Gå til innhold

BK: Elgåfossen ved Enningdalen


CFM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gulfargen er omtrent sånn som den er i vrikeligheten (litt overdrevent kankje..). Grunnen er at fossen er avkom fra et tjern eller en innsjø, og i det området finnes det ikke klart vann :)

 

Svart-hvitt skal bli:

post-141082-1220799597_thumb.jpg

 

Og en med svake farger og litt støy.. Åssen ble det? (Jeg bare prøer meg frem =P)

 

post-141082-1220799771_thumb.jpg

 

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Gulfargen er omtrent sånn som den er i vrikeligheten (litt overdrevent kankje..). Grunnen er at fossen er avkom fra et tjern eller en innsjø, og i det området finnes det ikke klart vann :)

 

Svart-hvitt skal bli:

post-141082-1220799597_thumb.jpg

 

Og en med svake farger og litt støy.. Åssen ble det? (Jeg bare prøer meg frem =P)

 

post-141082-1220799771_thumb.jpg

Mye bedre i mine øyne...

Lenke til kommentar

Tja.

 

Enda lengre lukkertid og på stativ hadde vært bedre.

 

Sånn som det er nå er det nok et rett på bilde på frihånd av et stykke natur.

 

For meg ser det ikke skarpt ut så teknisk er det ikke helt bra for denne typen motiv.

 

Brunfargen plager ikke meg, antar at det er slik det ser ut der og jeg fikk ikke mer ut av svarhvitutgavene.

 

Igjen gjelder det å tenkte utsnitt og sørge for at det tekniske er på plass. Vet selvfølgelig at på slike plasser er det ikke alltid lett å komme til der man aller helst ville stått.

Lenke til kommentar
Det var kanskje litt for lyst siden selv med ISO 100 og blender på 32 så ble lukkertiden 1/6sek.. Bildet er tatt fra en bro som jeg satt stativet på ;)

 

Det er klart et problem midt på dagen, eneste remediet er å sette på et ND-filter.

Rart at det ser uskarpt ut, mulig vi ser diffraksjon fra f32 her?

Lenke til kommentar
Rart at det ser uskarpt ut, mulig vi ser diffraksjon fra f32 her?

 

Vet at bildet blir skarpere ettersom blenderåpningen blir mindre, men har hørt at blender 16 gir de skarpeste bildene, kan det stemme? :hmm:

 

Det er helt avhengig av objektivet og bildebrikken.

Tommelfingerregelen er vel at diffraksjonsgrensen går ved ca f11-f13 på APS-C type bildebrikker og en del høyere på fullformatsbrikker (ikke helt sikker på hvor).

 

De fleste objektiver er vel best sånn midt på, dvs f5.6 - f11 eller deromkring.

Det er selvsagt variasjoner her, en del spesialiserte objektiv vil oppføre seg annerledes, for eksempel er vel Nikons 85 f1.4 best mellom f2 og f5.6.

Lenke til kommentar
Tommelfingerregelen er vel at diffraksjonsgrensen går ved ca f11-f13 på APS-C type bildebrikker og en del høyere på fullformatsbrikker (ikke helt sikker på hvor).
Det kommer an på brennvidden som brukes. Med andre ord snakker vi ca f/11 ved samme utsnitt som f/16 på fullformat, men da med forskjellig brennvidde. Pixeltettheten har litt å si, men med omtrent samme pixeltetthet kan du regne f/(diffraksjonsgrense fullformat/cropfaktor).

 

Generelt kan man si at objektiver yter best nedblendet ca to-tre trinn. Lyssterke objektiver vil da være på sitt skarpeste ved større blender enn lyssvake objektiver. Det finnes også unntak her - bla. er Olympus ZD 14-35 f/2 ikke målbart skarpere nedblendet enn på f/2.

Lenke til kommentar
Det kommer an på brennvidden som brukes. Med andre ord snakker vi ca f/11 ved samme utsnitt som f/16 på fullformat, men da med forskjellig brennvidde. Pixeltettheten har litt å si, men med omtrent samme pixeltetthet kan du regne f/(diffraksjonsgrense fullformat/cropfaktor).

 

Generelt kan man si at objektiver yter best nedblendet ca to-tre trinn. Lyssterke objektiver vil da være på sitt skarpeste ved større blender enn lyssvake objektiver. Det finnes også unntak her - bla. er Olympus ZD 14-35 f/2 ikke målbart skarpere nedblendet enn på f/2.

 

OK, men hva er forholdet mellom brennvidde og diffraksjonsgrensen? Inntrer diffraksjon før på teleobjektiver enn på vidvinkel? Synes jeg har sett at man snakker om å bruk f22 på vidvinkel og fullformat uten problem (det var vel Bjørn Rørslett om Nikon 14-24mm). Greit å ha dette på greip. Har stort sett bare kjørt tommefingerregelen over og prøvd å holde meg på større blender enn f13 på DX. På FX og mellomformat har stort sett ikke brydd meg om det, mulig jeg burde gjøre det likevel :)

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
OK, men hva er forholdet mellom brennvidde og diffraksjonsgrensen?
Det avhenger litt av optisk konstruksjon, men generelt kan du si at diffraksjon bestemmes av fysisk blenderåpning, altså kan du ha mindre blender på tele enn på vidvinkel, og mellomformat kan ha mindre blendere enn småbildeformat.

 

D3 og D700 har lavere pixeltetthet enn D40, så der vil diffraksjon ikke være synlig (diffraksjonen vil være der, men vil ikke "gli over" flere pixler) like fort som på f.eks. en 1Ds Mk III. Diffraksjonen vil selvfølgelig utgjøre like stor del av bildet, men vil dekke flere pixler på 1Ds (du kan se på diffraksjon (svært forenklet) som en "minste flekk som kan gjengis" ved en gitt kombinasjon av brennvidde og blender, denne flekken vil være like stor uansett pixeltetthet, men med stor pixeltetthet dekker den flere pixler).

 

Bruker du objektiver med blenderring, er det en grei tommelfingerregel å ikke bruke den minste blenderen som er mulig på objektivet (ofte f/16 på 135-vidvinkel, f/22 på 135-normaler og gjerne f/32 på tele). Produsenten har gjerne tatt høyde for diffraksjon under konstruksjon, da de ikke vil at folk skal klage over uskarpe bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...