Gå til innhold

Random tall, ikke gjette samme [LØST]

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lager et gjetteprogram/spill og trenger litt hjelp. Mitt problem er;

jeg har en tekstboks, der skriver du et tall mellom 1 og 100. så skal datamaskinen gjette hvilket du tenker på. Du har to knapper som heter Høyere og Lavere. Når datamaskinen gjetter for lavt, trykker du høyere, og omvendt.

Koden jeg bruker til det:

RandomNumber = RandomClass.Next((RandomNumber), 101) ' Høyere knappen

RandomNumber = RandomClass.Next(1, (RandomNumber)) ' Lavere knappen

Problemet her er jo jo;

1: Den kan gjette samme tall flere ganger.

2: Hvis jeg først trykker høyere knappen, og så lavere knappen, så husker den ikke hva den gjettet sist, derfor blir det mye rot.

Noen som gidder å hjelpe?

Kanskje litt dårlig forklart men... :p

Endret av InjB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag deg to variabler som du kaller høy og lav, så lar du programmet generere tall mellom disse to variablene og oppdaterer variablene avhengig av hvordan du svarte sist.

Trykker du på knappen høyere legges det siste tallet den skrev ut i lav (den nedre grensen). til slutt vil du stå igjen med et lite intervall, feks 49 - 51, og det er ikke så vanskelig å gjette riktig tall..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for svar, den metoden du sa nå jeg bruker, bare fikk den fra et annet forum ^^

Og begynn alltid på midten for å få færrest mulig gjettinger. Du vil bli overrasket hvor lite som skal til for å gjette et tall mellom 1 og 16000000 ;-)

Eksempel på tall mellom 1 og 128

Du tenker på 37

Hvis du trykker HØY og LAV på rett sted vill tall gjettingen være som følger:

64, 32, 48, 40, 36, 38 og til slutt 37. Altså 7 gjettinger. Øker du til 256 (8 bit) så vil du ha maks 8 gjettinger og tallrekka vil i så fall være:

128, 64, 32, 48, 40, 36, 38, 37

Tenk deg en Long64, altså 64 bit. Den kan representere et hvilket som helst tall mellom

1 og 18446700000000000000 (sånn cirka)

Programmet ditt vil gjette rett tall i løpet av maks 64 gjettingsforsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...