Gernia Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Hei har tenkt og klokke PC'n min for første gang... Fulgte Un0kai(? husker ikke navnet helt men tror det var noe sånt no) Slo opp i bios etter å ha skrevt ut alt... og kom frem til at BIOS'en min var et herk... Så lurer på om noen har en bios og anbefale, vet ikke helt hva jeg skal legge til av Speccs Har windows XP home.. Ram x2 (vet at de suger BT) HK Prosessor Hadde vært fint hvis noen kunne gitt meg en som ihvertfall så litt ut som Un0kai sin.. Kunne vært greit med en guide til og innstalere BIOS også.. -Gernia- Endret 6. september 2008 av Gernia Lenke til kommentar
Nmcu Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Model: P5B Version 2001, P5B BIOS V2001, 2008/08/05 Den bios'en du skal bruke er denne, bruker du en annen bios så kan hovedkortet ditt gå i stykker. Det finnes sikkert modifiserte bios'er men de er ikke anbefalt å bruke. Mere info om bios hos: www.asus.no Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Model: P5B Version 2001, P5B BIOS V2001, 2008/08/05 Den bios'en du skal bruke er denne, bruker du en annen bios så kan hovedkortet ditt gå i stykker. Det finnes sikkert modifiserte bios'er men de er ikke anbefalt å bruke. Mere info om bios hos: www.asus.no biosen til p5b er en enkel og grei bios, kortet er jo ikke noe super klokker men klokker meget greit med tanke på hva det kosta en gang i tiden:) bruker det sjæl Lenke til kommentar
Newman Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 For å være helt ærlig så virker ikke du erfaren nok til å tukle med biosen din. En gylden regel er at biosen bare skal oppdateres hvis noe er veldig galt, og det er uansett en sjanse for at HK'et ditt tar kvelden selv om du har lasta ned riktig bios version. Er det ødelagte sektorer på CDn\disketten biosoppdateringen ligger på, eller krasjer PC'n evnt. strømmen går, må du kjøpe et nytt HK. Overklokking er også risikofyllt. Er du riktig uheldig, eller om du ikke har den fjerneste anelse om hvordan volten skal settes med tanke på hvor mye du skal klokke, kan i værste fall HK, CPU, RAM samt alt som sitter i PCI portene dine ryke. (dvs. skjermkort, lydkort, nettverkskort, mm) Dårlige hovedkort har også det problemet med at du ikke kan sette FSB på cpu og ram helt uavhengig av hverandre, noe som lett kan koste deg rammen din. (Noe jeg selv har smertelig erfart...) For en førstegangsklokker vil jeg anbefale å bruke programmer som rivatuner ol. Da får du litt mer feeling om hva du kan stille på og hvor mye, og det uten nevneverdig risiko. Hvis du absolutt må stille på Bios, så sørg for at du vet hva FSB, cpu multiplyer og alle de forskjellige volt-alternativene til cpu, ram, NB og PCIe gjør med systemet ditt. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 krasjer PC'n evnt. strømmen går, må du kjøpe et nytt HK.:: Nei, bullshit. unnskyld uttrykket. men hvert hovedkort har en bios chip. denne kan i så fall byttes i verste tilfelle! Btw, så lenge han gjør alt etter "boka" så faller alt sammen under garantien for noe annet. Cd plater: skal fungere.(så lenge ikke fysisk selvvoldt skade er påført) Dvd/cd brenneren: skal brenne uten å lage data korrupsjon eller mangel på filer. så frent alt er gjort riktig. (dette gjelder innenfor garanti perioden kun) eventuelt annet lagrings volum benyttet skal også fungere så lenge det er innenfor garanti rammen. Så lenge systemet er satt opp slik det skal fra før av. ikke klokket og ikke underklokket undervoltet så skal resten ligge på hovedkort produsentend kappe om det er de som har sluppet biosen og man har fulgt veiledningen deres for flash av bios til pungt og prikke. Krever selvfølgelig at garantien på kortet ennå er der. Viss ikke garanti er der: om du flasher biosen og du har hodt deg til ALLE regler over, så er det hovedkort produsenten som har sluppet biosen som må opplyse på forhånd uten at det skal fårekomme tvil, at flashing skjer på eget ansvar. Dette gjør ikke de fleste produsenter, da de heller oppfordrer til å flashe, noe jeg faktisk tilogmed får mail om fra min hovedkort produsent. LAST ALDRI NED BIOS FRA NOEN ANNEN SIDE ENN HOVEDKORT PRODUSENTENS EGEN SIDE! 3.PARTS BIOS ER IKKE NOE DU KAN STOLE 100% PÅ. Husk! Det er ALLTID kunden som har rett om noe skulle gå galt, til det motsatte er bevist med klarhet! Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Går strømmen blir det noe helt annet dessverre. men hvor stor er sansynligheten for dette under en bios flash som tar ca 1,5minutter? Skjer dette har man jo uansett innbo forsikring som man nok antakelig kan bruke i et worst case scenario:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå