Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk stil.. skrivefeil?

Anbefalte innlegg

Skal analysere dette: http://e24.no/kommentar/spaltister/hjeltne...icle2605064.ece og lurte på om dere kunne se igjennom... å hjelpe meg :)

Hva med de flinke elevene?

”Hva med de flinke elevene” er skrevet av Arne Hjeltnes, som er tidligere kjendis for det populære Tv2-programmet ”Gutta på tur”. Hjeltnes er nå styremedlem i Voss Water, Ski VM 2011 og Special Olympics Norge.

I ”Hva med de flinke elevene” skaper Hjeltnes debatt rundt skoletemaet. Han mener tydelig at de flinke på skolen blir for lite prioritet, mens de mindre flinke, eller dumme, blir sterkere fokusert på. Hjeltnes skriver veldig indirekte, mener jeg. I innlegget sitt er han for det meste fokusert på akkurat ”hva med de flinke”, og ikke om hvor og når man skal sette flinkere elever foran andre. Mener Hjeltnes at flinkere elever skal satses på allerede før ungdomskolen?

Han er for første gang veldig direkte i slutten når han sier: ”Harvard, Cambridge, Insead eller Fudan Universitetet i Shanghai har ikke satt avplasser til folk som er midt på treet”. Hjeltnes sier det rett ut til elever i dagens skole, og man kan tolke det på som et angrep på skoleelever. Det gjør i alle fall jeg.

Hjeltnes er tydelig på at det har skjedd noe i norsk skolepolitikk, og at den revolusjonen som har kommet; ikke er bra. Var norske studenter og elever så mye bedre før?

Sammenligningen med store norske stjerner som Olaf Tufte, er noe av argumentasjonene Hjeltnes har i sitt innlegg. Vi liker at andre nordmenn er flinke, og vi heier på disse. Olaf Tufte hadde neppe blitt noen OL-stjerne hadde det ikke vært for at han utfordret seg selv.

Trener man, og skal man bli bedre, i benkpress må man etter hver 5-7 uke øke vekten for at man skal få noe ut av treningen. Hjeltnes traff veldig fint på sitt argument med Olaf Tufte, og nettopp det argumentet gjør teksten mer seriøs, mener jeg.

I sin neste sammenligning velger han Olympiatoppen. Hjeltnes skriver i siste setning på det første arket at dette kunne vært bra å hatt grupper for de flinke på skolen. Olympiatoppen består av de beste fra Norge, og noe slik er ikke dumt på norske skoler. Man merker ofte at de flinke elevene får oppgaver i lekser som de ikke engang gidder å gjøre, fordi de syns det er for lett og svarer heller muntlig i skolen. Hjeltnes har ett godt poeng i at elevene skal utfordres mye mer på skolen, og ikke slik som det er nå: De mindre flinke blir mer fokusert på, og man prøver å få alle på et stabilt nivå.

Jeg mener at Hjeltnes skriver mye riktig i sitt innlegg. Jeg er veldig enig i mye han sier, men føler han er litt for upresis. Definisjonen av ”flink elev” vil jeg gjerne høre fra hans side. At én elev er fantastisk god i naturfag, men sliter i andre fag, gjør vel ikke han til noen generell flink elev?

Å ha ulike grupper for de flinke, tror jeg kan bli veldig vanskelig. Vi har en rekke fag på skolen, og om man skal kunne ha grupper for hvert fag, tror jeg kan bli mye. Derimot ser jeg grunner til spesialskoler, der de beste og flinkeste elevene får virkelig testet seg mye. Det er mye mindre resurskrevende og elevene kan få skikkelige opplegg, mener jeg.

Nå har jeg lest dette innlegget 5-10 ganger, og jeg føler Hjeltnes krenker ned oss ungdommer som lever i dag. Er vi virkelig så dumme i forhold til før? Var alle på skolen i gamle dager flinke? For meg virker det som det er dét Hjeltnes prøver å si, og at skolen i dag er på bunn. Jeg er må lese innlegget enda flere ganger for å forstå hva han virkelig mener. Å forstå at han mener det er potensial i norsk ungdom i dag, var vanskelig å forstå med det første. At det skulle ta så lang tid å forstå et så kort innlegg, syns jeg er unødvendig, og jeg tror Hjeltnes skal bruke flere direkte argumenter neste gang han skriver et så seriøst innlegg.

Noen som kan sjekke om det er komma eller skrivefeil her? Bør jeg ha noe mer med, og er det så rotete at noen avsnitt bør byttes på?

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...