Rodion Raskolnikov Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ok. Så i første rekke bør vi forby: alkohol, kunstig tilsatt sukker, latskap, overspising, snus, stress, mangler jeg noe? Man kan enkelt argumentere for at disse påvirker andre. Påvirker røyking andre i nevnverdig større grad? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Påvirker røyking andre i nevnverdig større grad? Ja. Passiv røyking er farlig for andre. + brannfare Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ok. Så i første rekke bør vi forby:.......... Vi har forbud mot alkohol til mindreårige, amfetamin, heroin, kokain, ja til og med cannabis, skytevåpen, kjøre for fort, pisse på gaten, dårlige bremser på bilen, mer enn 200 timer overtid per år med mye mye mer. Så følger vi logikken din om at når en ting blir forbud, så burde alt annet også bli forbudt, ja da burde overnevnte forhold jo selvsagt bli lovlig siden røyking og mye mer er det. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Ja. Passiv røyking er farlig for andre. + brannfare Hvor farlig? Med mindre en står opp i trynet til en som røyker og inhalerer dypt hver gang personen utallige ganger i løpet av livet sitt, tviler jeg på at det har et sterkt utslag. Selvsagt bør ikke foreldre røyke foran ungene og en bør ta hensyn til ikke-røykere, o.l, men jeg ser ikke behovet for et forbud. Så følger vi logikken din om at når en ting blir forbud, så burde alt annet også bli forbudt, ja da burde overnevnte forhold jo selvsagt bli lovlig siden røyking og mye mer er det. Ser ikke hvilket logisk spor du følger som rettferdiggjør en sporadisk ulovliggjøring av potensielt skadelige ting. Hvorfor bør tobakk forbys og ikke alkohol? Hva med latskap? Late foreldre som spiser usunt påvirker da vitterlig ungene sine, kanskje på et langt verre nivå enn hva en røyker gjør mot en tilfeldig forbipasserende. Endret 12. september 2008 av Rodion Raskolnikov Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvor farlig? Veldig farlig, opptil 40% mer dødlig enn aktivrøyking Med mindre en står opp i trynet til en som røyker og inhalerer dypt hver gang personen utallige ganger i løpet av livet sitt, tviler jeg på at det har et sterkt utslag. Derfor er det forbudt å røyke i resturant, offentlige bygninger og transport. Men dessverre, synes jeg mest synd på de med foreldrer/kjæreste/husbond som røyker... Selvsagt bør ikke foreldre røyke foran ungene og en bør ta hensyn til ikke-røykere, o.l, men jeg ser ikke behovet for et forbud. Ikke jeg heller, men da må de holde seg langt unna alle andre... Kanskje finnmark? Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Veldig farlig, opptil 40% mer dødlig enn aktivrøyking Kilde? Har ikke hørt om noen som har dødd av passivrøyking. Derfor er det forbudt å røyke i resturant, offentlige bygninger og transport.Men dessverre, synes jeg mest synd på de med foreldrer/kjæreste/husbond som røyker... 1: Jeg vet. 2: Hvorfor? De kan røyke ute, eller borte fra de ande. Ikke jeg heller, men da må de holde seg langt unna alle andre... Kanskje finnmark? Wow, kan denne passivrøyken skade folk på tusen kilometeravstand? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Kilde? Har ikke hørt om noen som har dødd av passivrøyking. Det reflekteres godt fra de "gjennomtenkte" skrivene dine... http://en.wikipedia.org/wiki/Secondhand_smoke Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvis man skal forby tobakk, må man forby all usun mat, drikke, alkohol, alt som er dårlig for kroppen egentlig. Ok. Så i første rekke bør vi forby: alkohol, kunstig tilsatt sukker, latskap, overspising, snus, stress, mangler jeg noe? Man kan enkelt argumentere for at disse påvirker andre. Påvirker røyking andre i nevnverdig større grad? Alkohol er vel forbudt for mindreårige allerede men blir sjelden håndhevet bortsett fra når man skal kjøpe i butikk. Dere to, skjønner dere forskjell på usunn mat og drikke og på ett rusmiddel som skader kroppen. Men er så klart fullstendig enig i den holdningen saken er det at b[de karbohydrater og fett er usunt og man kan ikke lage mat kun av proteiner noe som også ville blitt usunt. Men ja, legg gjerne avgift på usunne ting som potetgull, sjokolade, etc men da burde de bruke de samme pengene til å subsidiere sunn mat. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Nei, alkohol er bare forbud å selge eller sjenke til mindreårige. Ingenting som hindrer en 14-åring å "finne" litt øl og drikke det da det ikke er drikkegrense i norge. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det reflekteres godt fra de "gjennomtenkte" skrivene dine...http://en.wikipedia.org/wiki/Secondhand_smoke Leste siden og denne rapporten: http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol83/volume83.pdf . Fant lite som støttet opp påstanden: opptil 40% mer dødlig enn aktivrøyking. At en blir utsatt for omtrentlig det samme som en røyker om en står sammen med personen var egentlig ikke det jeg tvilte på. Det var heller hvordan en i akkumulativt sett kan bli utsatt for det like mye som en røyker. Da må en nemlig stå sammen med røykerne like ganger hver dag som en gj.snittsrøyker gjør hver dag. Og hvis en gjør det, så er det et personlig valg, et ganske dumt et om en er klar over risikoen. Jeg ser fortsatt ikke forbudsbehovet. Alkohol er vel forbudt for mindreårige allerede men blir sjelden håndhevet bortsett fra når man skal kjøpe i butikk. Hva har dette med det jeg sa? Dere to, skjønner dere forskjell på usunn mat og drikke og på ett rusmiddel som skader kroppen. *spørsmålstegn Usunn mat kan "beruse" kroppen om vi skal være opphengt i semantikk, men ja, jeg er klar over skillet som folk legger mellom de to. Tingen er at argumentet som folk bruker her for et forbud av tobakk, like greit kan brukes om usunn mat og drikke. Men er så klart fullstendig enig i den holdningen saken er det at b[de karbohydrater og fett er usunt og man kan ikke lage mat kun av proteiner noe som også ville blitt usunt. Omformulér plz. I tillegg: hvor effektivt tror dere et norsk forbud kommer til å være? Det kommer kanskje til å være effektivt i å utvide kriminelle smuglerligaer og gjøre narkotikarelatert kriminalitet til et større problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå