Dr_Nissan Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hadde windows xp før og som vanlig virket gresset grønnere på andre siden, bestemte meg så for og gå over til Linux. Etter 1 mnd med prøving av forskjellige linux`er og mye feil søking på google bestemmer jeg meg for og gå tilbake til gode gamle windows Det første jeg installerte var Ubuntu. Det meste var i orden der og det virket kjapt og fint. Feilene som aldri ble løst med mye googling var trådløs nettverk og dårlig java i fullskjerm på youtube f.eks. Det andre var Mint. Her skulle trådløs være litt mer stabilt og det stemte jo. Det var ganske likt ubuntu utenom her var problemet at jeg ikke fikk nettverk med kabel. Det siste jeg gikk for var Sabayon. Denne likte jeg best av alle. Alt av drivere og programmer var installert fra starten av. Java funket utmerket og trådløs var en drøm. MEN (det er jo selvsagt et men siden jeg går tilbake til Windows) her fikk jeg aldri lyd til og fungere. Fikk jeg linux til og fungere noe lunde bra på min maskin, fikk jeg et nytt problem på en annen pc. Linux var generelt et veldig bra operativ system med mangen gode programmer, men visst jeg skulle ha dette måtte jeg ha god tid og søke mye på google og forum osv. Det jeg kommer til og savne med linux er den lette måten og få gratis fin programvare på. Så visst du tenker på og få deg linux for første gang, forbred deg på mye googling og feilsøking Jeg går hvertfall tilbake til virus, cracker, feilmeldinger, restarter i ut og pine Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du har lagt ut en melding om at du ikke er fornøyd med Linux, i ett forum som ikke handler om Linux. Dette handler om BSD UNIX, og andre UNIXer. Linux er ikke UNIX. Linux == Linux Is Not UniX Veldig mange her har nok samme erfaring. At forskjellige Linux distribusjoner/OS rett og slett ikke holder mål. Kanskje litt derfor vi ikke bruker Linux selv? Uansett, vil du syte over Linux, så er nok GNU/Linux ett mer passende forum. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Tråden er flyttet da den var feilpostet. Samtidig minner jeg om at når man kommer over feilpostede tråder trykker man på "Rapporter" knappen i stedet for å poste i tråden. Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 dårlig java i fullskjerm på youtube f.eks. Når begynte youtube med java? o.O sudo apt-get install flashplugin-nonfree Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 dårlig java i fullskjerm på youtube f.eks. Når begynte youtube med java? o.O sudo apt-get install flashplugin-nonfree Eh, han er ikke ute etter hjelp. Hvis ikke han kan Google det, så kan det tydeligvis være det samme.. Interessant å se nok en som fremhever driverstøtte som eneste problem. Hvis jeg skal tippe vil driverstøtte være et større problem i win7 enn samtidige linux-distribusjoner. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hmm.. Han skriver jo selv at han har gjort mye "feil søking" i google, så det er da ikke rart at han ikke har fått ting til. Skal man finne nyttige svar må man jo søke rett Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Driverstøtten i Linux har blitt langt bedre de siste par årene, men sitter man på litt sær hardware kan man fortsatt få problemer. Et eksempel jeg sleit med for en stund siden var at det ble introdusert en bug i en kjernemodul som drepte USB-UIRT støtten. Den ble lansert svært mange nye versjoner av kjernen før problemet ble rettet. spock84: Vi har en egen tråd for slikt. Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Så konklusjonen er "godt på vei, men ikke helt der enda" ? Jeg tror mange ender opp i samme situasjon som deg i 2008, så dette er nok enda ikke "the year for Linux on the desktop". Du skal forresten ha takk for den første positive "ikke for meg"-tråden jeg kan huske, og jeg håper du legger det fra deg med et "på gjensyn". Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Så vidt jeg kan skjønne så fikk du alt til å fungere, men ikke alt sammen i en distro? I så fall så ligger støtten for alt der... Men, men, kanskje like så greit så holder vi Linux i fred for oss selv Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Personlig tviler jeg på at det blir noen "year of the Linux on the desktop" (og håper egentlig at det ikke skjer også). Årsaken er rett og slett at Linux for det meste er utviklet av brukerne. Og de som bruker Linux er ute etter noe som er kraftig og stabilt, ikke noe som er enkelt og "for dummies". Det blir en slags ond sirkel. Om det fokuseres for my på "for dummies" forsvinner powerusers og da dør hele greia ut. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Så konklusjonen er "godt på vei, men ikke helt der enda" ?Jeg tror mange ender opp i samme situasjon som deg i 2008, så dette er nok enda ikke "the year for Linux on the desktop". Jeg er uenig. For meg ser dette ut til å være akkurat året hvor det skjer. Expert, Siba og Elprice tilbyr svært attraktive linuxmaskiner over disk, netshop har en linuxmaskin som ukens tilbud. Av alle nye maskiner solgt i England rapporteres linux å stå for 3% i år, raskt økende. Etter skremselpropaganda og SCO, har nå endelig Munchen i år fått i gang utrullingen av linuxdesktoper. Russland bestemte at alle skolemaskiner skal kjøre linux. Selv etter at MS i en desperat manøver for flere år siden begynte å gi bort windows+office i Kina (solgt for rundt $10) har andelen til linux nå passert 15% på desktop i Kina, og den er stigende. Peugoet ruller nå sine ansatte over på linux, Spania ruller nå ut fire hundre tusen skole PC'er med linux. Den nye Dell Mini indikerer at MS nå har redusert utsalgsprisen til XP til $40. Ingen vil ha Vista. Det ser i det hele tatt ut som om ketchup flaska endelig ga etter. På driversiden har året vært ikke mindre enn fantastisk. Den nye trådløs-stacken er ennå litt umoden, men når ralink, broadcom, atheros og intel nå endelig modnes der (og det kan godt skje før året er omme), og network manager modnes samtidig, så vil trådløsproblemer være like historisk som trådnett problemer. Selv X-Fi serien har nå åpne spesifikasjoner, så stort sett alle vanlige lydkort vil kommer etter også. ATI er nå best i klassen, hvem hadde trodd det for et drøyt år siden. Endret 7. september 2008 av Del Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hmm, jeg må muligens trekke tilbake uttalelsen om et år eller noe, ingenting er selvsagt bedre. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har både Ubuntu og Kubuntu, kjører Mint i blant, Fedora og Mandriva. Ubuntu pcen min, som jeg bruker mest, kjører så fjellstøtt at det nesten er kjedelig. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Selvfølgelig har jeg noen frustrerte opplevelser i begynnelsen når jeg tok i bruk Linux. Men litt googling, spørsmål på ulike forum, f.eks Ubuntu Norge, så løste det seg. Selv synes jeg >Linux er kjempebra. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Personlig tviler jeg på at det blir noen "year of the Linux on the desktop" (og håper egentlig at det ikke skjer også). Årsaken er rett og slett at Linux for det meste er utviklet av brukerne. Og de som bruker Linux er ute etter noe som er kraftig og stabilt, ikke noe som er enkelt og "for dummies". Det blir en slags ond sirkel. Om det fokuseres for my på "for dummies" forsvinner powerusers og da dør hele greia ut. Jeg anser meg ikke som en avansert bruker men har litt erfaringer med server og desktop med linux.Uten massene vil ikke linux utvikle seg og jeg må si att ubuntu har kommet langt for å tilfredstille nye brukere.Jeg kan bruke putty mot min server,men liker GUI til de daglige gjøremål på desktop Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg mener det skal være mulig å lage "for dummies" og "for powerusers" av samme systemet. Ta f.eks MacOS X, som er Unix i bånn og et brukervennlig skall oppå. Ingenting i veien for at man kunne legge et sånt skall oppå linux også. Og det geniale er at om man gjør det, så er det fortsatt ingen grunn for powerusers for å velge noe annet enn de brukergrensesnittene de er vant med allerede, om de ikke har lyst til å bytte. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Uten massene vil ikke linux utvikle seg Hvordan har da GNU/Linux utviklet seg til det det er i dag? Linux er blitt og kommer til å bli til på grunn av brukerne som aktivt tar del i utviklingen. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Uten massene vil ikke linux utvikle seg Hvordan har da GNU/Linux utviklet seg til det det er i dag? Linux er blitt og kommer til å bli til på grunn av brukerne som aktivt tar del i utviklingen. Det jeg mener er att når massene kommer kommer kompatibilitet og driverstøtte hånd i hånd, da folk ser att det er interesse for linux.Og dette har ubuntu klart meget fint og har mye brukerstøtte dokumentasjon på sin distro.De som utvikler må da også ta hensyn til nye brukere av linux og ikke bare powerusere Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Uten massene vil ikke linux utvikle seg Hvordan har da GNU/Linux utviklet seg til det det er i dag? Linux er blitt og kommer til å bli til på grunn av brukerne som aktivt tar del i utviklingen. Med den økte brukermassen de siste årene har utviklingen skutt fart. Spesielt har vi sett en utvikling hvor kommersielle aktører (IBM, Sun, Intel, Atheros, AMD, Google osv.) i stadig større grad står for utviklingen. Disses interesse er naturligvis avhengig av at GNU/Linux er noe mer enn for spesielt interesserte. Så jeg vil påstå at GNU/Linux ikke hadde vært der det er i dag uten økt brukermasse. Du glemmer dessuten at ikke alle liker å knote med de samme tingene. Jeg kjenner svært gode utviklere som har blitt lokket over på MS med Visual Studio. Personer som ga opp linux rett og slett fordi det ble for mye knot. De samme personene lar seg lokke tilbake når de endelig ser at ting har blitt litt mer menneskelig. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Legg merke til hva jeg svarte på. Han påstod at uten massene vil ikke Linux utvikle seg. Det er feil. Uten massene vil Linux utvikle seg på en annen måte, men den vil fortsatt utvikle seg. Hva gjelder de kommersielle aktørene du nevnte er det nok ikke masssen noe de retter fokus mot i noen særlig grad. De har naturligvis kommersielle interesser. Pengene ligger i utvikling rettet mot bedrifter og institusjoner. At den utviklingen gir positive bieffekter for massene er noe som de kan melke for god PR men neppe hovedårsaken til at de gjør det de gjør. Hva angår utviklerargumentet er det egentlig ikke noe annet enn en stråmann. Jeg kjenner slike utviklere jeg også. Jeg kjenner også utviklere som har latt seg lokke over på linux plattformen fordi det ble for mye knot og ikke minst for mye utgifter forbundet med utvikling på MS-plattform. Man kan ikke trekke noen konklusjon ut av noen av delene. Lindsay: Selvfølgelig kan man ta hensyn til nye brukere. Jeg har ingenting i mot det. Og det er hyggelig at noen gjør det (Ubuntu mm) men til syvende og sist er det egeninteressen som gjelder. Utviklere som jobber med friprog på fritiden har sine egne mål og meneninger med det de gjør. Om de vil gjøre ting best mulig for nybegynner gjør de det, om de ikke vil det, gjør de ikke det. Utviklere med kommersielle interesser har også en agenda. De må nemlig tjene penger. Om massen som vil ha et gratis alternativ til MS-plattformen nyter godt av det, er det i og for seg positivt for dem (igjen dette her med PR), men neppe noe de legger særlig stor vekt på. Slik jeg ser det er det en stor fare med utviklingen som skjer nå, nemlig det at for veldig mange er brukervennlighet synonymt med "akkurat som windows". Det er bare å ta en titt på forumet her hvordan "nybegynnere" flest oppfører seg. De vil ha noe gratis, som er mest mulig likt det de allerede kjenner fra før. Den dagen de store Linuxdistroene beveger seg for mye i den retningen er en trist dag og er slik jeg ser det en fin måte å grave sin egen grav. Det er nemlig en fin balansegang her. Utviklere er gjerne det du kaller "powerusers", og den dagen Linux ender opp som et gratisalternativ til windows vil ikke disse ha noen særlig interesse av å fortsette sitt arbeid. Jobben som må gjøres er å sørge for bedre hardwarekompatibilitet (heldigvis har det skjedd mye positivt her i det siste) Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Legg merke til hva jeg svarte på. Han påstod at uten massene vil ikke Linux utvikle seg. Det er feil.For all del.Uten massene vil Linux utvikle seg på en annen måte, men den vil fortsatt utvikle seg. Hva gjelder de kommersielle aktørene du nevnte er det nok ikke masssen noe de retter fokus mot i noen særlig grad. De har naturligvis kommersielle interesser. Pengene ligger i utvikling rettet mot bedrifter og institusjoner. Her tror jeg du bommer stygt. Du får ikke det ene uten det andre.GNU/Linux trenger å være et fullverdig alternativ over et bredt spekter av anvendelser og brukergrupper dersom du skal få bedrifter og institusjoner over i noe omfang. Uten omfang er det trivielt å konkludere at kommersielle interesser ikke vil bry seg. Aktørene jeg ramset opp er blant annet tungt inne på driversiden, så det går direkte på det punktet du selv så som viktig. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i hvilke betydelige deployments GNU/Linux har nytt de siste årene, og så kan du spørre deg hvorfor det er så fordømt viktig for Sun og IBM å levere en komplett kontorpakke som fullverdig erstatning for MS Office uten en gang å ta betalt for det. Mange ressurspersoner som vi ønsker som bidragsytere på plattformen holdt seg unna inntil Ubuntu kom, det er et trist faktum. Jeg gleder meg over at de nå vender tilbake. Jeg støtter at du og andre holder et våkent øye med utviklingen. Det er ingen av oss som ønsker en windows-kopi. Dette er ikke i motsetning til økt brukervennlighet. Bare se hvordan pakkesystemer nå har gjort det enkelt for alle å håndtere installering av applikasjoner, med eller uten GUI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå