Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks for nybegynner på nett i USA - hvilket?

Anbefalte innlegg

Hei,

Muttern skal om en uke dra til USA. Hun skal da også besøke en vennine som bor i NY, og jeg har fått muligheten til å bestille ting på nettet for å sende til denne venninen. Etter å ha siklet på speilrefleks lenger, har jeg nå bestemt meg for å kjøpe et. Jeg har ikke lyst til å brenne mye penger på det, ettersom jeg ikke er sikker på om jeg vil få brukt det så mye.

Er det noen som har noen tips til kamera som kan passe meg? Prisen bør ikke overstige 500 dollar(2800kroner). Det er inkludert objektiv.

Disse har jeg sett på så langt:

Canon EOS 350D

Nikon D40

Sony Alpha DSLR-A200

Av disse liker jeg best Canonen og Sonyen, uten å helt vite hvorfor. Når det angår objektiv har jeg null peiling.. :p Er det flere enn disse kameraene jeg bør ta en titt på?

Kameraene vil forresten bli brukt mest til naturbilder o.l.

Edit: Laget mer passende topic

Endret av Karlson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha kikket på Olympus E-420 jeg, veldig snerten og god pakke for rett over $500. D40 får du nesten like billig i Norge, under 3000 kr. Da er det ikke verdt å kaste bort reklamasjonsrett etc.

Fotovideo selger D40 med et Sigma 18-50 som er langt bedre bygget enn Nikon sitt kit-objektiv, og det yter slett ikke verst optisk heller, for 2995,-. Du får det også med Nikon-objektiv for samme pris.

Lenke til kommentar
Olympusen så jo veldig spennende ut! Ville du valgt det foran de andre?
Ja, jeg tror kanskje det... Alle kameraene er uansett meget gode, så du har lite å tape/vinne på å velge det ene fremfor det andre. Men det er mulig jeg hadde gått for D40+Sigma 18-50 fra Norge i stedet for - vanskelig å si...

Noen flere som har en mening angående disse kameraene? Alle forslag mottas med takk! :)
Bumping er ikke tillatt før det har gått 24 timer.
Lenke til kommentar

Mest fornuftige er og kjøpe kamera/kit i Norge grunnet 5 års reklamasjonsrett og heller kjøpe gode objektiver og annet kamerastæsj i USA,er mere økonomisk det.

Alle digitale speilreflekskameraer er forholdsvis like gode i dag,det du burde gjøre er og prøveholde dem da greppet kan oppleves veldig forskjellig fra kamera til kamera.

Lenke til kommentar

Enig i at rimelige kit er det best å kjøpe i Norge, men i tilfellet k-ryeng nevner så finnes det iallefall et alternativ som det er mulig å spare penger på. Under 500 usd er en tusenlapp billigere enn i Norge.

Til dere som bumper for tidlig: Det er mulig å bumpe på en intelligent måte, slik at det ikke blir oppfattet som en bump ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Synes dere at jeg bør kjøpe et kamera i Norge da? Det er jo litt greit å få utnyttet den muligheten med lave priser i usa, men hvis det ikke er noe vits i, så kjøper jeg heller i Norge. Men får man reklamasjonsrett på EU-modellene?

Jeg får dessvere ikke tid til å prøveholde kamera før de må bestilles, så jeg tror jeg blir nødt til å kjøpe uten å teste grep. Det er mulig jeg får tid, men det får jeg se.

Sorry for bumpen, var bare veldig utålmodig i går, lite å gjøre på :p

Lenke til kommentar
Det er i denne utgaven testen står, mot Nikon D80 og Canon 40D:

http://www.digital-foto.no/show.asp?ID=790

Nå har ikke testene til Digital-Foto vært til å stole på før; og jeg tviler på at de vil være det nå (selv om de har "fornyet" bladet). 40D har blitt testet til å ha bedre bildekvalitet enn Nikon D80 i de fleste testene jeg har (Bladene Foto og Fotografi, websiter som dpreview) - da primært på høy ISO. Jeg vil tro at A200/A300 vil ligge på samme nivå som D80, da de har relativt like bildebrikker.

At A300 er et bedre valg enn A200 er jeg enig i; og liveview løsningen til Sony er en av de beste som finnes; noe som er godt argument for A300. Det er også andre argumenter for å velge A300; men et test-resultat i Digital-Foto er ikke en av de; desverre.

Tom

Lenke til kommentar
Det er i denne utgaven testen står, mot Nikon D80 og Canon 40D:

http://www.digital-foto.no/show.asp?ID=790

Nå har ikke testene til Digital-Foto vært til å stole på før; og jeg tviler på at de vil være det nå (selv om de har "fornyet" bladet). 40D har blitt testet til å ha bedre bildekvalitet enn Nikon D80 i de fleste testene jeg har (Bladene Foto og Fotografi, websiter som dpreview) - da primært på høy ISO. Jeg vil tro at A200/A300 vil ligge på samme nivå som D80, da de har relativt like bildebrikker.

At A300 er et bedre valg enn A200 er jeg enig i; og liveview løsningen til Sony er en av de beste som finnes; noe som er godt argument for A300. Det er også andre argumenter for å velge A300; men et test-resultat i Digital-Foto er ikke en av de; desverre.

Tom

Enig... Liker for så vidt å lese bladet, samt andre (da særlig britiske) fotoblader, men en ting som slår meg er de prisene testene viser til...! Fatter ikke hvor de kommer fra.. Canon EOS 40D (tror det kun var huset) koster f.eks. 11500 kr.... det ville i så fall pr. idag være ran :ph34r::p

Lenke til kommentar

Luringene på B&H hadde jo ikke lagt til taxes på prisene der, så kameraene er visst litt dyrere enn jeg hadde trodd.

Anyway, prisen på A300-en kom på ca. 3650 kroner ved kjøp i butikk, mens prisen på Olympusen kom på ca. 3050 kroner. Det er henholdsvis 1500 og 1000 kroner billigere enn det jeg får dem for i Norge. Bør jeg slå til på A300-en, med den lave prisen? Leste i testen til Akam at den passet bra til makrofotografering, noe jeg mest sannsynlig vil drive en god del med. Hvordan er Olympusen på dette området?

Frister å slå til på de lave prisene i USA, men samtidig frister det å safe på D40 i Norge... Dilemma, dilemma... :p

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvor de kommer fra.. Canon EOS 40D (tror det kun var huset) koster f.eks. 11500 kr.... det ville i så fall pr. idag være ran :ph34r::p
Det var vel villedende pris på 40D da den ble lansert...

Leste i testen til Akam at den passet bra til makrofotografering, noe jeg mest sannsynlig vil drive en god del med. Hvordan er Olympusen på dette området?
Olympus er like bra på den fronten.

Uansett hva du kjøper vil du bli fornøyd, det er jeg helt sikker på. Så jeg foreslår at du stoler på magen din, og du kjøper det du har mest lyst på, uansett om det er Sony, Olympus eller Nikon...

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg går for Olympusen. :) Men denne har mulighet for å bruke de andre objektivene til Olympus, sant? Den trenger vel ikke noen spesial-objektiv?
Du kan bruke alle objektiver med FourThirds-fatning ja, som vel er det eneste du får kjøpt nytt i dag av Olympus-objektiver. I tillegg lager Sigma også noen objektiver med FourThirds, samt Panasonic/Leica... FourThirds er det du skal se etter :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...