Gå til innhold

Vender verden ryggen til Afrika?

Anbefalte innlegg

Hans Rosling (b.1948 in Uppsala, Sweden) is Professor of International Health at Karolinska Institutet and Director of the Gapminder Foundation, which developed the Trendalyzer software system. From 1967 to 1974 he studied statistics and medicine at Uppsala University, and in 1972 he studied public health at St John's Medical College, Bangalore. He became a licenced physician in 1976 and from 1979 to 1981 he served as District Medical Officer in Nacala in northern Mozambique.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å istendenfor gi dem muligheten til å komme ordeklig inn på værdensmarkedet og bli konkuransedyktige istedenfor å sleppe gratis mat i hodene på dem slik at bøndene mister arbeid?

Hvem nekter dem dette, da? Norge? Hadde kanskje ikke vært så bra for vår velstand om Afrikas levestandard skulle heves til vårt nivå?

Stoler ikke på konspirasjonsfilmer på youtube.

Ja blandt annet Norge med våre tollmurer på en del matvarer og med vår subsidiering av jordbruket.

Dette er ingen konspirasjonsfilm. Alle kildene ligger fritt ute hvis du vil undersøke det.

Men du har enda ikke svart på spørsmålet. Går du forran som et godt eksempel og bruker størstedelen av intekten din på U-hjelp?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Ja blandt annet Norge med våre tollmurer på en del matvarer og med vår subsidiering av jordbruket.

Ja til EU?

Går du forran som et godt eksempel og bruker størstedelen av intekten din på U-hjelp?

Nei, jeg er en hykler. Men det er vi vel alle. Uansett har jeg vel nå fått en slags unnskyldning for ikke å gi u-hjelp.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Vel, hva et 'par' filosofer har ment er i mine øyne ikke spesielt relevant. Termen filosof brukes flittig uavhengig av personens faktiske virke og jeg er ikke interessert i å følge en 'filosofi' som en fjortenåring har kommet på etter å ha sniffet Zippo-lighter.

Lenke til kommentar

Denne tråden er rapportert som en "bump". Jeg minner om at bumping ikke er galt dersom den fører til ytterligere informasjon og/eller debatt om et aktuelt emne. Dog fordres det at den nye debatten er on topic i forhold til trådens opprinnelige emne. Det synes jeg er tilfelle her, og dermed er bumpen ok.

Husk som alltid når en tråd bumpes etter lengre tid at det ikke er sikkert at de opprinnelige deltagerne i tråden er aktive på forumet lenger og kan forsvare sin standpunkter.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Med tanke på innlegget over gjenoppliver jeg tråden da jeg har kommet over noe som absolutt er relevant til trådens tema:

Selskaper stjeler fra Afrikas fattige

Internasjonale selskaper stikker av fra skatteregningen, mener professor.

Hvert år forsvinner rundt 1,2 milliarder dollar, nærmere sju milliarder kroner, fra land som er rike på naturressurser, men fattige på penger, først og fremst i Afrika. Summen er langt større enn den samlede bistanden til disse landene, ifølge økonomiprofessor Léonce Ndikumana, som har gransket kapitalflukten.

- Den afrikanske gjeldskrisen er en myte. Vi trenger en global løsning slik at alle selskaper må følge de samme reglene, sier professoren, som er tidligere direktør av Den afrikanske utviklingsbanken. I dag jobber han ved det amerikanske universitetet Amherst.

http://www.dagbladet.no/2011/10/03/nyheter/kapitalflukt/utenriks/18438165/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...