Slacks Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hei! Som (forhåpentligvis) mange andre også synes, er jeg av den oppfatning at den norske drikkekulturen er tragisk og ganske fordummende. Det virker som vi nordmenn mangler et gen, slik at vi ikke kan drikke og oppføre oss sivilisert på samme tid. Jeg har mange meninger om alkohol, og hvordan samfunnet burde forholde seg til dette rusmiddelet. Jeg har kanskje en noe merkelig tilnærming til alkoholpolitikken, da jeg ser at vi på noen punkter burde føre en mer restriktiv politikk og på andre punkter burde føre en mer liberal politikk. Nedenfor vil jeg liste en rekke tiltak som jeg mener ville forbedret vår drikkekultur og gjøre de fleste mer fornøyde: * Selge all alkoholholdig drikke på polet. Dette høres kanskje drastisk ut, men min personlige mening er at man har for dårlig kontroll på salget i butikker, noe som ville blitt skjerpet ved å flytte salget til polutsalgene. Her er det selvsagt flere problemer og man må selvsagt sørge for å få (mange) flere polutsalg, slik at dem som ønsker å kjøpe får muligheten til dette. Hvilken aldersgrense man burde ha på alkohol er jeg ikke sikker på, men dagens grenser ser ut til å fungere tilfredstillende. Å samle all alkohol vil videre gi polet enda større kjøpekraft, noe vi forbrukere vil ha godt av da utvalget vil bli bedre. *Senke alkoholavgifter drastisk. En mer liberal prissetting på alkohol vil over tid føre til at det norske folk får et bedre forhold til alkohol (mindre helgefyll) *Tilate alkoholholdige drikkevarer med høyere prosent enn 60% da flere typer brennevin er over denne grensen. Man kunne selvsagt innført høyere aldersgrense på disse drikkevarene slik at folk gradvis blir vant til en høyere alkoholprosent og hvordan bør alkohol nytes. Det ville vært meget uheldig om 14-åringer på enkelt hvis kunne fått tak i såpass kraftig brennevin. *Innføre 16 års aldersgrense på lettøl. Kanskje man kan lære seg å nyte alkohol til man er 18. Ja, lettøl er ikke det samme som skikkelig øl. (long shot though). *Senke prisene på alkohol på utsteder og nattklubber med den hensikt og bekjempe helgefyll. Det vil hindre at folk drikker seg pærefulle på vorspiel før de kommer seg på byen. *Innføre flere tiltak som vi hjelpe til å endre det norske folks forvridde forhold til alkohol. * Ta vare på dem som faller utenom, alkoholikere. *Sikker annet som jeg ikke kommer på nå. Så hva synes dere? Er dette riktige veien å gå eller finnes andre mer effektive måter å endre alkoholpolitikken på? Eller kanskje du er fornøyd slik det er i dag? Si din mening! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg ser ingen grunn til å senke aldersgrensa for alkohol, da jeg lett som bare det skaffet drikke fra jeg var 15 år... Og regner med jeg ikke er alene om det. Men jeg ser ingen grunn til at alkoholdrikk over 60% skal være ulovlig heller. La polet og slikt være som i dag, men gi lisenser til å drive pol, slik at vi kan få større variasjoner. Og la butikkene selge øl gjennom hele åpningstidene. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Jeg ser ingen grunn til å senke aldersgrensa for alkohol, da jeg lett som bare det skaffet drikke fra jeg var 15 år... Og regner med jeg ikke er alene om det. Men jeg ser ingen grunn til at alkoholdrikk over 60% skal være ulovlig heller. La polet og slikt være som i dag, men gi lisenser til å drive pol, slik at vi kan få større variasjoner. Og la butikkene selge øl gjennom hele åpningstidene. Selvsagt får man tak i alkohol når man er under 18 år, men det handler om at alt for mange selger til folk som er åpenbart under 18 år og som ikke har legg. Jeg synes at vi skal gjøre det lett for dem som har rett til å kjøpe øl (over 18 år) og vanskelig muligst for dem under. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Skal man endre alkoholpolitikken så bør det være i rettningen høyere avgifter og dårligere tilgang. Det er stort sett det eneste man med sikkerhet veit fungerer. Å fyre på med en kampanje for å virkeliggjøre alkoholskader hadde heller ikke vært så dumt. Alt for mange går rundt i den tro at alkoholskader hører sjeldenhetene til, men virkeligheten er at anslagsvis cirka 10-12% av Norges befolkning har alkoholskader. Det kommer vel ikke som noe sjokk at jeg ikke synes det å senke aldersgrensen, selv for lite alkoholholdig drikke, er en særlig god ide. Sist jeg sjekket var det en klar sammenheng mellom når man startet og forbruk seinere. Det man trenger er å håndheve de aldersgrensene vi har i dag steinhardt. Frata butikker rettigheten til å selge alkohol på dagen hvis man selger til mindreårige, bøtlegg hardt om nødvendig. Da tenker jeg butikkene tar ting litt mer på alvor. Dog, det beste er nok å overlate alt salg av alkohol til polet. Dog, når sant skal sies så er vel Norge et av de landene hvor de drikkes minst alkohol pr. innbygger, iallfall i Europa. Problemet er vel at de verste i Norge er ordentlig ille. Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Står selv i kasse, og det jeg savner er opplæring av butikkpersonalet i legitimasjonskontroll. Jeg har aldri fått noen annen opplæring enn at "personer under 18 skal ikke få kjøpe alkohol eller tobakk." Mange av mine kollegaer synes også det er vanskelig å spørre om legitimasjon siden enkelte har en tendens til å bli forbannet, og dropper derfor hele kontrollen. I løpet av de to årene jeg har jobbet i butikk har vi blitt tatt i kontroll kun en gang, og det var av kjedens egne kontrollører. Jeg har ikke hørt at vi har hatt kontroll verken før eller siden heller. Bedre opplæring av kassepersonalet, der man f.eks. får vite hvilke regler som gjelder (videresalg er forbudt osv), kombinert med hyppigere kontroller av butikkene vil nok hindre en del av salg til mindreårige, selv om problemet aldri nok vil forsvinne. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Skal man endre alkoholpolitikken så bør det være i rettningen høyere avgifter og dårligere tilgang. Det er stort sett det eneste man med sikkerhet veit fungerer. Å fyre på med en kampanje for å virkeliggjøre alkoholskader hadde heller ikke vært så dumt. Alt for mange går rundt i den tro at alkoholskader hører sjeldenhetene til, men virkeligheten er at anslagsvis cirka 10-12% av Norges befolkning har alkoholskader. Det kommer vel ikke som noe sjokk at jeg ikke synes det å senke aldersgrensen, selv for lite alkoholholdig drikke, er en særlig god ide. Sist jeg sjekket var det en klar sammenheng mellom når man startet og forbruk seinere. Det man trenger er å håndheve de aldersgrensene vi har i dag steinhardt. Frata butikker rettigheten til å selge alkohol på dagen hvis man selger til mindreårige, bøtlegg hardt om nødvendig. Da tenker jeg butikkene tar ting litt mer på alvor. Dog, det beste er nok å overlate alt salg av alkohol til polet. Dog, når sant skal sies så er vel Norge et av de landene hvor de drikkes minst alkohol pr. innbygger, iallfall i Europa. Problemet er vel at de verste i Norge er ordentlig ille. Jeg ser problemet med alkoholskader, men jeg velger å innse at alkohol som rusmiddel vil ikke forsvinne, men jeg mener at man da burde prøve å endre drikkekulturen. Altså at folk skal lære seg moderasjon. Det eneste effektive tiltaket her er å senke avgiftene, og ja det totale konsumet vil gå opp, men dette mener jeg er en pris vi vil betale. Jeg synes også det er dumt at høye priser og avgifter på alkohol skal gå utover dem som drikker med måte og har et bevisst forhold til alkohol, fordi enkelte ikke klarer å begrense seg. Et mer kontinentalt drikkemønster er nok mer skadelig for helsen i lengden enn den norske drikkekulturen (?), men husk at vi også må betale mye i vold, ulykker, drap, og all annen kriminalitet som skjer når folk er ruset. Å øke avgiftene vil bare gjør hjemmebrenning og smugling mer vanlig og jeg tror også at dette kanskje ville forsterket helgefyllet. Folk vil bare ta seg råd til å feste en skjelden gang innimellom og da trø skikkelig på stortromma. Jeg er også sterkt for kampanjer, men dette vil på egenhånd ikke være nok til å styre politikken i ønsket retning. Jeg er også for sterk håndheving av aldersgrensene, men ungdommer vil uansett få tak i alkohol på en eller annen måte. PT: Ja, jeg er enig. Om man kunne fått en tilstrekkelig god kontroll av salget i butikkene, vil det selvsagt også være en mulighet for å forsette å selge øl i butikk. Det beste burde nok vært å samlet all salg på en plass. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hmm, hos oss (på spar) får vi hvertfall ganske detaljert opplæring i alkohol-salg og legemidler. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hmm, hos oss (på spar) får vi hvertfall ganske detaljert opplæring i alkohol-salg og legemidler. Jeg har også jobbet på en spar, og vi fikk skikkelig terping på alk, tobakk, og legemidler. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Sette ned avgiften på vin. Et fåtall nyter vinfylla, og det kan kanskje få flere til å åpne øynene for å nyte vin. Kanskje engajere folk til å ha et litt mer "sofistikert" forhold til alkohol. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Det største problemet med restriktiv alkoholpolitikk er at det å drikke liksom blir så stas, og folk overkompenserer når de får sjansen. Prisene her til lands er greie for alle andre enn de som drikker for mye, men alkohol burde være tilgjengelig gjennom hele butikkenes åpningstid, og utesteder burde få holde åpent så lenge det passet dem. Dette tror jeg ville gitt folk et mer avslappet forhold til drikke. Spørsmålet er om drikkeproblemet er mer dyptgående enn som så. Vi har hatt mer løssluppen lovgivning før, og det gikk ikke bra, så kanskje nordmenn er uforbederlige fyllesvin uansett. Nøkkelen er å tenke langsiktig, holdninger forandrer seg ikke over natta. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Å frata butikkene konsesjonen og gi polet monopol er feil vei å gå. For det første vil alkoholen kun bli tilgjengelig for de som har bil og kan kjøre til polet. Urettferdig. Andre må også få lov å drekke. For det andre. Butikkene har en 4,7% grense for alkoholinnhold. Hvis folk først MÅ til polet, kommer de til å kjøpe helt andre varer. Å øke prisene er også feil. Milliardærene, en stadig økende kruppe, vil ha råd til å kjøpe hele butikken. Vanlige folk har rett og slett ikke råd. Vi lærer at Norge er et sosialdemokrati, men ved å øke prisene for å begrense tilgangen, sier vi samtidig: -Dere fattiglus kan pelle dere vekk. Denne butikken er for millionærer! I praksis et forbud som kun rammer de fattige. Under krigen hadde man nesten samme problem. Det var matmangel. De kunne satt opp prisen, så folk ikke hadde råd til å hamstre, men da ville de rike fått alt, mens de fattige sultet. Dette skjønte de på 30- og 40-tallet, men gammel kunskap blir fort glemt. Løsningen var selvsagt RASJONERINGSKORTET. Det sikret at ingen betalte skjorta, og alle fikk like mye. Staten skal bestandig sette opp prisen på varer de ikke vil at folk skal kjøpe. Og det kunne fungert hvis alle tjente like mye. Men det gjør vi ikke. Og det eneste de oppnår er å øke skjevheten. Alle som fortsatt ønsker å øke avgiftene på slikt, opp med hånda og si hvorfor jeg tar feil. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Det største problemet med restriktiv alkoholpolitikk er at det å drikke liksom blir så stas, og folk overkompenserer når de får sjansen. Prisene her til lands er greie for alle andre enn de som drikker for mye, men alkohol burde være tilgjengelig gjennom hele butikkenes åpningstid, og utesteder burde få holde åpent så lenge det passet dem. Dette tror jeg ville gitt folk et mer avslappet forhold til drikke. Spørsmålet er om drikkeproblemet er mer dyptgående enn som så. Vi har hatt mer løssluppen lovgivning før, og det gikk ikke bra, så kanskje nordmenn er uforbederlige fyllesvin uansett. Nøkkelen er å tenke langsiktig, holdninger forandrer seg ikke over natta. Alle er uhelbredelige fyllesvin. Forskjellen på nordmenn og franskmenn er at vi drikker oss overstadig dritings i helga mens franskmenn holder seg sjarmerende brisen heile uka. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 * Selge all alkoholholdig drikke på polet. Dette høres kanskje drastisk ut, men min personlige mening er at man har for dårlig kontroll på salget i butikker, noe som ville blitt skjerpet ved å flytte salget til polutsalgene. Her er det selvsagt flere problemer og man må selvsagt sørge for å få (mange) flere polutsalg, slik at dem som ønsker å kjøpe får muligheten til dette. Hvilken aldersgrense man burde ha på alkohol er jeg ikke sikker på, men dagens grenser ser ut til å fungere tilfredstillende. Å samle all alkohol vil videre gi polet enda større kjøpekraft, noe vi forbrukere vil ha godt av da utvalget vil bli bedre. For dårlig kontroll? Vi begynner å drikke i 14-15-årsalderen, men jeg tror de færreste kjøper varene sine i butikken.. Dessuten blir denne debatten lite relevant når trådstarter begrenser seg til alkohol. Det vi trenger er en rusmiddelpolitikk som er tuftet på rasjonalitet og faktiske forhold, i stedet for moral og ønsketenkning slik som dagens regler.. Men staten har kanskje lykkes så godt med sin systematiske hjernevasking og skremselspropaganda at det er politisk selvmord å gjøre noe annet enn å stikke hodet i sanden som i dag.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Det største problemet med restriktiv alkoholpolitikk er at det å drikke liksom blir så stas, og folk overkompenserer når de får sjansen. Prisene her til lands er greie for alle andre enn de som drikker for mye, men alkohol burde være tilgjengelig gjennom hele butikkenes åpningstid, og utesteder burde få holde åpent så lenge det passet dem. Dette tror jeg ville gitt folk et mer avslappet forhold til drikke. Spørsmålet er om drikkeproblemet er mer dyptgående enn som så. Vi har hatt mer løssluppen lovgivning før, og det gikk ikke bra, så kanskje nordmenn er uforbederlige fyllesvin uansett. Nøkkelen er å tenke langsiktig, holdninger forandrer seg ikke over natta. Alle er uhelbredelige fyllesvin. Forskjellen på nordmenn og franskmenn er at vi drikker oss overstadig dritings i helga mens franskmenn holder seg sjarmerende brisen heile uka. Ja, det er jo det vi håper på å endre. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det største problemet med restriktiv alkoholpolitikk er at det å drikke liksom blir så stas, og folk overkompenserer når de får sjansen. Prisene her til lands er greie for alle andre enn de som drikker for mye, men alkohol burde være tilgjengelig gjennom hele butikkenes åpningstid, og utesteder burde få holde åpent så lenge det passet dem. Dette tror jeg ville gitt folk et mer avslappet forhold til drikke. Spørsmålet er om drikkeproblemet er mer dyptgående enn som så. Vi har hatt mer løssluppen lovgivning før, og det gikk ikke bra, så kanskje nordmenn er uforbederlige fyllesvin uansett. Nøkkelen er å tenke langsiktig, holdninger forandrer seg ikke over natta. Alle er uhelbredelige fyllesvin. Forskjellen på nordmenn og franskmenn er at vi drikker oss overstadig dritings i helga mens franskmenn holder seg sjarmerende brisen heile uka. Ja, det er jo det vi håper på å endre. Riktig. Målet er å sette igang tiltak som vil endre norsk drikkekultur til det positive. Forutsatt at det ble mange flere polutsalg vil jeg ikke tro det ville være noe problem for folk å få tak i det de ønsket. Er også enig i at rusmiddelpolitikken, men dette ville da blitt en mye bredere diskusjon. Enkelte andre rusmidler skulle vært lovlige. Spørsmålet blir da egentlig: Hvilke tiltak bør settes i gang for å få en bedre drikkekultur? Selv mener jeg dumping av alkoholavgiftene vil være det beste å enkleste steget for å oppnå dette. Selv om vi nok må forvente oss en litt voldsom overgangsperiode med mye fyll, tror jeg dette vil roe seg etterhvert. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Må si seg enig her. Istede for å samle masse penger til ei stor fyllehelg burde kan kunne spre det på hele uken. Eneste veien og gå for å få det til er vel å senke prisene og øke tilgangen. Ja til vin i butikkene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Finnes det noe som helst empiri som støtter tanken om at en dumping av prisene på alkohol fører til et sunnere forhold til alkohol? Enkelte ser ut til å tro at folk "sparer opp" en kvote alkohol til helga og at om man senker prisene så vil man av en eller annen grunn spre denne kvoten utover uka, jeg ser virkelig ikke logikken i dette. Dessuten strider det mot all forskning jeg har hørt om som viser at økt tilgjengelighet=økt forbruk=økt misbruk. Om dere vet noe som jeg ikke vet, fortell meg om det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg tror du ser logikken, men du er uenig. Tradisjonell alkoholpolitikk bygger på veldig enkle slutninger som at pris og tilgjengelighet opp, gir lavere forbruk og vice versa, en trygg løsning å ty til. Det får kanskje forbruket ned, men det vi lurer på her er jo om det finnes bedre forbruksmønstre enn vårt selv med høyere totalkonsum. Det er jo et faktum i dag at vi har godt med avgifter, begrenset tilgang og streng utelivspolitikk, men likevel oppfører nordmenn seg som om de aldri har sett en halvliter før hver bidige helg. Da må det jo være en eller flere ting som kan gjøres bedre, og jeg er sikker på at enda flere restriksjoner ikke vil føre til noe som helst godt. Når det ikke finnes så mye empiri har det flere årsaker. Land som er lite restriktive på alkohol har vært det lenge. Land som er restriktive møter som regel problemene med enda flere innstramminger og er lite tilbøyelige til å finne på noe over-natten-løsslipp. Da blir det lite empiri også. Det betyr ikke at vi ikke kan tenke over saken og komme frem til nye løsninger og kanskje ha et og annet poeng. Jeg er sikker på at løsere tøyler gir et mer avslappet forhold, spørsmålet er om sosialdemokratiet er villig til å ha noen ekstra misbrukere på samvittigheten til flertallets gode. Endret 7. september 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Jeg tror du ser logikken, men du er uenig. Tradisjonell alkoholpolitikk bygger på veldig enkle slutninger som at pris og tilgjengelighet opp, gir lavere forbruk og vice versa, en trygg løsning å ty til. Det får kanskje forbruket ned, men det vi lurer på her er jo om det finnes bedre forbruksmønstre enn vårt selv med høyere totalkonsum. Det er jo et faktum i dag at vi har godt med avgifter, begrenset tilgang og streng utelivspolitikk, men likevel oppfører nordmenn seg som om de aldri har sett en halvliter før hver bidige helg. Da må det jo være en eller flere ting som kan gjøres bedre, og jeg er sikker på at enda flere restriksjoner ikke vil føre til noe som helst godt. Når det ikke finnes så mye empiri har det flere årsaker. Land som er lite restriktive på alkohol har vært det lenge. Land som er restriktive møter som regel problemene med enda flere innstramminger og er lite tilbøyelige til å finne på noe over-natten-løsslipp. Da blir det lite empiri også. Det betyr ikke at vi ikke kan tenke over saken og komme frem til nye løsninger og kanskje ha et og annet poeng. Jeg er sikker på at løsere tøyler gir et mer avslappet forhold, spørsmålet er om sosialdemokratiet er villig til å ha noen ekstra misbrukere på samvittigheten til flertallets gode. Kunne ikke sagt det bedre selv. Ja, det totale forbruket vil gå opp, men kanskje det er til det bedre? Flere misbrukere er mulig, men kanskje det er prisen vi må betale om vi ønsker det slik. Til gjengjeld vil vi vel se en nedgang i vold og andre kriminelle handlinger utført i (sterk) alkoholrus. Jeg mener jeg leste at 80% av volden i Stavanger skjer natt til søndag mellom 12:00 og 04:00. Vet ikke om det stemmer, men sier uansett noe om hvor mye vold som skjer i alkoholrus. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Alle har hørt om "nordmenn på fylla". Noen ravende sjanglende idiotet med rød nese, hikke og øynene klare som vann i glass. La os trekke noen paraleller mellom Norge og gjenomsnitlige europeiske land. (I europeiske land inkulderer jeg slik det er i tyskland, poler, danmark, hellas og spania siden der er der jeg har vært og både observert og opplevd alkohol politikken. Tilgang: Norge: Øll og alholoholdig drikke under 4,7 % kan kjøpes i butikker innenfor øll salgets tider. Alkoholholdig drikke mellom 4,7 & 0g 60 % kan kjøpes på vinmonopolet. Europa: Alt fra øll til brennevin av alle styrker (meste jeg har sett var 80 % ) kan kjøpes i butikker, kiosker og bensin stasjoner til alle døgnets tider. Aldersgrense: Norge: 18 på alkoholholdig drikke intil 4,7 %, 20 på alholoholdig drikke mellom 4,7% og 60 %. Europa: Vet ikke hva som er de egentlige grensene, men hadde ingen problem med å skaffe med jaeger på en bensin stasjon i tysklad når jeg var 16, har også fått kjøpt brennevin i polen og spania før jeg var 18. Så om det er aldersgrenser der håndheves de ikke. Pris: Norge Kan få en flaske øll ganske rimelig i butikker, bortsett fra det er det perverst høyt. Brennevin på vinmonopolet stinker avgifter, alkolholdig drikke ute er svindyrt. Europa: Alt er rimelig og greit. Får en flaske brennevin på en sjappe i hellas for 10 € (og det var på et feriested, der det sikkert er dyrere enn ellers) Utestedene er også ålreite med drinker til 5-6 € Disse tre enkle sammenlikningene burde jo gi en peke pinn på at det er i en mer liberal retning vi burde gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå