Gå til innhold

For gammel strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt nytt hovedkort, prossessor, ram og skjermkort til pc'n. Har en strømforsyning fra før på 400W som jeg skulle mene holde.

Skjermkortet er HD4850 og hovedkortet er et Biostar t-power.

Da jeg skulle installere godsakene fant jeg fort ut at jeg ikke hadde tilstrekkelig med ledninger. Det viste seg at hovedkortet trengte 2 av disse kvadratiske strømuttakene (de med svart og gul ledning), og skjermkortet trenger ytterligere 1.

På strømforsyningen min er det bare 2 av disse, altså jeg mangler 1:o

Finnes det noen "konvertere" eller lignende som jeg kan koble på de andre strømuttakene, eller må jeg kjøpe en helt ny strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tenker antagelig på 4-pin ATX 12V og 8-pin EPS 12V.

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

De fleste hovedkort som lages i dag har EPS kontakt, som er den nye standarden. Men 4-pins er kompatibel og fungerer fint, du trenger ingen overgang.

Det er mange typer kontakter til skjermkort. Det finnes overganger, Microplex har som regel det meste.

Hei, og takk for svar:)

Strømforsyningen min har 2stk 4-pin ATX 12V. Til Skjermkortet trenger jeg vel 1stk av disse, og til hovedkortet 1stk 8-pin ATX 12V.

Ellers så har jeg 1stk 20+4 pin ATX main power cable og resten 4 pin peripheral power cables og SATA power cables.

Hvilken overgang trenger jeg for å få den siste 4-pin ATX 12V utgangen da?

Lenke til kommentar

Siden du sier at du har 20+4 ATX kontakt så har du vel en ganske ny PSU. Da har du antagelig også en 8-pins EPS kontakt som er laget slik at den kan splittes i to 4-pins. Den er vist som "4+4 pin +12 volt power cable" i den guiden jeg ga deg link til.

Som jeg sa først, dette er laget for å være bakoverkompatibelt.

ATX 12V kan ikke brukes til skjermkort så vidt jeg vet. Du kan jo studere den guiden så bør du vel se hvilken av de skjermkort kontaktene du trenger.

Jeg har bare hørt om 6-pins og 8-pins PCI-Express kontakter, og 4-pins Molex (Peripheral power).

Lenke til kommentar

Har montert pc'n nå, med unntak av skjermkortet som jeg fremdeles venter på fra komplett.

Det jeg trenger er vel en overgang fra 2x 4pin molex til en pci ekpress kontakt. Denne er det typisk nok utsolgt av i samtlige nettbutikker:s

Har det gamle skjermkortet, som ikke trenger ekstra strøm, i maskina nå og alt ser ut til å gå greit.

Ellers så tror jeg strømforsyninga er kraftig nok i seg selv. Ved hjelp av en strømforbrukkalkulator eller noe lignende tror jeg at jeg til slutt havnet på 312W.

Takk for hjelpa folkens:)

Endret av mikalaas1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...