cyclo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Først og fremst må jeg bare si at jeg ikke tror vi egentlig er så uenige. Dog er jeg uenig i det du skriver om bedrifter og institusjoner. Hovedfokuset der er på rett verktøy til riktig jobb, ikke hva mannen i gata er mest vant med. Det nytter ikke å få jobb i en mediebedrift for deretter å si at "Nei faen, jeg gidder ikke bruke mac. Dere får hver så god kjøpe en windowsboks til meg siden det er det jeg kan." Det er bare å ta en titt på et hvilket som helst universitet/høyskole som tilbyr realfag i en eller annen form. Grunnen til at det brukes mye *nix er ikke fordi den store massen av studenter trives best med *nix. Eneste jeg kan tenke meg av type jobb hvor det er naturlig at det er hva arbeidstaker trives best med som er avgjørende for valg av OS er jobber av type enkelt kontorarbeid og lignende. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Grunnen for at jeg gikk bort fra Linux er på grunn av Hardwarefeil som Linux ikke takler. (Ram ok, CPU aner ikke, skjermkortet er fucka men takler spill over tid greit (finner ikke feks TV'n min osv, har feilsøkt. Når både Linux og XP ikke finner TV'n som jeg har funnet før, er det skjermkortet..)). Windows takler mine hardwarefeil (ukjent feil, noe på HK) på en grei måte slik at det ikke ender opp med låst maskin eller programmer som avsluttes uten min kommando. Seff skal jeg tilbake til linux etter jula. Få meg ny maskin skal bli godt. Endret 23. september 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Først og fremst må jeg bare si at jeg ikke tror vi egentlig er så uenige. Dog er jeg uenig i det du skriver om bedrifter og institusjoner. Hovedfokuset der er på rett verktøy til riktig jobb, ikke hva mannen i gata er mest vant med. Det nytter ikke å få jobb i en mediebedrift for deretter å si at "Nei faen, jeg gidder ikke bruke mac. Dere får hver så god kjøpe en windowsboks til meg siden det er det jeg kan." Det er bare å ta en titt på et hvilket som helst universitet/høyskole som tilbyr realfag i en eller annen form. Grunnen til at det brukes mye *nix er ikke fordi den store massen av studenter trives best med *nix. Eneste jeg kan tenke meg av type jobb hvor det er naturlig at det er hva arbeidstaker trives best med som er avgjørende for valg av OS er jobber av type enkelt kontorarbeid og lignende. Jeg tror heller ikke vi er uenige, men jeg tror din oppfatning er et godt stykke unna virkeligheten. Det er det jeg forsøker å si. Eksempelvis har du neppe vært inne i en mediebedrift og sett hvilke mekanismer som rår ved valg av plattform. Det har jeg, og typisk er miljøet blandet mellom XP og Mac. I de bedrifter som tillater sine ansatte å bruke linux er stort sett bruk av linux basert på frivillighet. Det har vært en overgangsfase hvor linux har utkonkurrert unix basert på pris i et marked hvor MS ikke var representert. MS har nå tettet hullene, og alle større implementeringer av linux de siste årene har vært drevet av at linux er klar for bredt bruk til massene, ikke at det er et verktøy godt egnet for en isolert oppgave. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg tror du må ha tolket det eksemplet bort totalt feil. Jeg har aldri sagt noe som helst om *nix og mediebedrifter. Det jeg sa var at dersom man skal jobbe for en mediebedrift som har valgt å bruke mac plattformen fordi den løser oppgaven på best måte, nytter det ikke å komme og sutre og si at man mye heller vil jobbe på Windows. Med mindre det er totalt umulig å få tak i dyktige folk innen bransjen er det vanlig å velge plattform ut fra oppgaven som skal løses, ikke ut fra arbeidstakernes personlige preferanser. Det er nøyaktig det samme som at det ikke nytter å begynne å jobbe for et firma som har valgt Oracle som sin databaseløsning, og sutre om at man heller vil at de skal bruke Microsoft SQLServer. Har du noen eksempler på større implementeringer som er drevet av at massen er klar for å bruke *nix (selvsagt med unntak av miljøer hvor alt man trenger er rene kontormaskiner/skrivemaskiner)? For det skulle jeg gjerne likt å sett. Poenget mitt er ganske enkelt at førsteprioritet når det gjelder valg av plattform er som regel om og hvor bra plattformen kan løse oppgaven og så kommer trivsel/personlige preferanser som andreprioritet. Hvilken plattform man trives best med vil først få førsteprioritet, når de ulike løsningene klarer jobben tilnærmet like bra. Eks. Man skal gjøre en kontinuerlig jobb. Man har 5 ansatte. Valget står mellom to plattformer. Plattform a) er foretrukket av 4/5 ansatte, men oppgaven vil ta lenger tid på denne, noe som betyr at dersom man velger denne plattformen må man ansette et ekstra årsverk. Hva blir løsningen? Jo, man velger plattform b) og sender de ansatte på kurs. Dersom plattform a) og b) yter omtrent likt, man får gjort jobben på omtrent samme tidshorisont, og sluttresultatet blir likt, velger man selvfølgelig plattform a) Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Har du noen eksempler på større implementeringer som er drevet av at massen er klar for å bruke *nix (selvsagt med unntak av miljøer hvor alt man trenger er rene kontormaskiner/skrivemaskiner)? For det skulle jeg gjerne likt å sett.I vesten var Munchen gjennombruddet, og valget falt i 2003. Først i år rulles maskinene ut, forsinket av SCO og andre kjepper fra MS. Selv i dag vil rundt 10-15% av brukerne holdes igjen på MS fordi ikke alle applikasjoner kjøres på linux. Kinas nasjonale valg i 2000 ble kraftig vannet ut av MS i desperate manøvrer, men var klart tuftet på massene, ikke spesialisert bruk. Et nyere eksempel er nett-PC trenden, som i dag utgjør det helt store gjennombruddet for linux, og allerede nyter vi godt av vesentlig styrket driverstøtte som følge av dette. Peugoet er et klasseeksempel fra industrien. Når de nå ruller 20-30.000 ansatte i bedriften over på GNU/Linux er det ikke fordi GNU/Linux dekker helt bestemte behov, det er fordi det er et komplett tilbud som er klar for massene. Hvis du går seks år tilbake i tid var implementering drevet av web-servere, Beowulf-klynger og 64-bit arbeidsstasjoner. I alle tre kategorier har MS kommet opp med konkurrerende løsninger. Når det gjelder GNU-stacken har den hatt en stor brukermasse i GNU, ellers hadde du verken nytt Emacs eller Openbox som vitner om en arv eldre enn linux, Mac og windows, og en brukermasse som dekket alle kompetente utviklere i verden. Emacs var fullmoden editor før MS var påtenkt, skrevet i en tid hvor de store massene av utviklere satt på unix. Endret 25. september 2008 av Del Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Takk Del. Jeg har uheldigvis ikke tid å lese mer om de sakene akkurat nå, men jeg håper på at jeg får litt bedre tid neste uke. Så jeg får unngå å kommentere noe mer før jeg har fått tatt en titt. Lenke til kommentar
Cwest Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Linux for det meste er utviklet av brukerne. Og de som bruker Linux er ute etter noe som er kraftig og stabilt, ikke noe som er enkelt og "for dummies". Det blir en slags ond sirkel. Om det fokuseres for my på "for dummies" forsvinner powerusers og da dør hele greia ut.De viktigste utviklerne innen gnu/linux skriver koden som en del av jobben sin i store internasjonale selskap. Brukere som selstendig bidrar med applikasjoner og kode er et viktig supplement i dette økosystemet. Jeg finner det en rimelig fordummende å hevde at ting ikke kan være "kraftig og stabilt" samtidig med at det er "enkelt", men uttalelser man hører stadig vekk dersom noen nevner "Ubuntu"/"Gnome" i en diskusjon. Hva er fordummende med NetworkManager for eksempel? Den er et godt eksempel på "brukervennlighet" - brukervennlighet er bare en annen måte å si at systemet ikke skal komme i veien for å utføre en oppgave. IMHO er "Power user" et begrep som kun gir mening i en Windows -verden, på *nix er du en bruker eller du vedlikeholder systemet og ferdig med det. Faktisk er begrepet ikke videre gammelt, "A power user is a user of a personal computer who can use advanced features of programs which are outside the expertise of "normal" users, yet is not capable of advanced, non application-oriented tasks like programming and may or may not be capable of system administration." iflg wp. At du bruker Gentoo og kan litt C gjør deg ikke mer avansert enn fyren som tegner illustrasjoner med Inkscape og Gimp i Ubuntu og irriterer seg over at han må inn og redigere tekstfiler for å sette opp sitt trådløse nettverk riktig. Det er ikke mange personer jeg lytter til som begrunner sitt valg av gnu/linux med "det er kraftig og stabilt" (hiver du på "sikkert" i tillegg har du tradisjonelle argumentene for *bsd). Det viktigste med gnu/linux er frihet - frihet til å gjøre akkurat hva du vil med systemet på akkurat din måte. Det er kanskje dette du egentlig mener? MacOSX plukkes ofte frem som eksempel på brukervennlighet - og på de fleste plasser stemmer det - men det store problemet er at alt er lagt opp etter malen "Apple vet best", hva gjør du dersom behovene dine er annerledes enn noen kunne forutse? Brukervennlig gnu/linux er ingen ond sirkel, det er bare positivt. De fleste "jeg prøver ubuntu fordi det er gratis og jeg er drittlei windows vista" -folkene kommer ikke til å bidra med mye og vil konstant mase over at ting ikke er likt nok Windows men legg merke til at de først og fremst er gratispassasjerer som det ikke koster oss andre noe å ta med. Dersom så enkelte av disse begynner å tenke utenfor rammene de er vandt med - bra, ennda en person som kan bidra med noe konstruktivt. Dersom ikke? Det er ikke verdens undergang. Uansett om det finnes 2000 eller 1 000 000 000 gnu/linux -brukere vil prosjektet skalere så det kan oppfylle alles behov. Inklusiv "omfg det bare virker" for fyren som kommer fra windows med en boks full av maskinvare produsert av kjipe produsenter som hverken slipper specs eller liker at andre kikker dem i kortene. De fleste problemer med nyere gnu/linux på desktop skyldes forøvrig pebcac (nærmere bestemt ved siste ti jeg har gitt support til - ofte skyldes det sklt power users med bakgrunn fra windows som prøver windows -måten å fikse ting med det resultat at alt b0rkes, litt som småunger egentlig). Jeg er en av disse sære personene som faktisk synes gnome ser bedre ut enn kde (jeg vet det er vanskelig å tro), og selv om jeg skribler litt i diverse scriptspråk er jeg langt fra å ville kalle meg noen programmerer. Jeg liker å patche enkle feil i programmene mine ved behov og forstå hvordan de fungerer men har ikke nok tid til å bruke to timer på å konfigurere ekstra gjenstridige nettverkskort eller fintune kompileringen av ømfiendtlige applikasjoner. Dersom jeg skal gjøre en jobb bruker jeg verktøyet som er best egnet og mener det er maskinene som skal jobbe for oss, ikke vi for maskinene. Derfor ønsker jeg at alt skal "bare virke" men at jeg til enhver tid har muligheten til å endre på hvordan det virker - tilfeldigvis noe ingen proprietære operativsystemer kan tilby meg. Programmer skal ikke komme i veien for hva jeg skal gjøre men kan gjerne gjette seg til ting som fører meg lettere frem til hva jeg leter etter. Så får vi bare overleve enn så lenge at gnu/linux på kommersielle produkter pakkes inn i et winxp -skin - vi har funnet kampen og kan endelig slippe å bli behandlet som tredjerangs borgere av maskinvareprodusenter, nettbanker osv. For dette er hva alt koker ned til: Kan du bruke nettbanken din med ditt operativsystem? På mine stasjonære maskiner kjører jeg gentoo med fvwm og et salig hav av tilpasninger mens mine bærbare alle får leve med mer eller mindre default Gnome-oppsett. Og jeg liker hva jeg ser - Gnome holder på å ta igjen fvwm -oppsettene mine i distanse fra start til utført oppgave. Om dette gjør gnu/linux mindre attraktivt for noen kan de jo bare unngå å bruke gnome? Jeg kan anbefale awesome. Jeg regner med at vi nok ser mer til OP. Forresten, "Year of the gnu/Linux Desktop" har på mange måter allerede vært - i fjor tippet de avgjørende prosessene i gang (modent skrivebord, Vista) - å tro at enorme mengder mennesker skal kaste ut gamle OSet og legge inn gnu/linux istedenfor er en komplett urealistisk fantasi når man tenker på hvor treg OS-adaptsjon tradisjonellt er (tenk fra en versjon av Windows til den neste og trekk fra alle maskiner som byttes ut bare fordi man kjøper ny og kun får det nye OSet - Apple har fått en stor bonus nettop fordi du kan finne dem i butikkene og folk oppgraderer til Mac istedenfor til Vista - det finnes ikke noe tradisjonellt marked for slike gnu/linux -bokser men netbooks og nå muligens netboxes endrer litt på markedet for tiden fremover uansett hva return rates sier om at folk har vondt for å lære seg noe nytt). Store bedrifter og det offentlige er de viktigste sektorene å holde øye med. For norges del? Skolelinux. Og merk at det ikke engang ennda finnes noen god måte å styre gconf gjennom ldap på tross av at begge elementene ligger klare! Om enn friprogsenteret kunne gjort annet enn å lage grupper på Facebook ... Lenke til kommentar
ways Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg hadde windows xp før og som vanlig virket gresset grønnere på andre siden, bestemte meg så for og gå over til Linux. Etter 1 mnd med prøving av forskjellige linux`er og mye feil søking på google bestemmer jeg meg for og gå tilbake til gode gamle windows Det første jeg installerte var Ubuntu. Det meste var i orden der og det virket kjapt og fint. Feilene som aldri ble løst med mye googling var trådløs nettverk og dårlig java i fullskjerm på youtube f.eks. Det andre var Mint. Her skulle trådløs være litt mer stabilt og det stemte jo. Det var ganske likt ubuntu utenom her var problemet at jeg ikke fikk nettverk med kabel. Det siste jeg gikk for var Sabayon. Denne likte jeg best av alle. Alt av drivere og programmer var installert fra starten av. Java funket utmerket og trådløs var en drøm. MEN (det er jo selvsagt et men siden jeg går tilbake til Windows) her fikk jeg aldri lyd til og fungere. Fikk jeg linux til og fungere noe lunde bra på min maskin, fikk jeg et nytt problem på en annen pc. Linux var generelt et veldig bra operativ system med mangen gode programmer, men visst jeg skulle ha dette måtte jeg ha god tid og søke mye på google og forum osv. Det jeg kommer til og savne med linux er den lette måten og få gratis fin programvare på. Så visst du tenker på og få deg linux for første gang, forbred deg på mye googling og feilsøking Jeg går hvertfall tilbake til virus, cracker, feilmeldinger, restarter i ut og pine godt at du så det gode i systemet, selv om ikke alt fungerte for deg. hw har mye å si for førsteinntrykket. på noen maskiner fungerer alt utav boksen, mens på andre er det alltid noe som feiler. anbefaler at du fortsetter å bruke linux på server, reisemaskin eller hva som passer. velkommen tilbake senere. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg hadde Ubuntu i noen måneder, og likte det godt. Kjempegodt! Men der var et par programmer som ikke virket godt for meg i Linux så jeg gikk tilbake til Vista. Nå har jeg fått Linux abstinenser igjen og har nettopp lastet ned 8.10 beta. Kanskje legger jeg den inn igjen og atter en gang koser meg med Linux..... Akkurat nå er det bare én ting jeg må finne ut av: jeg har nettopp kjøpt HTC Touch Pro. hvis jeg finner et godt program for å synce adresselisten med telefonen, slik outlook gjør nå, så installerer jeg Linux i kveld! Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Neste gang bør du tenke deg om to ganger før du kjøper en telefon som ikke støtter noen åpne protokoller, og som attpåtil har pill råtten software. Heldigvis er det noen som ser et marked i å reverse engineere dritten: http://en.wikipedia.org/wiki/Funambol så får du syncet e-post, kalender, adresser. Nå får du holde ord og installere i kveld Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Neste gang bør du tenke deg om to ganger før du kjøper en telefon som ikke støtter noen åpne protokoller, og som attpåtil har pill råtten software. Heldigvis er det noen som ser et marked i å reverse engineere dritten:http://en.wikipedia.org/wiki/Funambol så får du syncet e-post, kalender, adresser. Nå får du holde ord og installere i kveld Hehe, Del! Vel.... har holdt ord! Vista er borte og 8.10 er enerådende på min laptop Nå er det bare å vente til etter fotballkampen og så er det install av diverse snacks..... Ser jeg trenger flere fonter, fordi det var vrient å lese dette forumet Uansett.... Godt å være tilbake! Rener med trådstarter får abstinenser som meg om noen uker og kommer tilbake til oss. Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Har de ennå ikke lagt inn liberation som standard? Uansett, alt proprietært er som kjent: sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Har de ennå ikke lagt inn liberation som standard? Uansett, alt proprietært er som kjent: sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras Denne og VLC og Amarok var det første jeg installerte! Nå koser jeg meg bare med å lete etter nye, tøffe ting til maskinen! Men det får vi snakke om i en annen tråd. Vil ikke hi-jacke denne tråden for mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå