moggahogga Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg har et problem med varmeapperatet i bilen min, en renault megane scenic 97 mod. Det er vanlig varmeanlegg, altså ikke klima eller AC. Problemet er at det fungerer dårlig, dvs det kommer litt varme ut av det, men ikke i nærheten av så mye som det kom før. Det kommer mye varm luft med en gang jeg går fra maks kaldt til maks varmt, etter 2 sek går det over til lunkent... Er det noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
stigga Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan være lite kjølevæske i radiatoren. Lekkasje? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Høres ut som tett/dårlig varmeregister. Er i vertfall helt normalt på Laguna at det skjer, pga. det skal brukes spesiell frostvæske, som man ikke får tak i annet enn via Renault/Volvo. Fyller man blå frostvæske, så går det noe tid, så leder varmeregisteret nesten ikke varme, og det er ikke annet å gjøre enn å bytte det. Skal ikke se bort fra at det er samme på Megane. Lenke til kommentar
moggahogga Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Høres ut som tett/dårlig varmeregister. Er i vertfall helt normalt på Laguna at det skjer, pga. det skal brukes spesiell frostvæske, som man ikke får tak i annet enn via Renault/Volvo. Fyller man blå frostvæske, så går det noe tid, så leder varmeregisteret nesten ikke varme, og det er ikke annet å gjøre enn å bytte det. Skal ikke se bort fra at det er samme på Megane. Så jeg må bytte varmeregisteret? er det kostbart? Hva er det som er spesielt med deres frostvæske? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 For å bytte varmeregisteret må det meste av dashbordet demonteres, så hvis du tar det på verksted blir det ganske dyrt. Selve delen er imidlertid ikke så alt for dyr, så om du gjør det selv er det ikke så dyrt, men veldig mye arbeid. Om du ikke alt har gjort det kan det jo være lurt å prøve å bytte termostat, for hvis den henger seg opp er det også vanlig av varmeapparatet virker dårlig. Lenke til kommentar
moggahogga Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Jeg tror ikke det er termostaten, siden motoren holder temperaturen. Den ligger på "halvveis". Har sett at noen nevner at pollenfilter kan løse problemet, skal prøve det. Jeg kommer også til å prøve å bytte termostat, siden det ikke er den dyreste delen du finner under et panser:) Er ikke noen "mekker" selv, så jeg håper at jeg slippper å bytte varmeregisteret... Takk for svar så langt! Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Bytte av pollenfilter vil ikke løse problemet. Et tett pollenfilter vil ikke påvirke temperaturen på luften, det vil bare redusere luftgjennomstrømningen. Lenke til kommentar
moggahogga Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 OK, da drepte du den enkle måten å gjøre det på Så, jeg må prøve først å bytte termostaten, dersom det ikke fungerer, så er det bare å kjøre på med ny varmeregister? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Min vurdering av at registeret ikke leder varme fra vannet ut til luften (dvs. det ligger et belegg på innsiden som virker isolerende), altså registeret er ødelagt, er basert på det at det er varm luft med det samme viften blir slått på fra av-stilling. Dette skjer fordi når registeret ikke kjøles ned (når viften er avslått), så vil temperaturen gradvis øke pga. det lille av varme som blir overført fra vannet. Med en gang viften blir slått på blir det av varme som ligger i registeret overføres til luft som igjen gir varm luft. Siden registeret er såpass dårlig at det ikke klarer å overføre varme fra vannet blir det fort nedkjølt, og luften som kommer blir kald. En annen mulighet som gir samme effekt er dersom det kommer går lite vann igjennom registeret. Det kan altså være verdt et forsøk å spyle registreret skikkelig. Lenke til kommentar
moggahogga Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Er veldig glad for at folk gidder å svare meg! Har veldig lite peiling, så neste spørsmålet mitt er - hvor er varmeregisteret? Må jeg ta det ut for å spyle det? eller er det bare å kjøre på med hageslangen? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Se om du finner to gummislanger som går inn i kupeen fra motorrommet, og som er koblet til kjølesystemet på motoren. Løsne begge to og bruk en hageslange el. på lavt trykk inn i den ene slangen - vær forsiktig med trykket, for varmeregistere bruker ikke på å tåle så mye. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 .. og pass for all del på at det ikke spruter kjølevæske med frostvæske ut på lakkerte flater. Om det skjer, så spyl det av før det tørker. Lenke til kommentar
moggahogga Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Takk for tips! Jeg snakket med merkeverkstedet til Renault i dag, de sa at det ikke var vits i å prøve å fikse og trikse.. Det var vist veldig vanlig at de måtte byttes... Pris 4800,- Er det mye? Jeg vet ikke hvor lang tid det tar osv... Lenke til kommentar
btl Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei Dette var interessant. Jeg har mistet tillit til Bilia for lenge siden. Jeg fikk prisforslag på 9000kr for bytte av varmeapperat register for 1-2års tid siden på våres Megane 1.6 -1997. Grunnen til at det blir tett, er at Renault leverer veldig dårlig frostvæske til bilene sine. :-) Jeg har ikke hatt problemer med dette på noen av de andre bilene jeg har hatt. Finnes det noen guide for hvordan man gjør dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Renault leverer ikke dårlig frostvæske til bilene. De leverer høy kvalitets frostvæske, men mange verksteder og privatpersoner blander den væska med blå væske fra bensinstasjoner. Frostvæska som Renault bruker, som er grønn, kan ikke under noen omstendighet blandes med blå frostvæske. Den klumper seg og tetter igjen i første omgang varmeregisteret isåfall. Renaultmotorer kan kjøres med vanlig frostvæske også, men da må den grønne flushes helt ut først. Den grønne er forøvrig ca. samme som rød type (med _høyere_ krav), så det bør isåfall brukes rød type. (Den grønne Renault bruker heter Elf Glaceol Type D, må ikke forveksles med andre grønne frostvæsker) Endret 21. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
tuij Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg sliter med det samme, men hadde tenkt å prøve å spyle igjennom v.registre, før jeg bytter det. Men er det noen som vet hvordan man får opp "hurtigkoplingen" på slangen som går inn i torpedoveggen. Jeg har vrikket og vridd, men den gir seg ikke en mm. Det er en blå "klipe" på siden der og, men jeg ser ikke at den har noen funksjon uansett hva jeg gjør med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå