After Dark Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Utsagn som følger, er det blasfemi? Allha, hva skjer a? Moses, blir du med å bade? Ingen vits, vannet bare deler seg. (Min nåværende signatur forøvrig). De heldige tre kongler hadde med seg kull, spøkelse og myrvann til det lille basusjernet i kubben. Jesus er veien - bruk piggdekk! Er dette blasfemi eller er det uskyldige morsomheter? Er det feil å spøke med religion og religiøse personer ettersom noen tar religion på allvor? Er dette provokasjon mot de religiøse? Eller bør de religiøse tåle at andre spøker med religionen deres? Selv mener jeg at dette er morsomheter og at religiøse ikke bør reagere på dette, men heller overse det. Hva mener dere? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvis du ser bort i fra at vitsene var skammelig dårlige er det i mine øyne ikke noe problem. Det er ytringsfrihet i Norge så jeg synes du skal slå deg løs. Hvis noen religiøse konfronterer deg med dette synes jeg bare du skal fortelle dem at det er slike slag livet gir. Life is a bitch, and then you die. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Likte liksom ikkje den Jesus-vitsen, i og me at eg e kristen sjøl. Men den Moses-vitsen va ikkje so gale! Den va berre morsom! Bl.a. stod dinna tegneserien i den kristne aviså Magazinet: Bare at tekstane på tegneserien va skreve på ein penare måte då... Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Blasfemi eller ei, eg ser ingen problem ved å tøyse litt om religion og livssyn. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det er ingen grunn for at religioner skal få fritak mot å bli spøkt med. Det er faktisk en viktig del av moderniseringen. Vi er heldige over å ha kommet så langt, at vi kan se hva vi vil mot kristendommen uten å frykte for liv og helse. Dere husker vel hva som skjedde med Muhammedbildene? Tegnerne må kansje leve i sjul resten av livet sitt pga en uskyldig liten spøk! Belive it or not.. Norge er kansje mest kjent for alle svartmetal bandene, hvis dere virkelig vil høre grove ord mot kristendommen, så får dere heller ta en titt på tekstene der. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Syns ikke dette var blasfemi annet enn mot hva som bør regnes som god humor Jesus and Mo er genialt, hehe Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det er jo forskjell på morsomme punchlines og giftig utdriting, da. Med litt folkeskikk og litt empati så er det ikke så vanskelig å se forskjellen på muhammed med bombeturban og moses-ungen som deler vannet når han ikke vil bade Skal såklart ikke nekte publisering av muhammed med bombeturban, men du får meg ikke til å forsvare det som nødvendig og viktig å publisere muhammed-karikaturene. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Skal såklart ikke nekte publisering av muhammed med bombeturban, men du får meg ikke til å forsvare det som nødvendig og viktig å publisere muhammed-karikaturene. Det kalles religionskritikk, og jeg synes det er meget nødvendig og viktig. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Blasfemi? THIS IS SPARTAAAAA! Edit: Nei jeg syns ikke at de vitsene er balsfemi. Endret 7. september 2008 av pululf Lenke til kommentar
chokke Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Er det rasisme å henvende seg til hendelser i folks historie? Hvor mange jøder får du plass til i en liten fiat? 50, 3 i baksetet, 2 i forsetet og 45 i askebegeret. Hva kaller du en svart person på en sykkel? Kriminell. Isåfall, hva skiller humor på folks tro enn et folks tidligere opplevelser eller på stereotypiske oppfatninger av folk? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Skal såklart ikke nekte publisering av muhammed med bombeturban, men du får meg ikke til å forsvare det som nødvendig og viktig å publisere muhammed-karikaturene. Det kalles religionskritikk, og jeg synes det er meget nødvendig og viktig. Religionskritikk er f.eks. å påpeke at Islam sin regelfokus skaper slavesinn. Men å tegne profeten deres med bombeturban er ikke religionskritikk. Det er barnestrek. Jeg har gjort min andel av latterliggjøring av pedoprestene til katolikkene, men det er strengt tatt ikke noe jeg er særlig stolt av. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 En viktig ting her er at blasfemi er basert på personlige meninger som altså betyr at hvert eneste menneske har en forskjellig oppfattelse av hva som er blasfemi. Som den ene stripen lengre oppe prøvde å få frem er det i dag veldig vanskelig å gå gjennom en hel dag uten å provosere et titalls grupper. For min del er det ikke blasfemi å se bombeturbaner, for det er ikke noe jeg ser på som hellig, men dersom noen f.eks bruker en Amiga til å slå inn spiker er vi på grensen. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Blasemi er jo en forbrytelse uten offer, så det er bare å kjøre på! Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Skal såklart ikke nekte publisering av muhammed med bombeturban, men du får meg ikke til å forsvare det som nødvendig og viktig å publisere muhammed-karikaturene. Det kalles religionskritikk, og jeg synes det er meget nødvendig og viktig. Religionskritikk er f.eks. å påpeke at Islam sin regelfokus skaper slavesinn. Men å tegne profeten deres med bombeturban er ikke religionskritikk. Det er barnestrek. Jeg har gjort min andel av latterliggjøring av pedoprestene til katolikkene, men det er strengt tatt ikke noe jeg er særlig stolt av. Her tror jeg du bommer litt. Karikaturtegneren lagde ikke tegningen for å si "æddabædda dere er teite". Tegningen symboliserer bruk av vold og terrorisme i islam og profetens navn. Det er helt klart religionskritikk, men diskusjonen som kom i media angående saken handlet om hvorvidt det var å gå for langt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Skal såklart ikke nekte publisering av muhammed med bombeturban, men du får meg ikke til å forsvare det som nødvendig og viktig å publisere muhammed-karikaturene. Muhammedkarikaturene var ikke viktige eller nødvendige, men ment som en spøk rettet mot Islam. Akkurat som Jesus Krist Super Star er en spøk rettet mot kristendom. Eller John Lennons utsagn "We are bigger than Mesias" da The Beatles kom til USA var ment som en spøk. Så hva når Eminem lagde musikkvideo der han skulle forestille Osama bin Laden med et amerikansk flagg som turba, hva skal man kalle det? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 De er for tvetydige i min mening, bruker ikke navnet på noen guder og uansett blir ikke folk tiltalt for blasfemi i Norge. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Blasfemi er en forbrytelse uten noe offer, så stå på. Om man regner Skybert for et offer og man kan straffes for å gjøre vedkommende vondt så ville jeg vært litt forsiktig. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Så hva når Eminem lagde musikkvideo der han skulle forestille Osama bin Laden med et amerikansk flagg som turba, hva skal man kalle det? En provokasjon. Jeg forsvarer at det skal være LOV å provosere, men det er kun pga ytringsfriheten og ikke pga at provokasjon i seg selv har noen egenverdi. Provokasjon er kun et virkemiddel - og et svært vanskelig virkemiddel å beherske vil jeg legge til. Blasfemi er en forbrytelse uten noe offer, så stå på. Om man regner Skybert for et offer og man kan straffes for å gjøre vedkommende vondt så ville jeg vært litt forsiktig. Er det en forbrytelse uten offer når jeg mobber FrP? Det er jo kun et parti og ingen person. Bare en idé og en organisasjon. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Blasfemi er en forbrytelse uten noe offer, så stå på. Om man regner Skybert for et offer og man kan straffes for å gjøre vedkommende vondt så ville jeg vært litt forsiktig. Er det en forbrytelse uten offer når jeg mobber FrP? Det er jo kun et parti og ingen person. Bare en idé og en organisasjon. Det har du helt rett i, men om du mobber tilhengere av partiet så blir det noe annet. Lenke til kommentar
Hoel Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hvis du ser bort i fra at vitsene var skammelig dårlige er det i mine øyne ikke noe problem. Det er ytringsfrihet i Norge så jeg synes du skal slå deg løs. Hvis noen religiøse konfronterer deg med dette synes jeg bare du skal fortelle dem at det er slike slag livet gir. Life is a bitch, and then you die. Hvilken ytringsfrihet? Det er da virkelig lagt begrensninger på hvilke ytringer man kan ha i det offentlige rom. Synes ikke vitsene var over kanten overhodet. Trakk litt på smilebåndet av Moses linja :-) Endret 9. september 2008 av Hoel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå