cyclo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Reproductivist: Det tviler jeg på skjer. EU har en lov mot oppretting av nye tobaksprodukter, og kjenner jeg Norge rett, så har vi også godtatt den. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sammfunnsøkonomisk sett er tobbakk ekstremt gunstig. Etisk og moralsk er det helt feil å tenke sånn, og jeg tror ikke et sekund at våre politikere tenker sånn. Men faktum er at Norge sparer flere titalls milliarder på røyking hvert eneste år. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sammfunnsøkonomisk sett er tobbakk ekstremt gunstig. Etisk og moralsk er det helt feil å tenke sånn, og jeg tror ikke et sekund at våre politikere tenker sånn. Men faktum er at Norge sparer flere titalls milliarder på røyking hvert eneste år. Elefant? Hvor? Her? Hva? Neeeeeei. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sammfunnsøkonomisk sett er tobbakk ekstremt gunstig. Etisk og moralsk er det helt feil å tenke sånn, og jeg tror ikke et sekund at våre politikere tenker sånn. Men faktum er at Norge sparer flere titalls milliarder på røyking hvert eneste år. Har hørt det blitt sagt endel ganger, men skulle gjerne sett et "røyke-regnskap". Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hehe Nei nå har ikke jeg konkrete tall på dette, men det er enkelt å se det for seg. Tenk på : 1) Avgiftene man tar inn på rent tobakk-salg 2) Muligens den største og mest morbide posten, alle de som dør tidligere pga røyking og dermed ikke får utbetalt oppspart pensjon. På utgift-siden har man 1) Behandling til folk som har helseplager grunnet røyking 2) Sammfunnsøkonomisk tap pga faktorer som røykepauser, sykefravær pga røyking osv Det blir veldig vagt og for å si det mildt spekulasjon. Men jeg holder en knapp på at den pensjonsbesparelsen er betydelig større enn utgifter. Men hadde jeg vært kansler for en dag hadde jeg forbydd faenskapet. Selv om jeg er i stor grad for individuell frihet. Hmm, jammen er jeg en hykler. Woho! Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 La oss legge til på kostnadssiden: Røykere forpester omgivelsene med lukt- og helseplager. Vanskelig å sette en pris på dette, men subjektivt mener jeg denne kostnaden er den høyeste. Godt å vite at forpesting av omgivelsene med lukt- og helseplager er verdt mer enn minst 7500 liv i året. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Er det ikke greit nokk at tobakk blir forbudt å nyte i offentlige områder, slik som med alkohol?! Det er ikke noe vits i å lage en lov som gjør at flere blir kriminelle. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvorfor skriver trådstarter at jeg begynte å røyke på ungdomsskolen? Og jeg er da faktisk ikke liten... Men nok om det! Tror dette er et forferdlig dårlig forslag. Skal det være ulovlig å nyte tobakk eller å kjøpe det? Dette vil jo i beste fall være diskriminerende. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kan du utdype litt hva ideen din er? Hva legger du f.eks i ordet "generasjon"? f.eks.. de som er født i år 2004, og utover.. kan ikke kjøpe tobakk....og vil aldri ha lov til å gjøre dette.... når de fleste i befolkningen er føddt i 2004 og etter, da er tobakk borte... hadde spart helse Norge for mange kroner Tatt i betraktning negative eksternaliteter ved røyking, og en rimelig prissetting av dette, så betaler røykere for mer enn de koster samfunnet i form av ulike tap, jmf NOU 2007-8 punkt 1.4.1 Særavgiftenes nivå – tobakk som eksempel. Det er jo såklart andre aspekter ved å forby noe. Spørsmålet er hvorfor noen aldri skal ha lov til å gjøre som kun skader en selv, når en antar (som ved tobakk) at en betaler for de indirekte skadene samtidig. Folk spiser feit mat og trener knapt - og blir overvektige. Fedme er en stor utgift og et stor problem for helse-Norge. Skal vi samtidig forby flerumettet fett og tvinge alle med en BMI over 25 inn på treningsstudio? Delen av befolkningen som røyker er jo på vei ned uansett, og har "alltid" vært det: Denne trenden gjelder også på barne- og ungdomsskole: Ved et totalforbud blir ikke tobakken borte - det er en utrolig naiv og virkelighetsfjern holdning. Tenk på all annen narkotika som er ulovlig - strengt ulovlig - men som likevel florerer i Norge. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har ikke lyst til å forby tobakk. Jeg personlig mener den tankegangen blir helt feil, at man skal forby ting for å beskytte befolkningen, som egentlig er en gjeng sauer som ikke vet deres eget beste. Jeg røyker, og jeg er 18 år gammel. Jeg er myndig, og jeg kan gjøre som jeg vil, så lenge jeg følger norsk lov. Det blir bare dumt om staten skal fungere som en "pappa" som tar fra meg røyken fordi han ikke synes det er bra for meg. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hvis du røyker vet du ikke ditt eget beste. Litt sånn som de som er med på Charterfeber på TV3. Folk må beskyttes fra seg selv. Endret 9. september 2008 av monzilla Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Haha, morsomt. Historien gjentar seg ^^ Når brennevinet virkelig kom til landet var konsumet her til lands i 1870-åra langt over det dobbelte av det det er i dag. Av praktiske årsaker ble det innført en strengere alkopolitikk som står den dag i dag. Før den tid, i den spede begynnelse, ver brennevin noe du drakk som medisin, mener å huske resepter på sprit også. I dag har Norge oppdaget tobakken som problem. Av praktiske årsaker innføres det en strengere tobakkspolitikk. I motsetning til alkoholen, har aldri tobakk blitt tatt inn som legemiddel, men jeg husker å ha sett reklamer om at "9 av 10 leger røyker Camel". Hvis historien skal gjenta seg, blir nok røykeloven stå i minst 130 år For å si det sånn: alkoholen har vært et samfunns"problem" i over 4000 år. Det er ikke forbud på den ennå Endret 9. september 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Før den tid, i den spede begynnelse, ver brennevin noe du drakk som medisin, mener å huske resepter på sprit også. Det er jaggu ikke så lenge siden skal jeg si deg, den gangen de ikke hadde smertestillende, måtte pasienten drikke seg fullstendig dritings på sprit før han skulle sage av beinet... Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvis du røyker vet du ikke ditt eget beste. Og dette vet du fordi..? Mange begynner å røyke fordi det er tøft. Noen, som meg, begynner å røyke av helt andre grunner, som for eksempel å roe seg ned nå og da. Jeg hadde problemer da jeg begynte, og jeg er klar over at det ikke er bra. Jeg kjenner det hver dag, for hver røyk. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvorfor trenger folk å beskyttes mot seg selv? Hvis noen absolutt vil røyke, så får de vel få lov til det? Vi trenger da verken å illegalisere eller se ned på de som vil røyke! Så lenge man ikke bruker noe som kan gi akutte anfall/død, så får det være opp til folk om de vil røyke eller ikke. Jeg forstår meg ikke på folk som vil drive og gripe inn i, illegalisere og styre alt. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hvorfor trenger folk å beskyttes mot seg selv? Hvis noen absolutt vil røyke, så får de vel få lov til det? Vi trenger da verken å illegalisere eller se ned på de som vil røyke! Så lenge man ikke bruker noe som kan gi akutte anfall/død, så får det være opp til folk om de vil røyke eller ikke. Jeg forstår meg ikke på folk som vil drive og gripe inn i, illegalisere og styre alt. Jeg skriver nå min korteste post i min forumkarriere. Har bare en ting å si: +1! Endret 9. september 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Så lenge de forventer at samfunnet stiller opp for de når de får KOLS, lungekreft eller andre lumske sykdommer så bør samfunnet beskytte de fra seg selv. Det handler ikke om å gå inn og gjøre alt forbudt. Det handler om å forby ting som helt åpenbart bare er usunt og bringer med seg faenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå