Gå til innhold

Trenger vi en ny, norsk alkoholpolitikk?

Anbefalte innlegg

Hva med identitets-kort som kun kan bekreftes digitalt opp mot en server, og selve programvaren skal være kryptert veritas (eller hva de nå heter)-programvare, for å hindre å lagre sensitive opplysninger i butikken. Var det kanskje en ide?

Dette kan man f.eks. bruke hvis man er 18-23 år, som en legitimasjon.

FOr eksempel så kom det en ung mann inn til meg og skulle kjøpe tobakk. Han viste frem et bankkort. "Da bilde e jævli dårli, men da e meg, da e hailt sant!!". Jeg så at det var han (det var et svakt bilde), og jeg visste hvem det var, siden vi bor i en liten bygd. Men hvis man bor i store byer kan kanskje dette være et problem.

Det får være opp til folk om de vil drikke seg til dunders selv. Her i kommunen har vi innskrenket alkohol-salget til 18 (15), og jeg kan garantere det kommer til å speile igjen på kundemengden på lørdager. Det blir lite folk i sjappa etter 16 på lørdager skal jeg si deg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FOr eksempel så kom det en ung mann inn til meg og skulle kjøpe tobakk. Han viste frem et bankkort. "Da bilde e jævli dårli, men da e meg, da e hailt sant!!". Jeg så at det var han (det var et svakt bilde), og jeg visste hvem det var, siden vi bor i en liten bygd. Men hvis man bor i store byer kan kanskje dette være et problem.

Har fått inntrykk av at de færreste gidder å sjekke bilde. Selv er jeg supernazi på det der, mest fordi det er småmorsomt å nekte folk å kjøpe alkohol eller tobakk. Er jeg i tvil om det er rett person på bildet spør jeg etter fødselsdato og gjerne hvilket stjernetegn vedkommende har.

Kan vel for ordens skyld nevne at det er Rimi jeg jobber i, og opplæringen på alkohol/tobakk-fronten er så godt som fraværende.

Lenke til kommentar

Tydlig at opplæringen er ganske så forskjellig.

Hva som virkelig er tragisk, er folk som åpenbart er mindreårige som kommer bort, er veldig nervøse og spør "du, kan eg få kjøpe snuss?". Ganske mange slike yomabrothagangstahs inne og prøver det... :p

Morsomt å nekte 18-åringer å kjøpe alkohol, vet du! For de skal jo ha med seg ammunisjon til fylte 23.

Lenke til kommentar
Jeg tror du ser logikken, men du er uenig. Tradisjonell alkoholpolitikk bygger på veldig enkle slutninger som at pris og tilgjengelighet opp, gir lavere forbruk og vice versa, en trygg løsning å ty til. Det får kanskje forbruket ned, men det vi lurer på her er jo om det finnes bedre forbruksmønstre enn vårt selv med høyere totalkonsum. Det er jo et faktum i dag at vi har godt med avgifter, begrenset tilgang og streng utelivspolitikk, men likevel oppfører nordmenn seg som om de aldri har sett en halvliter før hver bidige helg. Da må det jo være en eller flere ting som kan gjøres bedre, og jeg er sikker på at enda flere restriksjoner ikke vil føre til noe som helst godt.

Når det ikke finnes så mye empiri har det flere årsaker. Land som er lite restriktive på alkohol har vært det lenge. Land som er restriktive møter som regel problemene med enda flere innstramminger og er lite tilbøyelige til å finne på noe over-natten-løsslipp. Da blir det lite empiri også. Det betyr ikke at vi ikke kan tenke over saken og komme frem til nye løsninger og kanskje ha et og annet poeng. Jeg er sikker på at løsere tøyler gir et mer avslappet forhold, spørsmålet er om sosialdemokratiet er villig til å ha noen ekstra misbrukere på samvittigheten til flertallets gode.

Nei, jeg ser ikke logikken. Postulatet er at større tilgjengelighet skal gjøre at folk drikker mer i uka og dermed ikke har en trang til å bruke opp "kvoten" sin i helga. Ingen forskning tyder på at dette vil skje, så vidt jeg vet i hvert fall. Om dere vet om forskning som viser at økt tilgjengelighet gir et "sunnere" forhold til alkohol så si gjerne ifra. All rusmiddelforskning jeg har lest, sett og hørt om sier at økt tilgjengelighet(flere utsalg, lavere pris, mindre restriksjoner) gir mer forbruk og mer forbruk gir mer misbruk. Ingenting tyder på at økt tilgjengelighet sprer alkoholbruken utover uka.

Dessuten, et økt alkoholkonsum, som blir resultatet av en liberalisert alkohollinje, vil gi en kraftig økning i alkoholrelaterte helseproblemer. Franskmenn ser kanskje ut som om de har et sunt forhold til alkohol, men det er mye alkoholisme i Frankrike, og masse alkoholrelaterte helseproblemer som fyller opp sykehusene.

Jeg sier ikke at vi har en perfekt alkohollinje. Det jeg sier er at en liberalisering antakeligvis ikke vil føre til så mye godt, og antakeligvis ikke en kontinental alkoholkultur. Her i landet har vi drukket oss driting i tusen år, tviler på at det vil forandre seg fordi brennevinet blir billigere og tilgjengelig på bensinstasjonen rundt hjørnet 24 timer i døgnet.

Når det er sagt, jeg er ikke motstander av alle former for liberalisering. Å åpne for lengre åpningstider i utelivet ville antakeligvis fått ned fyllebråket i helgene siden man kunne ungått endel av dagens oppklumping av folk i gatene klokken 0230. Kanskje kunne man ha forskjellige avgifter før og etter klokken 0000 også, for å lokke folk ut i stedet for å sitte på vorspill og drikke brennevin til den store gullmedaljen? Kanskje burde man ha kunnet selge vin i butikkene rett og slett fordi vin er godt? Kanskje burde man ha tillat alt øl i butikkene også fordi øl med kunstig alkoholprosent ikke er like godt som øl med en naturlig alkoholprosent?

Lenke til kommentar

Hvorfor gir økt forbruk økt misbruk?

Ta et eksempel. Du er 10 år og kan godt spille data 24/7. Men det får du ikke lov til. Av og til, sniker du deg opp for å spille data, og da er du forferdelig tøff og spiller til kl. 05.00. Da er du helt kjørt neste dag. Noen år senere er du 16 år. Da har mor nok tillit til deg at hun ikke vakter leggetidene som en ørn. Da blir du kanskje sittende litt lengre hver dag, uten å ta nevneverdig skade av det, men du synst kanskje ikke det er så stas å være lenge oppe for å spille data lenger, så du legger deg gjerne kl. 01.00 på lørdagen (med mindre det er fest da... :p). Resultatet blir at du får en større frihetsfølelse, du blir en anelse trøttere på hverdager, men ikke helt utkjørt på søndagen i starten av uken.

Lenke til kommentar

Jo, du skjønner logikken, men du er ikke enig. Hvis du ikke hadde skjønt logikken hadde du ikke kunnet argumentere imot. Som jeg sa: Når det ikke finnes så mye forskning på området er det fordi det ikke er så ofte det finner sted reformer på disse områdene, det er vanskelig å forske på. Noen land er restriktive og noen land er liberale, men sånn har det vært lenge. Forskning på at økte priser gir mindre forbruk og omvendt vil du imidlertid finne masse av siden det er lett å sammenligne Norge og Frankrike, men jeg synes det blir for billig. Har man ikke empiri kan man fortsatt tenke. Det som interesserer meg er at det marginalt lavere forbruket ikke kommer av at folk blir mer fornuftige, men at de ikke har råd til like mye.

Hadde vi sluppet løs all alkhohol i Norge på en gang hadde det nok blitt et skithelvetes haraball i flere tiår fremover, men på sikt - lang sikt, vi hadde kanskje ikke fått oppleve det selv - ville kulturen forandret seg. Det er ikke bra nok, vi må være forsiktige.

Jeg har ikke sagt noe om ukedager. Det jeg sier er at hvis staten gjør alkohol mindre eksklusivt, så vil det garantert også oppfattes som mindre eksklusivt, og jeg tror det vil ha positiv effekt. Prisene er lave nok som de er, og at vi skal selge det hele natten på bensinstasjoner synes jeg ikke. Det jeg først og fremst tror vil være positivt er økte åpningstider på utesteder, og at butikkene bør få selge alkohol så lenge de er åpne. Mer enn det har jeg ikke sagt, og trenger derfor ikke å forsvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Jeg tror du har ett godt poeng der men hva om 14 årige for eks. får tak i disse sterke drikkeverene? :thumbdown:

Men vis prisene synker drastisk og polene øker så tenker jeg at folk kommer til å drikke til de dør...bikstavelig talt. :hmm:

Men som du sier så kan de jo bli vant til sterkere alkohol over tid men da ville ikke jeg satt ned prisene med en gang men ha satt inn sterkere alkohol også senket prysene på litt Lavere på de andre alkoholiserte drikkene.

Aldersgrensen på lettøl burde vært enten 14 eller 16 etter min mening. Og det som er så utrolig Morsomt med norsk alkohol politikk er at når du er 18 kan du drikke deg drita og full på øl og lite aloholfyldige drikker men først når du er 25 da kan du drikke deg sørpa på brennevin? :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...