Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kreve betalt for noe som ikke er avtalt i vilkårene? Mulig (operatør)


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet mener jeg at svaret er nei, da det virket rimelig søkt å kreve betalt for noe som ikke er avtalt mellom partene, men jeg er nyskjerrig.

 

Utgangspunktet er en annen tråd jeg startet;

Mitt 2 år gamle simkort er "utslitt", dvs at dekningen er elendig. Jeg testet dette med en W890i og en Iphone. Iphonen hadde nytt simkort, og W890i mitt gamle.

 

På samme sted har Iphone full dekning, mens W890i hadde lav dekning. Jeg bor i Bærum, og har på rommet mitt tidsvis ingen dekning, og store problemer med dekning over hele akershus og oslo.

Jeg byttet ut simkortet i W890i'en med et nytt tele2 kort, og dekningen gikk til 100%.

 

Når jeg så ringer netcom og forklarer problemet får jeg beskjed om at dette koster 250 kr om jeg vil ha simkortet. Før har det ikke kostet noe.

(Noe KS selv bekreftet, men at det nylig var endret). Jeg valgte selvfølgelig å avvente da, og tittet rundt på vilkårene for mitt abonnoment, prislister hos netcom, minside osv. Men jeg kunne ikke finne en døyt om pris for å bytte ut ødelagt simkort. Selv når jeg søkte i FAQ, så kom det ikke noe.

 

Det jeg da lurer på, siden ikke vilkårene eller prislistene indikerer noe, slik de gjør hos andre operatører, kan egentlig netcom kreve 250 kr for et sim kort?

 

Jeg forstår at det er kostnader med å sende osv, og jeg betaler gjerne 50 kr som dekker apost pluss noe administrasjon. Men jeg syns 250 kr, som er nesten det samme jeg betaler i måneden med avtalen min er rimelig søkt, spesielt når jeg egentlig ikke er skyld i at simkortet streiker (føler jeg, men korriger meg gjerne)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest begge dine poster ang. denne saken, men fikk ikke tid til å svatre før nå.

Kan si det kort, enkelt og uten noen måte å argumentere imot:

Her er det til de grader elendig kundeservice fra NetCom.

 

Jeg har selv hatt sim-kort problemer, og fikk straks tilsendt et nytt. Betalte ikke engang porto. Dette var dog med et Ring konntant kort fra Telenor. Men hva slags abonnement man har spiller absolutt ingen rolle. Et sim-kort er et sim-kort uansett.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg rynker på øyet er fordi jeg jobber for et forsikringsselskap som har ansvar for mobilforsikringer. Skal vi bestille simkort alene, så koster dette kunden 126 kr. Da er det fra en leverandør, ikke fra selve operatøren, og selv da er prisen inkl oppkrav.

 

Men reagerte på holdningen til han jeg snakket med, for han vedgikk det hadde vært gratis før. Og jeg vet at Telenor praksiserer gratis sim til kunden.

Kanskje jeg skal bytte neste år. For meg er det likegyldig, siden begge har sms avtalen jeg har i dag :)

Lenke til kommentar

Her er det snakk om utrolig dårlig kundeservice! Tross alt, for å bruke abonnementet ditt trenger du et fungerende SIM-kort. Defekt SIM-kort = ingen telefonbruk = ingen trafikkinntekter for operatøren. Burde jo være i deres interesse at du får ringt!

 

En annen ting er at du vel har reklamasjonsrett på SIM-kortet? Det er jo et produkt du har skaffet deg for to år siden, og et SIM-kort burde du vel ha fem års reklamasjonsrett på? Regner med du ikke har herpa kortet selv ;)

 

Ser jeg ikke har svart på spørsmålet ditt - men følte for å komme med innspill allikevel :)

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke er skyld i at SIM-kortet er ødelagt så mener eg teleopperatøren må bytte dette. Det er tross alt de som har valgt produsent, modell og spesifikasjoner på det du har fått tidligere, og dersom det viser seg at det ikke holder så skal de dekke kostnaden ved å bytte dette.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok som mange har svart før: Elendig kundeservice fra NetCom :hm:

Det er jo delvis dems problem at du ikke får sendt meldinger og ringt. Det er jo NetCom som liksom skal tjene på at du har NetCom-abonnement.

 

Har du prøvd å ringe flere ganger, da kanskje du får snakke med andre som er flinkere til å hjelpe deg og som har mer sympati, e.l.

Lenke til kommentar

De fikk klage, hvis de holder på sitt viser jeg til vilkårene og kreve brytning gratis ettersom de har endret priser, men ikke kan vise at jeg er opplyst om det :) *hoho, ja, jeg vil være drittsekk nå, vet det* :)

 

edit; er jo lov å være litt slem tilbake, når de ikke bryr seg om meg som kunde :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at et nytt SIM-kort koster penger så lenge det er kunden selv som har ødelagt det gamle (eller vil ha nytt av ukjente grunner). Men så lenge trådstarter ikke har ødelagt kortet sitt selv, må vel dette kunne kreves reparert (eller i praksis byttet) på reklamasjonsretten? SIM-kortet er vel en gjenstand man får (og trenger) når man tegner et abonnement.

 

Edit: nomore kom meg i forkjøpet ;)

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Har du sjekket dine siste fakturaer (efaktura feks?) - prisendringer opplyses gjerne der, ofte godt gjemt.

 

Jepp, har det :)

 

Det står da ganske klar i prisene til NetCom at nytt simkort koster kr. 250 (200+ porto):

 

Nytt SIM-kort 200,- + porto

 

Kilde: https://netcom.no/priser/diverse.html

 

Dette har kostet lik pris i flere år, dårlig kundeservice er det absolutt men det er ikke noe ulovlig. NetCom er tross alt ikke en av billigoperatørene, og burde sendt ut slike ting gratis.

 

Vel, den siden der var den eneste jeg ikke kunne finne når jeg søkte på siden, lette gjennom alle tenkelige steder inkl. minside. Så den var godt skjult syns jeg :)

 

men for min del spiller det liten rolle nå. Det var ikke at det kostet noe som irriterte meg, men at det kostet 250 kr, noe som er dobbelt av moobi sin pris feks, eller det mange forhandlere krever. Altså beløpets størrelse, pluss at jeg ikke kunne finne døyt om prisen ettersom de selv vedgikk det var gratis før :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Jeg ble mer irritert når en forhandler ville ha penger for simkortet ved en nytegning/ portering. Gikk over til konkurrenten og fikk gratis simkort.

Hvem i all verden gjør noe slik? Hverken Tele2 eller NetCom (og sikkert Telenor) tar betalt for å sende ut SIM-kort til selger. Prisen for SIM-kort er inkludert i etableringsavgiften fra operatør. Hva blir det neste? At du betaler 100 spenn for å få lov til å snakke med en som skal selge deg en TV?

 

Det hadde jeg reagert kraftig på.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Når jeg så ringer netcom og forklarer problemet får jeg beskjed om at dette koster 250 kr om jeg vil ha simkortet. Før har det ikke kostet noe.

(Noe KS selv bekreftet, men at det nylig var endret).

Husker jeg ikke feil så står det i vilkårende til NetCom at de kan endre prisene på sine tjenester, og at informasjon kan fåes ved å sjekke på netcom.no eller ved å ringe kundesenteret. De kan altså kreve å ta hva de vil for et SIM-kort.

 

Tingen er vel heller at du burde fått et nytt SIM-kort gratis da ditt er defekt, og det er noe man burde kunne reklamere på. Det er en annen ting om du skulle f.eks. ha mistet det. Skulle dog ha likt å høre samtalen med kundeservice når noen ønsker å reklamere på SIM-kortet. Tror det hadde blitt mye stamming i andre enden av røret. Hehe..

Lenke til kommentar
Når jeg så ringer netcom og forklarer problemet får jeg beskjed om at dette koster 250 kr om jeg vil ha simkortet. Før har det ikke kostet noe.

(Noe KS selv bekreftet, men at det nylig var endret).

Husker jeg ikke feil så står det i vilkårende til NetCom at de kan endre prisene på sine tjenester, og at informasjon kan fåes ved å sjekke på netcom.no eller ved å ringe kundesenteret. De kan altså kreve å ta hva de vil for et SIM-kort.

 

Tingen er vel heller at du burde fått et nytt SIM-kort gratis da ditt er defekt, og det er noe man burde kunne reklamere på. Det er en annen ting om du skulle f.eks. ha mistet det. Skulle dog ha likt å høre samtalen med kundeservice når noen ønsker å reklamere på SIM-kortet. Tror det hadde blitt mye stamming i andre enden av røret. Hehe..

 

Nei, faktisk ikke, står at prisene kan endres med 1 måneds varsel:

 

13. Endring av priser og andre vilkår

Endringer av priser og de til enhver tid gjeldende abonnementsvilkår kan gjøres med 1 måneds varsel og i samsvar med ekomloven. Om NetCom ikke lenger tilbyr den aktuelle tjeneste, kan NetCom si opp Abonnementsavtalen eller deler av den med 1 måneds varsel.

Lenke til kommentar

Ok, da husket jeg feil. Da er det i så fall deres oppgave å bevise at de har informert deg. Tenker de vet at de fleste ikke gidder å gå til det styret for å spare 250 kroner. På en annen side er det dårlig kundebehandling i et marked preget av hard konkurranse og små marginer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...