Slurt-is Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Noen som kan hjelpe meg med å velge en god mikrofon? Det viktigste er at den er god på å takle feedback, da det er det største problemet. Jeg synes det er ganske ubehagelig å stå og smake på mikrofonen i mens jeg synger, så da er det greit å kunne skru opp volumet og heller stille seg litt bak! For øyeblikket har jeg bare en billig Superlux mikrofon som jeg kjøpte for 200kr på opphørssalg, men låner da vanligivis en Shure SM58. Den er god lydmessig, men som de fleste andre mikrofoner takler den feedback dårlig. Er det noe ekstraustyr jeg kan kjøpe for å eliminere feedbacken, eller vil det hjelpe å kjøpe en bedre mikrofon? Jeg har da sett på den Shure Beta 58A, er den bedre? Takker for svar, tips og visdomsord Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Beta 58A er såkalt super-cardoid og det skal i teorien gi noe mindre mulighet for feedback. Jeg har ikke testet den mot SM58 så jeg tør ikke si om det er bare buzzwords eller reell effekt. Når det er sagt: Det er veldig mange andre faktorer som man lett kan gjøre noe med for å unngå feedback og som vil ha mye større betydning. Hvis du ikke har behov for å løpe rundt som Bono på scenen bør det være mulig å plassere backline og mikrofoner slik at du unngår feedback. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 De fleste som sliter med feedback har til felles at de ikke har lært seg å plassere utstyret, og å stille eq slik at man unngår feedback. I mange lokaler kan dette være vanskelig. Man kan for en gangs skyld delvis "kjøpe seg fri" fra problemet med en slik: http://www.mamut.net/nmd/subdet151.htm Sånt utstyr pleide å koste en formue, denne er ikke så verst priset. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) kjeklulf: Backline? Ser intressant ut. Løser den feedback problemet med et delay? Er delayet merkbart? Men jeg må ha en ny mikrofon uansett, da jeg bare låner SM58'en. Burde jeg bare gå for den samme selv? Og kan noen gi meg en kort og god innledning i plassering? Har lett en del på nettet, men enten er det heeelt basic, eller så avansert at jeg ikke helt får med meg alt Endret 7. september 2008 av Slurt-is Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Backline = PA, trommesett, monitorer, gitar-, bass-, piano-forsterkere. Angående plassering: Det er ganske basic. Feedback oppstår når lyden går i en sløyfe. Det kan skje for eksempel hvis PA-høyttalerne er plassert bak mikrofonen slik at når du synger går lyden ut av høyttalerne, fra høyttalerne til mikrofonen, fra mikrofonen til høyttalerne igjen og så er vi i gang. Ting som kan hjelpe er å plassere PA-høyttalerne lenger frem i forhold til vokalisten, vinkle høyttalere utover eller rett fram i stedet for innover, plassere monitorer så de ikke peker mot mikrofonens hode, dempe scenelyden generelt, skru ned mikrofonvolumet og gå nærmere mikrofonen, stille inn EQ og andre innstillinger i miksebordet. Forøvrig: En super-cardoid mikrofon er ennå mer retningsbestemt enn en cardoid mikrofon (som SM 58). Det vil si at den tar inn mindre av lyd fra sidene (der PA-høyttalerne står) og er dermed mindre utsatt for feedback. Den stiller samtidig større krav til at den som synger er plassert riktig i forhold til mikrofonen. Endret 7. september 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå