Gå til innhold

Hjelp til aa faa PCen til a bli stille!

Rabbid

Anbefalte innlegg

Noen tips til hvordan jeg kan faa PCen min (Dell XPS M1330) til aa bli saa stille som mulig i Ubuntu?

Kan gjerne nedklokke ogsaavidere (vet ikke hvordan though, derfor jeg spör :p)

Har sökt litt paa nett, men som oftest beskriver guidene bare hvordan man faar PCen ned til akseptable nivaaer, jeg vil enda lenger.

Akkurat naa gar prossesor paa Ondemand med 43 grader, skjermkortet (8400M GS, "nvclock -F" ser ikke ut til aa funke paa den) paa 63 grader. Vifte 1 konstant paa 27660 RPM og vifte 2 (den som braaker, prövde i8kmon til aa slaa den av i 1 sekund, PCen ble helt stille) gaar paa 91050 RPM. Harddisken gaar paa 36 grader.

Alt dette med en god del programmer oppe og en paagaaende Ubuntu-oppgradering.

i8kmon har hjulpet en del, men for aa gaa enda lenger maa jeg vel stille ned maskinvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og du hadde xp før ? var den mere stille da ?
Den kom med Vista. Reinstallere nettop, naa trengte jeg ikke aa installere i8kmon til aa faa den ned fra 100% ihvertfall, saa naa kjörer den like stille out-of-the-box.

Greia er ikke hvor stille den var i Vista, er hvor stille jeg kan faa den ved aa tweake systemet mest mulig.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
91050 RPM

Er det en sensorfeil eller er det en jet-turbin?

En blanding av begge mistenker jeg :p

Slo faktisk av viften i 5 minutter i dag, prossesorvarmen holdt seg mistenkelig stabilt. Synd jeg ikke finner der jeg kan manuelt bestemme viftefart til prossesorvarme.

Hvilken gj.snitts temperatur bör prossesor/skjermkort/harddisk ikke gaa over?

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...