Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min datter stjeler hjemme,hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når min 14 år gamle datter stjeler, jeg har tatt henne i stjeling, lyving og røyking så mange ganger, hun har fått husarrest tidligere, men til ingen nytte. Når jeg tar henne på fersken så må hun jo gi tilbake det hun har tatt, men når jeg vet hva hun har gjort og så spør henne for å se om hun lyver,så lyver hun om igjen og om igjen. Snop, penger og røyk forsvinner her i huset.

Er det noen som har opplevd det samme el gjort det samme og har noen råd om hva jeg bør gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg gjemmer røyk og har hele tiden kontroll på hvor mange det er igjen i pakken, men hun benytter hver mulighet... jeg må nok sette hengelås på et skap,men det er jo ingen ønske situasjon. Og ja det med mobil og internett stopp svir, og det er nok på høytid å se om det virker.

Lenke til kommentar

Prøv å ikke la ting ligge fremme. Legg frem et alternativ der hun kan jobbe for pengene, ta oppvasken, vaske gulv, eller lignende. Da vil hun nok ikke ha behov for å stjele heller.

Når det gjelder røykinga, så må du sikkert være ganske "nazi" (lukter det røyk av henne, så ta det opp), eller lage et ultimatum, at hvis hun slutter å røyke, så spanderer du lappen på henne for eksempel.

Hun er i den aldrern der hun vil være sjef over seg selv, Og flere harde straffer trenger ikke nødvendighvis gjøre det bedre. Jo strengere straffene jeg fikk for å røyke, jo mere bestemt ble jeg for at jeg skulle røyke når jeg var på den alderen.

Lenke til kommentar

Mimir. Det er sannsynligvis en veldig dårlig ide å utfordre en tenåring på den fronten. Tenåringer blir ikke skremt, de blir vrange. Å snakke med barnevernet er jo rene drømmen for en tenåring som mener foreldrene hennes er "suprteit lkzm kniz10hi".

Hold slike ting unna henne. Det er det eneste rådet jeg har.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å ikke bli den slemme faren. Det er viktig å ikke bli den hun assosierer med å være sur, sint og negativ. På ett eller annet punkt vil det til slutt vende seg mot deg, og hun kan tro hun stjeler for å straffe deg. Eller rettferdiggjør overnfor seg selv det hun gjør, fordi hun synes du er helt "dust".

Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å ta det hele inn på den trojanske måten. Uten at hun vet det. La henne få vite at du stoler virkelig på henne. La henne få vite at du synes hun er en skikkelig godjente. Ros henne, helst der du føler det kniper mest. Men pass deg for å være usann. Ikke overdriv der hun selv vet hun fortjener ris.

Måten å gjøre dette på, er å være flinkere til å si direkte ut hva du mener, når du mener det. Men få så frem på bordet hvor stolt du er av henne, hvor overrasket du ble da du så henne stjele, men du vet tross alt at hun er en altfor snill jente til slikt, etc.

Setter du hardt mot hardt, kommer du etterhvert til å oppdage hvem som virkelig er hard her, og jeg kan love deg det vil overraske deg. Barn er glade i sine foreldre, men de er utrolig flinke til å ikke vise det. Og de har ikke lært seg å elske sine mens de fremdeles er på moder jord. De kan gi mere faen enn vi som vet tiden er begrenset. Ergo, du kommer jammen til å få høre..

Derfor er mitt råd, ta det den positive veien. Baser deg på henns samvittighet. Stjelingen stanser neppe med det samme. Men den kommer nok til å sakte avta. Og til slutt blir den borte. Men det er hvis du klarer å endre deg, og holde deg slik.

Når det gjelder røykingen, så er det ikke noe du kan gjøre noe med. Jenta røyker enten du vil det eller ei. Fordi "folka" hennes røyker. Og da er det helt ok uansett hva dere sier.

Her tror jeg den aller beste måten var den gamle, kjøp en hel pakke, og la henne røyke opp hele pakken til hun blir både gul og blå. Dog, denne metoden er neppe så populær i våre dager. Men den virket i gamle dager. Smørbukk med vondt i magen, vil ikke ha flere karameller på en god stund.

Lykke til. Det er du som er smart her! Bruk erfaring fremfor ordforråd og styrke!

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Ja det har jeg gjort, har sagt at jeg må ha hjelp av barnevernet og at hun kanskje ikke kan bo her lenger og har gitt klar beskjed om at jeg ikke hjelper henne ut av knipen hvis hun blir tatt av politiet, jeg har forklart at jeg gjør dette fordi jeg er glad i henne og at jeg ikke vil at hun skal bli kriminell og komme i fengsel, men vet ærlig talt ikke om hun forstår.

jeg har lovt tur til syden hvis hun slutter å stjele og røyke, men det har ikke hatt ønsket virkning :ermm:

Lenke til kommentar

Hvor langt er du villig til å gå?

Som en foreldre skal man vel streve til å være en god rollemodell som barn kan se opp til. Som en sier over her de kan være mestre i å skjule at de virkelig er glad i deg. Men dems grunnlag for eksistens og væremåte er formet av all tid med deg.

Så hvor langt er du villig til å gå for å være en god rollemodell? Er det å få din datter til å slutte å stjele, røyke motivasjon nok for at du slutter å røyke. Hun er en liten voksen som føler hun kan oppføre seg som voksne. Og i hennes verden røyker voksne! Slutter å ha snop i huset og heller har frukt i fat som hun kan ta så mye hun vil av. Da stjeler hun ikke og spiser sundere. Og når man først stjeler snop og røyk er vel ikke penger så mye værre. Men forsvinner røyken og snopet så sitter kanskje behovet for å stjlene andre ting dypere.

Men jeg kan forstå at dette ikke er ett råd du vil ha da det handler mer om at du må forandre deg enn henne. Og forandring i vår alder er ganske vanskelig. Men håper det er noe å vurdere. Tenk deg hvor mye penger du sparer på å ikke røyke mer. Men det viktigste må jo være hvilket eksempel du stiller din datter ovenfor.

AKIRA

Lenke til kommentar
Her er det viktig å ikke bli den slemme faren. Det er viktig å ikke bli den hun assosierer med å være sur, sint og negativ. På ett eller annet punkt vil det til slutt vende seg mot deg, og hun kan tro hun stjeler for å straffe deg. Eller rettferdiggjør overnfor seg selv det hun gjør, fordi hun synes du er helt "dust".

Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å ta det hele inn på den trojanske måten. Uten at hun vet det. La henne få vite at du stoler virkelig på henne. La henne få vite at du synes hun er en skikkelig godjente. Ros henne, helst der du føler det kniper mest. Men pass deg for å være usann. Ikke overdriv der hun selv vet hun fortjener ris.

Måten å gjøre dette på, er å være flinkere til å si direkte ut hva du mener, når du mener det. Men få så frem på bordet hvor stolt du er av henne, hvor overrasket du ble da du så henne stjele, men du vet tross alt at hun er en altfor snill jente til slikt, etc.

Setter du hardt mot hardt, kommer du etterhvert til å oppdage hvem som virkelig er hard her, og jeg kan love deg det vil overraske deg. Barn er glade i sine foreldre, men de er utrolig flinke til å ikke vise det. Og de har ikke lært seg å elske sine mens de fremdeles er på moder jord. De kan gi mere faen enn vi som vet tiden er begrenset. Ergo, du kommer jammen til å få høre..

Derfor er mitt råd, ta det den positive veien. Baser deg på henns samvittighet. Stjelingen stanser neppe med det samme. Men den kommer nok til å sakte avta. Og til slutt blir den borte. Men det er hvis du klarer å endre deg, og holde deg slik.

Når det gjelder røykingen, så er det ikke noe du kan gjøre noe med. Jenta røyker enten du vil det eller ei. Fordi "folka" hennes røyker. Og da er det helt ok uansett hva dere sier.

Her tror jeg den aller beste måten var den gamle, kjøp en hel pakke, og la henne røyke opp hele pakken til hun blir både gul og blå. Dog, denne metoden er neppe så populær i våre dager. Men den virket i gamle dager. Smørbukk med vondt i magen, vil ikke ha flere karameller på en god stund.

Lykke til. Det er du som er smart her! Bruk erfaring fremfor ordforråd og styrke!

Ja sinte bran er ikke bra,derfor prøver jeg å holde roen å ikke ta opp ting når jeg er sint, men noen ganger renner det rett å slett over...jeg er ikke perfekt.

Jeg vet at vil hun røyke så gjør hun det, det gjorde jeg også, jeg gjør bare det jeg kan for å begrense det, tømme lageret hennes og holde kontroll på mine røyk.

Men stjeling er mye mer alvorlig syns jeg, hvis ikke hun får kontroll på det så blir det et stort problem for henne i fremtiden.

Hun har et veldig dårlig ordforråd så jeg må snakke enkelt og tydelig,men til nå så har hun stjålet så mye over de siste 2 ukene at å finne noe rose henne for er så vanskelig, men jeg må bli bedre til det.

Takk :)

Lenke til kommentar

Om det er vanskelig å finne noe å rose henne for, er dere gått over stokk og stein for lengst. da må du finne på ting å rose henne for.

Vær oppmerksom på at det trenger ikke å ha noe med denne saken å gjøre i det hele tatt. Ros henne for å være så utrolig flink til å ett-eller-anna, og hold dette gående. Må du rise, så ikke glem å rose.

Alt er opp til deg!!

Lenke til kommentar

Ok, selv om jeg kun er 16 så vil jeg gjerne bry meg litt her. :)

Det er viktig å få henne i et nytt miljø, plasser henne på en ny skole etter at du har oppdratt henne med at røyking og slikt ikke skal forekomme, da vil hun komme i et sunt miljø. Du kan også få henne til å begynne på en (ny) fritidsaktivitet, da vil hun få mindre tid å brenne av.

Du må virkelig vise henne at slike ting ikke blir akseptert og at konsekvensene vil bli fatale, spill gjerne litt naiv og godtroende slik som er nevnt tidligere i denne tråden.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Hun må bort fra dem hun henger og røyker med. Det mest effektive blir å ta vennene bort fra henne, ikke henne bort fra vennene. Kom helt uventet og hent henne når hun er med folka sine og irettesett henne for det du kommer på. Kjeft gjerne litt på de andre også og tru med å ringe foreldrene deres. Gjør du sånn lenge nok vil de ikke lenger henge med datteren din og hun blir tvunget til gjøre noe annet. Dette er selvfølgelig veldig slemt og hun vil hate deg lenge, men etterhvert forstår hun hvorfor. Men hvis du går denne veien må du ikke nøle.

Lenke til kommentar
Hun må bort fra dem hun henger og røyker med. Det mest effektive blir å ta vennene bort fra henne, ikke henne bort fra vennene. Kom helt uventet og hent henne når hun er med folka sine og irettesett henne for det du kommer på. Kjeft gjerne litt på de andre også og tru med å ringe foreldrene deres. Gjør du sånn lenge nok vil de ikke lenger henge med datteren din og hun blir tvunget til gjøre noe annet. Dette er selvfølgelig veldig slemt og hun vil hate deg lenge, men etterhvert forstår hun hvorfor. Men hvis du går denne veien må du ikke nøle.

Støtter denne ideen. Virker som en relativt smart idé!

Men husk: ikke ta henne bort fra vennene, men vennene bort fra henne!

Og som sagt: Ikke nøl hvis du velger denne metoden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...