jiggsaw Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Hei!har vurdert mulighetene for å begynne å ta bilder med flere blitzer. har i dag en sb-600 og for å styre denne trådløst må jeg bruke den interne blitsen. Lurer på om jeg kan styre to sb-600 trådløst fra mitt D80 kamera eller om jeg må ha en sb-800? noen som vet? takknemlig for hjelp! ps! går det ann å kjøpe blitzkabel så jeg slipper å bruke den interne blitzen? Endret 6. september 2008 av jiggsaw Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hei!har vurdert mulighetene for å begynne å ta bilder med flere blitzer.har i dag en sb-600 og for å styre denne trådløst må jeg bruke den interne blitsen. Lurer på om jeg kan styre to sb-600 trådløst fra mitt D80 kamera eller om jeg må ha en sb-800? Du kan bruke to SB-600, men de må fyre av som én gruppe, altså med samme styrke. Skal du ikke bruke den interne blitsen, må du ha SB-800 eller SU-800 dog, og skal du ha dem begge offshoe må du bruke kabel... Bare vær klar over at selv om den interne blitsen fyrer av, får den minimal innvirkning på eksponeringen. Den brukes bare til å kommunisere med de andre blitsene. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Bare vær klar over at selv om den interne blitsen fyrer av, får den minimal innvirkning på eksponeringen. Den brukes bare til å kommunisere med de andre blitsene. Man bør vel helst stille den interne blitsen ned på -3 for at den skal få så mye innvirkning som mulig. Hvert fall går det ann på D300. Lenke til kommentar
jiggsaw Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Okay, om jeg har forstått rett, så kan jeg uansett ikke styre to sb-600 eksternt med den interne blitzen? den ene må være på kameraet? det hjelper heller ikke om jeg har en sb 800 og en sb 600? en av de må altså være på kameraet? Hvis jeg må ja kabel så har jeg sett at de bare har kabler som er maks en meter på fotovideo i alle fall? finnes d lenger? Endret 6. september 2008 av jiggsaw Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Okay, om jeg har forstått rett, så kan jeg uansett ikke styre to sb-600 eksternt med den interne blitzen? den ene må være på kameraet?Jo, men du kan ikke styre dem individuelt. De må begge fyre av med samme styrke. Har du en SB-800/900 eller SU-800 kan de styre flere grupper med blitser, men da må de stå på kameraet. En SB-600 kan så vidt jeg vet ikke styre noen blitser når den står på kameraet, du må bruke den interne eller SB-800/900. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Her tror jeg det er litt feilinformasjon ute å går. D80 kan styre to gupper individuelt og pop-up`n kan brukes både som master og kommander. Forøvrig står dette godt forklart i manualen for kamera og for evntuelt blitser. Lenke til kommentar
jiggsaw Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Ok! siden jeg da har en sb-600 står alternativet mellom å kjøpe enda en sb-600 eller en sb800. Det beste alternativet må vel da være å ha to sb 600 som jeg kan plassere ulike steder i forhold til motivet? isteden for å måtte være låst til å ha en blitz på kameraet? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Her tror jeg det er litt feilinformasjon ute å går. D80 kan styre to gupper individuelt og pop-up`n kan brukes både som master og kommander.My bad - jeg har tydelig blandet med D70s... Lenke til kommentar
jiggsaw Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Dette vil altså si at D80 kan styre 2 trådløse sb600 ved hjelp av den interne blitzen? vil to sb-600 fungere greit nok til å ta portretter? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Dette vil altså si at D80 kan styre 2 trådløse sb600 ved hjelp av den interne blitzen? vil to sb-600 fungere greit nok til å ta portretter? Ja, og du kan justere effekt og modus for to grupper fra kameramenyen (dvs du kan ha de to SB-600 i hver sin gruppe og ha full kontroll over hver av dem individuelt). Du kan ta greie portretter med alt fra én til altfor mange blitser, eller til og med uten blits. Men seriøst, med to blitser og eventulet et par strategisk plasserte reflektorer skulle gi deg mange gode muligheter. Lenke til kommentar
jiggsaw Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 flott! takk for hjelp! Men det vil ikke være dumt at man er nødt til å fyre av den interne blitzen? eller er det slik at når man skrur denne ned på -3 så vil det ikke merkes i særlig grad? Jeg var i dag ute og testet rekkevidden ute på blitzen når jeg bruker den eksternt, det vil ikke være sånn at det kan være vanskelig å fyre av to eksterne hvis de blir noe gjemt bak paraplyer osv? noen som har erfaring med dette? Og sist men ikke minst vil rekkevidden svekkes når man skrur ned den eksterne på -3? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 flott! takk for hjelp! Men det vil ikke være dumt at man er nødt til å fyre av den interne blitzen? eller er det slik at når man skrur denne ned på -3 så vil det ikke merkes i særlig grad? Som sagt, du kan velge om den interne skal være master eller kommander, men den MÅ selvsagt fyre for å kommunisere med de eksterne da det er et kodet lyssignal som blir sendt fra den interne til de eksterne (det samme skjer om du har en SB-800/900 montert på kamera, (eller en SU-800, men den sender bare ut IR-lys). Jeg var i dag ute og testet rekkevidden ute på blitzen når jeg bruker den eksternt, det vil ikke være sånn at det kan være vanskelig å fyre av to eksterne hvis de blir noe gjemt bak paraplyer osv? noen som har erfaring med dette? Og sist men ikke minst vil rekkevidden svekkes når man skrur ned den eksterne på -3? Det er rapportert litt upålitelighet ved utendørsbruk i sterkt sollys, men innendørs skal det mye til før det blir problemer. Jeg vet om dem som bruker SB-800 gjemt totalt inne i en softboks og det fyrer hver gang. Bare pass på at sensoren på kroppen til de eksterne er vendt i fornuftig retning. Jeg har ikke testet ytterste rekkevidde, men dobbelt så mye som Nikon oppgir, er vanligvis problemfritt. Ellers har jeg liten erfaring med nedjustert internblits, da jeg foretrekker å bruke en SU-800 da den er spesiallaget for bruken, har tre grupper og mye enklere tilgang til menyene. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg har brukt 2 SB600 og 1 SB800 litt om hverandre med D70. Her kan man ikke regulere styrken individuelt som nevnt. Det har jeg bare løst med å regulere avstanden. Det funker, men absolutt ikke optimalt. Jeg har slitt med "tunge øyelokk" på grunn av preflashet. Spesielt på barna. Men har bestilt en SU800 som vil rette på både innstillinger og "tunge øyelokk". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå