Gå til innhold

Problem med grafikk-drivere (mener Vista)

Chester__

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk denne maskinen fra Komplett.no i går:

Specs:

Antect 1200 Gaming Case

Corsair 750W PSU (140mm fan, ATX/EPS, 8xSATA, SLi)

Asus P5N-D nForce-750i SLi Socket 775 (ATX, Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16)

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz 12MB BOXED w/fan

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

2x Samsung SpinPoint 500GB SATA2

XFX GeForce GTX280 602M 1GB DDR3 512bit

Creative SB X-Fi XtremeGamer soundcard

MS Vista Home Premium 32-bit

Får stadig crash, eller.. lyd og bilde forsvinner (LCD-skjermen sier 'No Signal' og lyden forsvinner) .. første crash var når jeg startet maskinen første gang, og konfigurerte brukerkonto osv i Vista. Neste gang var når jeg justerte settings i Unreal Tournament 3, og etter det en del ganger med forskjellige instillinger i UT3.

Jeg kjørte senere i går en test i Kontrollpanelet "Klassifiser denne datamaskinen", den begynte såvidt, det stod "tester Aero" eller noe sånt, så fikk jeg samme crashen. Det stod at skjermen ville kunne blinke, så jeg lot den stå en times tid, men det endte i at maskinen restartet av seg selv og spurte om jeg ville starte i sikkermodus fordi avsluttningen ikke var 'normal' .. jeg har forsøkt å skru av alle visuelle effekter og kjøre testen igjen, men den crasher på samme sted hver gang.

PCn crasher også når jeg prøver å justere settings i WarCraft 3, Enemy Territory: QUAKE Wars og sist imens jeg spilte ET:QUAKE Wars i standard settings.

Hendelsesloggen sier at det er skjedd en feil grunnet nVidia Grafikk Driverne, jeg har lastet ned de nyeste - det ga ingen effekt, deretter prøvde jeg å insatlelre de som kom med PCn igjen for å se om det var de nye det var noe feil med. Oppdaterte til de nyeste igjen i dag morres.

"Generer tilstandsrapport" påstår at prosessor, grafikk, minne og lagring er 'dårlige' og kan trenge oppgradering.

Hva kan være feil/hva kan jeg gjøre? Vurderer å installere XP SP2 for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har samme pc... Age Of Conan edition ikke sant?

Du kan jo prøve å rulle tilbake drivere....

Og du burde få deg 64bit OS, da får du brukt all RAM. På 32bit systemer, får du ikke brukt mer enn 3gb Ram

Nei, Student Gamer i50. Konfigurert. Det fungerer ikke med de driverne som kom med PCn fra Komplett heller. Det var fordi det crashet at jeg oppdaterte dem.

Vet, men får ikke 64-bit fra Komplett, må etterbestille eller noe sånt. har ikke satt meg helt inn i det enda. Dessuten er det jo ikke noe poeng å bestille Vista 64bit før jeg var at maskinen klarer det, eller at jeg orker å stresse med Vista. Kanskje jeg skaffer XP 64-bit isteden, og venter på Vienna.

Lenke til kommentar

Specs:

Antect 1200 Gaming Case

Asus P5N-D nForce-750i SLi Socket 775 (ATX, Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16)

Antar den ble levert uten Windows innstallert(?) og at du har lagt inn det selv. I motsatt fall burde Komplett fått juling for å sende avgårde noe som ikke funker mer stabilt enn dette.

Vil tippe det er "4 GB ram" som skaper problemer for deg (medmindre du sitter med "nye" Vista SP1 Edition)

Har du derimot "gamle" Vista uten ServicePack 1., så ha kun 2GB ram i maskin(sloten nærmest cpu-sokkel) mens du tar en clean innstall av Vista. Etter at du har fått kjørt Windows Update og lagt inn SP1, kan du putte i resten av rammen. Dette var iallefall nevnt som et "issue" tidligere, i noen Windows fixer/patcher

Men du burde vel seriøst vurdere 64-bit. Du har et skjermkort på 1 GB ram, legg så til at det også er andre komponenter som legger beslag på tilgjenglige minneadresser, i praksis får du kanskje ikke utnyttet mer enn 2,7GB av rammbrikkene dine. Med andre ord så kunne du nesten liksågodt nøyd deg med å kjøpe 2x1 GB ram.

Lenke til kommentar

Specs:

Antect 1200 Gaming Case

Antar den ble levert uten Windows innstallert(?) og at du har lagt inn det selv. I motsatt fall burde Komplett fått juling for å sende avgårde noe som ikke funker mer stabilt enn dette.

Vil tippe det er "4 GB ram" som skaper problemer for deg (medmindre du sitter med "nye" Vista SP1 Edition)

Har du derimot "gamle" Vista uten ServicePack 1., så ha kun 2GB ram i maskin(sloten nærmest cpu-sokkel) mens du tar en clean innstall av Vista. Etter at du har fått kjørt Windows Update og lagt inn SP1, kan du putte i resten av rammen. Dette var iallefall nevnt som et "issue" tidligere, i noen Windows fixer/patcher

Men du burde vel seriøst vurdere 64-bit. Du har et skjermkort på 1 GB ram, legg så til at det også er andre komponenter som legger beslag på tilgjenglige minneadresser, i praksis får du kanskje ikke utnyttet mer enn 2,7GB av rammbrikkene dine. Med andre ord så kunne du nesten liksågodt nøyd deg med å kjøpe 2x1 GB ram.

Vista var ferdiginstallert fra Komplett. Det er SP1, men ikke x64. Vet ikke om jeg tør vudere 64-bit når ikke engang 32-bit fungerer. Har ingen erfaring med å ta ut/sette inn hardware. Skal ta kontakt med Komplett.

Lenke til kommentar

Ja ville jeg gjort og. Sånn sett er det en fordel at maskin ble levert ferdig med OS innstallert. (bare nyskjerrig, men innstalerer de også Chipset/LAN/lydkort/skjermkort drivere ved slikt "ferdig-pc" kjøp?)

Men uansett, tror du burde gå for 2x1 GB ram. Bedre med en (forhåpentligvis) stabil pc, enn å pushe alt til "limit'n" eller over

Lenke til kommentar
Ja ville jeg gjort og. Sånn sett er det en fordel at maskin ble levert ferdig med OS innstallert. (bare nyskjerrig, men innstalerer de også Chipset/LAN/lydkort/skjermkort drivere ved slikt "ferdig-pc" kjøp?)

Men uansett, tror du burde gå for 2x1 GB ram. Bedre med en (forhåpentligvis) stabil pc, enn å pushe alt til "limit'n" eller over

Ja, drivere var installert (men i og med at det tar tid å pakke og sende PCn rakk det å komme ut nye drivere innen jeg fikk den levert). Eller ihvertfall tror jeg det, jeg sjekket ikke for å si det sånn.

Det virker som problemet er at mitt GTX 280 ikke får nok strøm, ifølge noen på et annet forum som hadde undersøkt det røde lyset som kommer når PCn crasher. Har sendt mail til Komplett, men regner ikke med å få svar før ut på dagen i morgen. Det er mulig det er noe galt med kablene.

Hvis dette løser problemet kommer jeg sannsynligvis til å oppgradere til 64-bit så fort som mulig, og da er det jo ikke nødvendig å gjøre noe med rammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...