe med Microsoft Office. Ønsker å kunne lese og lagre filer. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Nå har jeg opprettet en ny konto, som jeg skal bruke til surfing og arbeid. Det gikk stort sett greit, og jeg satte den opp til å - foreløpig - kunne bruke de programmene jeg har installert på adm. kontoen. Adm.kontoen er nå passordbeskyttet. Den nye ikke. Da jeg logget meg inn på den nye kontoen, var de fleste programmene tilgjengelige også der. Men jeg måtte sette opp e-postoppsettet i Outlook på nytt. Jeg fikk ikke tilgang til å oppdatere virusbeskyttelsen i Norman Virus Control. Jeg fikk ikke tilgang til Google Chrome nettleser. Da jeg skulle installere denne, skjedde det fint lite av installasjon, selv om jeg tillot dette med admininstratorrettighet. Chrome var ett av de programmene jeg haket av som tillatt brukt på den nye kontoen. Kan jo sette opp den nye kontoen til å være mer "liberal", men da forsvinner vel hele poenget med å ha en sikrere maskin. EDIT: Installerte et annet program - Pic Resizer. Dette manglet en fil for å kunne starte i ny konto, så jeg intallerte på nytt. Denne gangen høyreklikket jeg på installasjonsfilen, og valgte å installere som admininstrator. Det gikk greit, programmet virker. Så skulle jeg gjøre det samme med Google Chrome. Lastet ned installasjonsfilen i stedet for å velge Kjør. Fant den nedlastede filen, og valgte å installere som administrator. Så skjedde det ikke særlig mer. Faen!! EDIT: Etter mye banning og steiking fant jeg på å skru av sikkerhetsfunksjonen på den nye kontoen. Da klarte jeg å installere Google Chrome og Google Earth. Før dette avinstallerte jeg Norman Virus Control, og installerte AVG (på den nye kontoen). Nå kan jeg laste ned virusoppdateringer. Det hadde sikkert virket om jeg hadde installert Norman igjen også. Litt heft å deaktivere sikkerhetsfunksjonen, men jeg installerer jo ikke nye programmer hver dag På den annen side virker sikkerhetsfunksjonen helt paranoid. Det kommer opp meldinger i hytt og pine... Endret 10. september 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå