BannanMannen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kunne en fått til et forbud mot tobakk, om en lagde en lov, som sa at fra og med en generasjon, så kan man ikke lengre kjøpe tobakk/røyk... Da hadde lille Arne, kanskje aldri greid å begynne å røyke når han gikk på U.Skolen.. Er dette en idee, det ville spare helsevesenet... Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan du utdype litt hva ideen din er? Hva legger du f.eks i ordet "generasjon"? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Tror nok ikke at det hadde funket da de fleste som begynner å røyke ikke får det via "legale" kanaler uansett. Hadde hatt mer tro på at man måtte ha resept på tobakk ville vært enda mer effektivt. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Kan du utdype litt hva ideen din er? Hva legger du f.eks i ordet "generasjon"? f.eks.. de som er født i år 2004, og utover.. kan ikke kjøpe tobakk....og vil aldri ha lov til å gjøre dette.... når de fleste i befolkningen er føddt i 2004 og etter, da er tobakk borte... hadde spart helse Norge for mange kroner Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 hehe... og i 2080 sitter det gamliser på hjem og langer sigg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvorfor lage lover som bare skaper kriminelle? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 De yngre som vil begynne kjøper det da bare av noen som er eldre, eller av smuglere. Markedet forsvinner ikke. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kunne en fått til et forbud mot tobakk, om en lagde en lov, som sa at fra og med en generasjon, så kan man ikke lengre kjøpe tobakk/røyk... Da hadde lille Arne, kanskje aldri greid å begynne å røyke når han gikk på U.Skolen.. Er dette en idee, det ville spare helsevesenet... Skal vi også forsøke det samme med alkohol? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kunne en fått til et forbud mot tobakk, om en lagde en lov, som sa at fra og med en generasjon, så kan man ikke lengre kjøpe tobakk/røyk... Da hadde lille Arne, kanskje aldri greid å begynne å røyke når han gikk på U.Skolen.. Er dette en idee, det ville spare helsevesenet... Om ca 30 år så vil dette gi resultater. Det er altså en enda lenger tidshorisont enn utdanning. Jeg tviler på om det moderne mennesket og den moderne politiker klarere å se så langt frem i tiden. Men ja, det kunne vært en elegant måte å rulle ut tobakken på. Særlig dersom hele EU var med på leken, da hadde det blitt et sort marked så stort at det ikke hadde latt seg gjøre å mate det. Vi snakker et marked som er hundre ganger større enn hasj/marihuana-markedet. Vi snakker ikke om den prosenten eller whatever som røyker seg skeiv hver dag.. Uten pålitelig tilgang til sigaretter, så hadde nok folk valgt å la være å starte opp. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Forby salg av tobakk. Bruk, import til personlig bruk og slikt kan fortsatt være lov. Så folk som absolutt vil røyke kan bestille siggen sin fra internet. Jeg røyker selv, dette ville vært en fin måte å slutte på, tror ikke jeg hadde orket å sette himmel og jord i bevegelse for å få meg sigg. Lenke til kommentar
AlexD Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Glimrende idé. Innfør det gradvis, så folk får tid til å venne seg til det. Hvis det blir en suksess kan vi gjøre det samme med alkohol, usunn mat, filmer og bøker som oppfordrer til ugudelig oppførsel eller kan virke støtende og alt annet som ikke er bra for folk. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Vi gjør det samme med alkoholen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Resultat: 100 ganger lengre kø ved Svinesund. Nei. Å forby et produkt som er legalt på verdensbasis, og er historisk legalt fungerer dårlig. Jeg kan forresten av personlig erfaring fortelle at det ikke fungerer. Jeg ble 16 år 25 dager før aldersgrensen ble økt fra 16 til 18 på tobakk. Jeg røykte altså lovlig i 25 dager. Det hindret ikke meg i å bli røyker (noe jeg angrer bittert på i dag) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det kunne ha funket, men som allerede sagt er det vi omringet av andre land hvor det fortsatt er lovlig. For å få til noe da må nok tiltak settes i gang innenfor EU området og/eller internasjonalt. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Forby salg av tobakk. Bruk, import til personlig bruk og slikt kan fortsatt være lov. Så folk som absolutt vil røyke kan bestille siggen sin fra internet. Jeg røyker selv, dette ville vært en fin måte å slutte på, tror ikke jeg hadde orket å sette himmel og jord i bevegelse for å få meg sigg. Syns dette var en god ide! En smule urealistisk, men jeg hadde jeg i alle fall stemt på det parti som hadde prøvd seg på den. Om ikke annet syns jeg de burde sette aldersgrensen opp til 21. Endret 8. september 2008 av QBab Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Forby salg av tobakk. Bruk, import til personlig bruk og slikt kan fortsatt være lov. Så folk som absolutt vil røyke kan bestille siggen sin fra internet. Og postkontoret blir omdøpt til røykedistribusjonssentralen? Det er forresten allerede dødsstraff for røyking... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Alt for at det skal bli enklere for meg å slutte. MEG MEG MEG! Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Tobakkselskapene burde bare finne opp spisetobakk istedet. Mye billigere, sunnere og farligere/kraftigere, men slipper iallefall skader på luftveiene og munnen. Kunne tenkt meg å begynne med noe sånt, men røyking er for dyrt, plundrete, helseskadelig og er ikke egna eller testa for å bli spist pga tilsetningsstoffer f ex. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Alt for at det skal bli enklere for meg å slutte. MEG MEG MEG! Har du lyst / planer om å slutte å røyke? - tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå