Mannen med ljåen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hallo folkens! Jeg lurer på hvorfor Giske gjorde unntak for nettopp hagesentre da han innførte søndagsloven sin. Alle andre, mer nyttige butikker må holde stengt, men ikke de som selger planter. Det virker så ulogisk. Typiske varer som folk husker at de trenger på en søndag, er: Finklær kremfløte til kaffen Tjenester som bør være tilgjengelig på en søndag: Kjøreskoler, så slipper folk å ta fri for å ta kjøretimer på hverdagene. Dagligvarer. Det er alltid noe man har glemt. Bilverksteder, så du kan få fikset clutchen og reise hjem fra hytteturen når helga er over. Legg merke til at gjødsel og plenfrø ikke står på listen! Hvorfor skal akkurat denne typen virksomhet være lov på en søndag? Er det noe som absolutt KAN vente til dagen etter, så er det å plante busker i hagen. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan du henvise til lov/forskrift? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Nei, men hvis du ikke har hørt om saken, les dette og søk videre på Google. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/15/538269.html Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Artikkelen du viser til er fra midten av juni. Er det noe som har skjedd, en lovendring, ny forskrift eller noe som gjør at du i det hele tatt tar det opp nå? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har hørt om dette jeg også, det vil si, herfra (også fra i sommer): http://roedt.no/nyheter/2008/06/maxbo-sondagapent/ Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Han har sikkert fått godt betalt for sin lobbyvirksomhet.. Synes det er fint med søndagsfri. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det eneste nye er at politiet har henlagt saken mot byggvarehus som holdt søndagsåpent. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/07/546023.html Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Lov om helligdager og helligdagsfred. §2 definerer blant annet søndager som "helligdag": Følgende dager er helligdag:a) vanlige søndager, §5 definerer stengetider på "helligdager" (inkludert søndager), men sier også at blant annet steder som selger hageartikler er untatt fra denne bestemmelsen. Det finnes ingen tilsvarende unntak for byggvarefirmaer. På helligdager skal faste utsalgssteder som selger varer til forbrukere, holde stengt. På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16. Dette gjelder ikke for (...) 9. utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler Er det nå noen tvil om at Plantasjen har lov til å holde åpent på søndager? Slik jeg objektivt tolker loven har ikke byggvarehus lov til å holde åpent på søndag fordi de ikke "i det vesentlige" selger hageartikler. Å ha noen busker og hagespader i inngangen holder ikke når 90% av butikken er byggvare. Ellers skjønner jeg godt det hvis politiet henlegger saken, da de har bedre ting å bruke tiden på enn å kjekle om åpningstider. Egentlig synes jeg at hele åpningstidloven godt kunne blitt droppet, kanskje med unntak av helligdagene som bare er en gang i året (jul, påske og lignende). Er det noe som absolutt KAN vente til dagen etter, så er det å plante busker i hagen.Noen synspunkter? Som blackcurrant påpeker, gravferd kan ikke vente til dagen etter. Men jeg foreslår som sagt at man løser dette problemet ved å slakke på loven og tillate all forretningsvirksomhet generelt på søndager. Så får det være opp til folk hva de vil gjøre på søndagen. For øvrig må jeg påpeke at det ikke er Trond Giske som står bak denne loven, da han og resten av AP ikke var i regjering på tiden da den ble til. Men det er han som mottar alt kruttet da han er øverste ansvarlige for håndhevingen av loven i skrivende stund. Endret 7. september 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 er det noe som burde ha søndagsåpent så er det posten og vinmonopolet Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Problemet her er konkurransevridning. Hvorfor i alle dager skal man kunne selge hva som helst annet på søndag om man: -selger bensin -selger mye planeter -er under 100 kvadratmeter Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det er i det hele tatt tull at ting må være stengt på søndager Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Greit at gravferder er på søndager, og ikke kan utsettes. Men det kan jo gjelde fotballkamper også. Hvis fotballfolket greier å kjøpe ølen sin dagen før, kan begravelsesfolke greie å kjøpe blomster dagen i forveien også. INGEN lik begraves umiddelbart. Pårørende pleier da å ha minst en uke på seg til å kjøpe blomster. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Greit at gravferder er på søndager, og ikke kan utsettes.Men det kan jo gjelde fotballkamper også. Hvis fotballfolket greier å kjøpe ølen sin dagen før, kan begravelsesfolke greie å kjøpe blomster dagen i forveien også. INGEN lik begraves umiddelbart. Pårørende pleier da å ha minst en uke på seg til å kjøpe blomster. Gravferd på søndag..? Tror ikke du finner så mange begravelser på søndager, i hvertfall ikke med en prest tilstede. Det er jo på den dagen de er konsulent for Sjefen Når det er sagt.. Synes personlig søndagsstengt er noe tull. I mange andre land er søndag den store handledagen, da familiene faktisk har tid til å gå ut sammen på dagtid. Og for de som er så redd for at noen må jobbe i butikk på søndag.. hvordan er det da med andre yrkesgrupper? Buss sjåfører, taxisjåfører, sykehuspersonell, mennesker i omsorgsyrker, brannmenn, politi, resturantbransjen ++ Jeg tror nok det er mange nok som ønsker å jobbe i helgene, og ha fri midt i uka, til å fylle de ledige stillingene som man får hvis man åpner for søndagsåpent. Søndagsstengt er en tulleregel som har grobunn i bla kristen tro (hviledagen). La de som ønsker ha åpent 24/7 gjøre det, og la de som ønsker å arbeide på de dagene få lov til det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Helt enig. Det bør dog være lovfestet at ingen kan tvinges til å jobbe søndager. Slik må alle butikker ut med en solid bonuslønn til de som jobber søndager, og det blir mindre kostnadseffektivt. Da får markedet bestemme hva som bør være åpent på søndager /Hvorfor stemmer jeg SV egentlig? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 For oss ikke-religiøse har søndagen en annen viktig funksjon: Felles fridag. Alle arbeidere som *kan* ha fri *bør* ha fri på denne dagen. En garanti for arbeiderne, og en mulighet til å gjøre nødvendige ting, være sosial, eller bare slappe av. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tofageri: Høres mer ut som om du passer i Venstre Men ja, må si meg helt enig med deg. Det burde være opp til markedet selv å bestemme når de skal ha åpent. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Får ta en liten selv-ransakelse før valget neste år tror jeg. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Det bør du. Er profittmaksimering virkelig det viktigste for deg? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Decline: Profittmaksimering? Et selskap har jo i utgangspunktet åpent når de tjener på det og de tjener mest på å ha åpent når folk vil at de skal ha åpent. Så om de får ha åpent når de vil så får jo i realiteten folket bestemme når butikkene skal ha åpent. Man bor da i et demokrati så det virker som en grei ting. Eller synes du all profitt er skummelt og selskaper burde slutte å tjene penger? tofagerl: Sikkert greit Stemte desverre SV selv sist valg, har blitt litt mer voksen siden da. Men, men. Stemte iallefall ikke frp som jeg vurderte Endret 10. september 2008 av Pivotal Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 ikke stem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå