>Jonas< Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Har et Asus P5e hovedkort, og trenger en SATA driver til dette. Kjører XP, så driveren er jo ikke innebygd som i Vista. Har sjekket ut Asus sine hjemmesider uten og ha blitt noe særlig klokere. Det eneste jeg finner der er "Intel® Matrix Storage Manager Driver v7.5.0.1017 for Windows XP & 64bit XP/ Vista/ 64bit Vista" og "Make Intel ICH9 RAID Driver Disk for Windows XP & 64bit XP/ Vista/ 64bit Vista". Kan dette være det jeg trenger? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) SATA driver til HK'et? Dette skal ikke trenges for annet enn de 6 vanlige SATA utgangene, og de skal finnes på platen som fulgte med HK'et om de så finnes. Ellers er den driveren der til RAID og om du ikke har slått på RAID i BIOS så skal du IKKE bruke denne. Ellers er det Intel chipset drivere du trenger til X38 som da skulle være disse: http://downloadcenter.intel.com/Product_Fi...x?ProductID=816 Endret 7. september 2008 av 007CD Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) For i det hele tatt å få startet opp Windows må SATA stå i IDE-modus. Står SATA som AHCP kommer det en blåskjerm i et kvart sekund da Windows kal starte opp før maskinen restarter. Og forresten. Prøvde å innstallere det du linket til, men får feilmelding. Det gjør jeg når jeg prøver å innstallere mye annet også. Som spill, Windows oppdateringer, antivirus, programmer osv. Har noen noen anelse om hvorfor dette skjer? Kjører en helt ekte versjon av XP Pro, og har akkurat formatert i håp om å bli kvitt dette porblemet, noe jeg ikke ble.. Endret 7. september 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Om SATA står i noe annet enn IDE modus så må du ha drivere til det, og da er den du linket til korrekt, om du installerer på en disk som er koblet til SATA portene så MÅ driveren være der ved installasjon av OS'et! Hvilke feilmeldinger er det du får? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Gå inn i BIOS du og endre kontrolleren fra AHCI til IDE mode. Da kan du installere XP rett frem uten noen F6 for floppy eller slipstreamed XP CD med Intels AHCI drivere inlagt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Om SATA står i noe annet enn IDE modus så må du ha drivere til det, og da er den du linket til korrekt, om du installerer på en disk som er koblet til SATA portene så MÅ driveren være der ved installasjon av OS'et! Hvilke feilmeldinger er det du får? Feilmeldinger som "Filen ble ikke funnet" og "An error concured, try again later" og lignende. Maskinen har ikke fungert som den skal siden dag én. Kan det tenkes at det er maskinvaren det er noe feil med? PC'en ble kjøpt i deler, og jeg satte den sammen. Progamvaren veit jeg det ikke er noe feil med. Jeg har aldri vært borti noe liknende med noen av de andre maskinene jeg har satt sammen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Som andre her sier, du trenger ikke (med WinXP SP1 eller nyere) å legge inn SATA RAID-driver (F6) til en Sata harddisk, medmindre du har til hensikt å kjøre harddisker i RAID For i det hele tatt å få startet opp Windows må SATA stå i IDE-modus Det skal gjøre det pr. default. Det "motsatte" av SATA er ikke IDE(mode), men PATA. I Bios skal det stå på IDE combined mode, mixed mode, etc. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Som andre her sier, du trenger ikke (med WinXP SP1 eller nyere) å legge inn SATA RAID-driver (F6) til en Sata harddisk, medmindre du har til hensikt å kjøre harddisker i RAID For i det hele tatt å få startet opp Windows må SATA stå i IDE-modus Det skal gjøre det pr. default. Det "motsatte" av SATA er ikke IDE(mode), men PATA. I Bios skal det stå på IDE combined mode, mixed mode, etc. For å få utnytta SATA-disken må den vel stå i SATA-mode? Det fikk ihvertfall jeg vite da jeg innstallerte XP på min bærbare. Der fungerte det å innstallere SATA-driveren i ettertid og deretter endre bios innstillingene. Btw, (P)ATA er det samme som IDE. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 SATA disker fungerer akuratt som de skal gjøre, uten at man trenger å legge inn noen driver under Windows innstalasjonen. Er KUN hvis du har tenkt å ta i bruk utvidede attributer som RAID, NCQ, eller Hot Swapping, at drivere trengs(til WinXP) Ja, SATA skal være Enablet (hvis man har dette valget), men i tillegg er det noen ganger et par andre poster også, som kan hete SATA/IDE combined mode, Native IDE, etc. og som er Enablet (som regel "fabrikk-innstillingen" - Setup Default) På ditt HK(Asus P5E) ser det slik ut i Bios vedr. dette; Valgene er IDE - RAID - AHCI Det "riktige" er med andre ord å la det stå på IDE (Default), medmindre du skal ta i bruk avanserte harddisk-features nevnt over her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå