lionele Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hei. Har en bærbar av typen Dell xps m1330, og har nå i det siste merket at ytelsen har sunket. Reagerte også litt på at maskinen kjennes varmere ut enn det den gjorde før, så fant ut at jeg ble nødt til å undersøke temperaturene. Prosessoren er en Intel Core 2 T7250 på 2GHz, Skjermkortet er et 8400M GS. Pc-en er kjøpt i fjor rundt september/oktober. Jeg søkte litt rundt på nettet etter programvare til dette og endte opp med Core temp og cpuid hwmonitor. Nå er temperatuen i rommet 24C, og pc-en kjører med strømprofilen "power save". I følge core temp er frekvensen 1596MHz (199.5 * 8), og temperaturen ved idle (ca 3% load) ca 62C Når jeg kjører på full load ligger temeraturen på 67C. Setter jeg pc-en i "high performance" er temperaturen ved idle ca 74C. multiplikatoren varierer på 6 og 10 når den er idle. Ved full load går det 3 minutter og temperaturen er 92C. Før den tid så går multiplikatoren ned til 8, og når den nærmer seg 93C så går multiplikatoren helt ned til 6. GPU på skjermkort blir også rimelig varm. Den ligger på 88 grader ved idle, og kommer opp i 97C ved load. For å få full load så kjører jeg nyeste versjon av Prime95 på "In-Place large FFT's" Satte den på over natten engang og da hadde temperaturen på den ene kjernen vært opp i 95C i følge HWmonitor og GPU hadde vært oppe i 103C. Vet at på bærbare så er det akseptabelt med høyere temperaturer enn stasjonære, men når det nærmer seg 100C så kan det ikke være bra selv for en bærbar. Så det jeg lurer på er hva kan jeg gjøre, for det er vel åpenbart at det ikke skal bli så varmt? Er det bare å ringe Dell og be dem sende en repratør? Vil jo påstå at det må være noe galt med kjølingen i pc-en og det må vel være en reklamasjonssak? Takker for alle svar, Mvh Lionele Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Har du prøvd å blåse vekk alt støv og smuss som har lagt seg i kjøleribbene til cpu'en? Merket at viften på min bærbare begynnte å gå oftere enn normalt. Men etter et par blås så ble problemet borte. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Vis pc'en er ett år gammel så kommer nok problemet av at vifter og kjøleribber er full av støv. Du kan prøve og kjøpe trykkluft på boks og blåse inn i viftehullene. Vis dette ikke hjelper så må du nok skru den opp. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Prosessor skal fint takle 100 grader. Temp programmer er heller ikke så mye til å stole på. Om jeg skal tippe hvorfor maskinen er varmere og tregere enn hva den en gang var så er det mye rask og programmer som krever CPU tid og sinker systemet. Det meste vil mao løse seg om du legger inn OS på nytt eller rydder litt opp. Virus ol kan også skape problemer. + selvfølgelig nevnte forklaringer. Lenke til kommentar
lionele Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Jeg formaterte nettopp og installerte server 2008 og konfigurerte denne til en "workstation". Angående det å skru opp for å blåse ut luft, bryter det garantien? Hvor får du kjøpt trykkluft? over 100C er vel ikke bra for CPU? Den klarer jo ikke å holde 2GHz ved full load engang. Og når det står på som verst går den helt ned på 1,2GHz. For øyeblikket har den 10% load og temperaturen ligger å vipper mellom 80 og 81. Mvh Lionele Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Skru av pcen, ta deg et stoort magedrag og blås alt det du har, flere ganger der hvor den varme luften kommer ut av pcen. Gjøres helt til det ikke kommer mye støv ut lengre. Trykkluft er ikke et must, men det er enklere og mer effektift. btw: Anbefaler at du blåser ut støvet ute. Du ser ikke hvor mye støv som kommer ut før en får se det overalt etterpå... Lenke til kommentar
lionele Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Nå skrudde jeg opp området rundt vifta, cpu og gpu. Var så å si ingenting støv i pcen. Har fortsatt samme temperaturer. Noen som kan bekrefte at det må være noe galt når det er så varmt? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Mulig at det er noe galt, men totalt umulig å si med hva. Om du ikke får feil i prime over natta så er det neppe noe HW relatert. Du kan sjekke om CPU trottler i Everest. Minnet sjekker du med memtest. Ville prøvd å legge inn OS på nytt og oppdatert drivere. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) har samme problem med min cpu i min laptop, den blir pent sagt glovarm. høyeste målte temp ska visstnok være 99c dersom man ska stole blindt på speedfan og har til vanlig null problem med å bryte 85c. men pc'n min funker ennå og har ikke klikka pga dette ennå min laptop er ganske gammel. det blir 4 året jeg har den nå, men somsagt aldri opplevd noen problemer selv om heten kan være enorm. Endret 11. september 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Vis du har hatt pc'en så er det nok på tide å rense både kjøleribber og vifter. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Vis du har hatt pc'en så er det nok på tide å rense både kjøleribber og vifter. jeg gjorde det de første 2åra,men med tiden og ettersom dette ikke er min hovedpc så ga jeg bare blaffen etterhvert, laptopen er trossalt 4år gammel og bør vel egentlig byttes ut ifølge flere,men jeg beholder den så lenge den funker, bruker den bare til internett,musikk og til skriveprogrammer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå